تشخیص یک واحد روستایی مبتلا به بیماری آنفلوانزا در گیلان

سهراب عاقبتی اظهار داشت: به دنبال پایش و مراقبت فعال بیماری در واحدهای استانی ، یک واحد روستایی درگیر به بیماری تشخیص داده شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان افزود: با تشکیل جلسه فوری ستاد پیشگیری از بحران به ریاست استاندار بمنظور جلوگیری از احتمال انتشار بیماری، تصمیم به معدوم سازی کانون آلوده گرفته شد.

وی بیان داشت: با توجه به آلودگی پرندگان مهاجر به این ویروس، از مردم می خواهیم که بمنظور حفظ سلامت خود از هرگونه شکار ، مصرف و همچنین ورود به زیستگاه های پرندگان مهاجر که مهمترین عامل شیوع ویروس بوده و به عنوان مخزن بیماری محسوب می شوند، خودداری کنند.

عاقبتی در توصیه به پرورش دهندگان طیور استان گفت: با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور صنعتی، خطری این صنعت را تهدید نمی‌کند ضمن اینکه اقدامات پیشگیرانه بصورت مستمر انجام می شود.

سازمان دامپزشکی کشور، دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم نیز در اطلاعیه ای به منظور پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اطلاعیه ای صادر کرده و از مرغداران سراسر کشور خواسته، به موارد گفته شده در این اطلاعیه توجه داشته و ضوابط قرنطینه و امنیت زیستی را رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از ابتلا انسان به آنفلوانزا با تحت تیپ H5N8 گزارش نشده و از بروز تلفات در طیور صنعتی استان نیز گزارشی دریافت نشده است.

وی اذعان داشت: مصرف مرغ های بسته بندی شده و استحصالی از کشتارگاه های صنعتی تحت نظارت دامپزشکی خطری ندارد.