۴ پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در رشت به بهره‌برداری
رسید

فرامرز جمشیدپور عصر امروز در مراسم بهره‌برداری 4 پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در رشت اظهار داشت: پروژه جمع آوری آب‌های سطحی سابقه‌ای هفت الی هشت ساله در رشت دارد.

معاون حمل نقل وامور زیربنایی شهرداری رشت با اشاره به اینکه پروژه جمع آوری آب‌های سطحی در رشت از سال 86 شروع شده است بیان کرد: از سال 86 تا 93 پروژه جمع آوری آب‌های سطحی در بیش از 31.5 کیلومتر با ارزش 17 میلیارد تومان انجام شد.

 وی با بیان اینکه پروژه جمع آوری آب‌های سطحی در گذشته به‌صورت وسیع انجام نمی‌شد عنوان کرد: در گذشته پروژه جمع آوری آب‌های سطحی به‌صورت سنتی انجام می‌شد اما امروز این پروژه‌ها با مطالعه دقیق انجام شده و از لوله‌های بسیار قوی برای اجرای آن استفاده می‌شود.

جمشیدپور با بیان اینکه قرار بود سال گذشته این پروژه در 11 نقطه شهر رشت انجام شود بیان کرد: به‌دلیل عدم صدور مجوز، اجرای این پروژه‌ها به امسال موکول و امسال نیز علاوه بر آن 11 نقطه 13 نقطه دیگر را برای پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در نظر گرفتیم.

معاون حمل نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت تصریح کرد: به‌دلیل درخواست شهروندان، تعداد پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی از 24 نقطه به 35 نقطه افزایش یافت و اعتبار این پروژه‌ها را نیز افزایش دادیم.

 وی با بیان اینکه امسال 110 میلیارد تومان برای اجرای پروژه جمع آوری آب‌های سطحی به طول 59 کیلومتر در نظر گرفته شده است اظهار کرد: اگر به درخواست‌های مردم پاسخ دهیم شاید هزینه اجرای این پروژه‌ها دو برابر افزایش یابد.

جمشیدپور خاطرنشان کرد: توجه به محلات کم برخوردار و حاشیه نشین در اولویت برنامه شهرداری قرار دارد و در بودجه سال آینده شهرداری نیز توجه خاصی به محلات کم برخوردار شده است.

شهردار منطقه 4 رشت نیز در این مراسم ضمن تسلیت به‌مناسبت شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو اظهار داشت: این حادثه یک ضایعه بسیار تاسف بار است و گوشه کوچکی از زحماتی است که همکاران شهرداری در همه شهرها به دوش می‌کشند.

علی مقصودی اعلام کرد: آتش نشانان می‌دانند در چه راهی قدم برمی‌دارند ولی از قدم خود نمی‌ایستند و جان خود را کف دست خود گرفته‌اند.

شهردار منطقه 4 رشت تصریح کرد: شهدای مدافع حرم که خارج از مرزها عملیات مستشاری انجام می‌دهند و شهدای هشت سال دفاع مقدس برای اعتلای ایران تلاش کردند.

وی پروژه جمع آوری آب‌های سطحی را یک عمل مهم در شهرداری عنوان کرد و گفت: از روز اول می‌دانستیم با چالش مواجه می‌شویم و انجام عمل جراحی بدون زخم امکان پذیر نیست.

مقصودی افزود: می‌دانستیم اجرای پروژه جمع آوری آب‌های سطحی برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند ولی شهرداری عواقب آن را به جان خرید و شهردار شیرمردانه ایستاد و عواقب آن را تحمل کرد.

شهردار منطقه 4 شهر رشت بخشی از علت آبگرفتگی آب‌های سطحی را ناشی از عملکرد انسانی دانست و بیان کرد: در نقاط مختلف شهر مشاهده می‌کنم نهر جاری آب‌های سطحی توسط برخی سودجویان پر می‌شود.

مقصودی با تاکید بر اینکه نباید فاضلاب به شبکه جمع آوری آب‌های سطحی وارد شود عنوان کرد: متاسفانه گزارشاتی شنیدم که فاضلاب‌ها در برخی نقاط به شبکه جمع آوری آب‌های سطحی وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک هفته 275 حفاری غیرمجاز در محدوده منطقه 4 شهر رشت انجام شد عنوان کرد: مشکل اصلی آلودگی رودخانه‌ها فاضلابی است که به شبکه جمع آوری آب‌های سطحی وارد می‌شود.

مقصودی با اشاره به اینکه بخشی از لوله‌گذاری پروژه جمع آوری آب‌های سطحی بیش از 6 میلیارد تومان هزینه داشته است خاطرنشان کرد: این هزینه از عوارض پرداختی شهروندان سایر مناطق انجام شده است و نگاه شهردار رشت توزیع عادلانه خدمت است.