احیای صنعت زری‌بافی، ترمه بافی و مخمل بافی در یزد

محمدرضا دهقان ، با اشاره به اینکه امسال سال خوش‌آمدگویی به یزد است اظهار داشت: برای رفاه حال مسافران در استان یزد چند محور مهم گردشری در سطح استان داریم که از جمله آنها در محله فهادان نساجی و زیورآلات سنتی را در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به پیشینه بافت تاریخی و بناهای باستانی استان یزد گفت: نظر ما این است که کارگاه‌های صنایع دستی در کنار محورهای عبوری قرار گیرند و گردشگران صنایع دستی از این محورها بازدید داشته باشند به عنوان مثال در کنار زندان اسکندر خانه فخرالدین مرمت شده و در اختیار صنعتگران و رشته‌های مختلف هنری قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد افزود: در سمت چپ مسجد جامع هم بازار چهارسوق که سال گذشته مرمت شده در اختیار فروشندگان صنایع دستی قرار گرفته که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

دهقان ادامه داد: همچنین خانه حیران که در پشت زندان اسکندر قرار گرفته مرمت شده و در اختیار هنرمندان برای فروش صنایع دستی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به عنوان سال نساجی صنعتی مطرح بود، خاطرنشان کرد: کارگاه‌های آموزشی در اکثر شهرستانهای استان از جمله میبد، اردکان، یزد، اشکذر، خاتم، بافق و بهاباد در این زمینه برگزار شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: برخی از صنایع دستی از جمله ترمه‌بافی، زری‌بافی، مخمل‌بافی متأسفانه با وجود دستگاه‌های ماشینی از رونق افتاده که با تلاشهای فراوان و با کمک هنرمندان اصیل یزدی دستگاه‌هایی جدید راه‌اندازی شده تا این صنایع فراموش شده هم به صورت صنعتی و هم به صورت سنتی در اختیار هنر دوستان قرار بگیرد.

دهقان بیان کرد: زیورآلات سنتی، نساجی، کاشی هفت رنگ، کاشی معرق، زیلوبافی، سفال و سرامیک، از جمله صنایع دستی هستند که جزو رشته‌های پر رونق و فراگیر بوده و تعداد هنردوستانی که در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند زیاد است.