کاهش 66 درصدی زایمان سزارین در گیلان

حسین اتحاد امروز  در رشت با اشاره به انجام زایمان با روش سزارین در گیلان در راستای طرح تحول نظام سلامت اظهار کرد: با اجرای این طرح روش زایمان سزارین در گیلان کاهش یافته است.

وی به شاخص سزارین در گیلان اشاره کرد و افزود: در سال 92 شاخص سزارین در گیلان 77 درصد بود که این رقم در نیمه نخست سال جاری به 66 درصد کاهش یافته است.

معاون درمان رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان زایمان با روش سزارین را در این استان بالاتر از استان‌های دیگر کشور دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل استقبال بانوان گیلانی از روش سزارین نگرانی از درد زایمان است.

وی با بیان اینکه اگر آگاهی بیشتر در زمینه زایمان طبیعی صورت گیرد تمایل از این روش افزایش و سزارین کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: میانگین کشوری کاهش 49 درصدی زایمان با روش سزارین است.

اتحاد درباره اقدام های صورت گرفته برای افزایش زایمان طبیعی، یادآور شد: اکنون پنج شهرستان گیلان مرکز زایمان طبیعی در حال ساخت و یا بازسازی است.

وی با تصریح بر اینکه تخت‌های زایمان طبیعی مدرن شده است، گفت: با نوسازی و ایجاد تخت‌های مدرن زایمان طبیعی استفاده از روش بی‌درد این زایمان نیز در حال ترویج است