«انار تفت» را از دست ندهید!

در ایران، نوروز و تعدادی از روزهای قبل و بعدازآن تعطیل رسمی است و بسیاری از ایرانیان در این تعطیلات به سفرهای چندروزه رو می‌آورند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته استان‌های کشور مملو از مسافر، جاده‌ها پرترافیک و هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز در محاصره گردشگران نوروزی قرار خواهد داشت؛ البته در این میان برخی از استان‌ها نسبت به دیگر استان‌ها با استقبال بیشتری روبه‌رو بوده خواهد بود.

روحیه خونگرم ایرانی موجب شده تا هیچ مسافری از سفر به شهرهای مختلف ایران دست خالی برنگردد و مهمان‌نوازی ایرانی در سفر نیز در قالب خرید سوغاتی نمود پیدا کند.

«استان یزد» بویژه در ایام تعطیلات نوروز جزو بالاترین استان‌های مسافر پذیر محسوب می شود؛ اما کمتری مسافر یا گردشگری را می توان دید که به استان یزد سفر داشته اما به شهرستان تفت نیامده باشد.

شهرستان تفت به دلیل نزدیکی با مرکز استان و قرار گرفتن در دامنه شیرکوه از آب و هوایی خنک تر نسبت به دیگر شهرستانهای استان برخوردار است؛ از این رو وجود روستاهای ییلاقی و تفرجگاه های بی نظیر باعث شده است تا تفت به عنوان گردشگرپذیرترین شهرستان استان یزد محسوب شود.

در این گزارش به معرفی مهمترین سوغات این منطقه خواهیم پرداخت تا اگر قصد سفر به تفت و لذت بردن از طبیعت دل انگیز آن را دارید؛ دست خالی برنگردید.

انار جزو میوه هایی است که کمتر کسی را پیدا می کنید که این میوه را دوست نداشته باشد، انار میوه ای با خاصیت های فراوان و طعمی فوق العاده که هر شخص را وسوسه می کند.

انار ترش طبع سرد و خشک دارد و انار شیرین تا حدودی معتدل می باشد؛آب انار چربی های اضافه را آب می کند؛آب انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می بخشد و حتی می تواند توان جنسی را تقویت کند. 

متخصصان تغذیه تاکید کرده اند که آب انار همچنین می تواند چربی های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد؛این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می کنند، کاهش می یابد. 

کسانی که آب انار می نوشند، فشار خونشان پایین می آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

پزشکان معتقدند که آب انار می تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب را کاهش دهد؛آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی  از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می شود.

شاید بتوان تفت را قطب تولید انار استان یزد و حتی کشور دانست و به همین جهت است که میوه انار با نام تفت پیوندی دیرینه دارد.

برداشت انار در این شهرستان از اوایل آبان ماه شروع و حدود 20 روزادامه دارد مهمترین ویژگی انار شهرستان تفت که قابلیت نگهداری بیش از5 ماه درانبارهای معمولی را دارد به همین خاطر است که اگر شما در ایام نوروز هم به تفت بیایید؛ می توانید این محصول خوشمزه و بی نظیر را تهیه کنید.

یکهزار و 250 هکتار سطح زیرکشت انار در شهرستان تفت موجود است که متوسط برداشت انار از باغات شهرستان بین 10 تا 15 تن از هر هکتار است؛ معمولاً نصف انار شهرستان تفت در بازار عرضه می‎‎شود و نیمی دیگر در انبارها ذخیره‎‎سازی می‎‎شود.

عمده گونه‌های انار شهرستان تفت را انار گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز می توان نام برد که انار گِل رقم غالب است.

انار گِل تفت با داشتن مزه ترش ولی باخاصیت منحصر‌به‌فردی که دارد، طرفداران بسیاری داشته و با وجود داشتن مزه ترش، از طعم بسیار خوبی برخوردار است؛این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ترشی مزه آن نیز کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

انار گِل تفت به دلیل ترش و غیرقابل خوردن در هنگام برداشت، معمولاً برای تغییر مزه و قابل استفاده شدن برای مدتی در انبار نگهداری می‎‎شود و غالباً برای شب یلدا و عید نوروز به بازار عرضه می‎‎شود.

قیمت فعلی انار تفت چیزی حدود 3500 تا 6000 تومان است که بنابر کیفیت و نوع آن تفاوت می کند.

لذا اگر به شهرستان تفت سفر کردید؛خریدن و میل کردن «انارتفت» را فراموش نکنید.