از زباله‌‌های شهر یزد برق تولید می شود

جعفر امین‌مقدم معاون خدمات شهری شهردار امروز در این مراسم گفت: در وقاع این مراسم گرامیداشت روز زمین پاک است چرا که قرار است طی بهره‌برداری کامل از این طرح، دفن زباله در شهر یزد به طور کامل حذف شود.

وی با اشاره به دو رویکرد اصلی معاونت خدمات شهری از تغییر رویه‌ی حوزه خدمات صرف به ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی و نیز تلاش برای حفاظت از محیط زیست زندگی شهروندان یزدی، اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه ریکرد اول، امروز شاهد اموزش چهره به چهره شهروندان در مقوله پسماند هستیم و در این رابطه سعی شده تا از بهترین‌های کشور در این موضوع بهره گرفته شود.

وی همچنین تلاش‌های صورت گرفته در رابطه با ساماندهی پسماند خشک در شهر یزد را رضایت‌بخش خواند و در ادامه متذکر شد: متاسفانه برخی از تصمیمات اشتباه مدیریتی گذشته و عدم استفاده از تکنولوژی‌های برتر، امروز شهر یزد را با چالش زیست محیطی آلودگی هوا مواجه کرده و در صورت بی‌توجهی، آن را با آلودگی خاک نیز مواجه می‌کند.

امین مقدم با اشاره به مشکلاتی که در گذشته درخصوص راه‌اندازی کارخانه کمپوست یزد روی داد و خساراتی که متوجه شهرداری در این خصوص شد، گفت: خوشبختانه با رایزنی‌های فراوان و کارشناسی‌های متعدد، این طرح در قالب هشت فاز به پیمانکار کنونی واگذار شد و امروز شاهد شروع بکار فاز نخست آن با بهره‌گیری از دانش بومی هستیم.

معاون شهردار در پایان تاکید کرد: داستان روز زمین پاک در واقع داستان تغییر نگرش‌هاست و امیدواریم با انجام تعهداتی که پیمانکار وعده داده است، شاهد حذف فرایند دفن زباله در آینده باشیم و عملاً روز زمین پاک را در یزد جشن بگیریم.

"محمدرضا مستنبط" پیمانکار این طرح نیز اعلام کرد: سایت زباله شهر یزد اکنون نیز از سرآمدترین سایت‌های کشور محسوب می‌شود و علی‌رغم مشکلات قبلی با اضافه کردن یک فرآیند، خط اول کارخانه را راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: این طرح در هشت فاز آماده بهره‌برداری خواهد شد که در فاز اول تفکیک و جداسازی مواد خشک و غیر آلی از زباله را انجام می‌دهیم و فازهای بعدی که طی سه سال آینده انجام می‌شود طباله‌های دفنی شهر را به 30 درصد کاهش می‌دهیم و طی بازه پنج ساله شاهد حذف فرایند دفن زباله در یزد خواهیم بود.

وی ظرفیت کنونی خط کارخانه را 20 تنذکر کرد که در روزهای آتی به 50 تن و طی سه ماه آینده نیز به 100 تن افزایش می‌یابد و در نهایت نیز به ظرفیت اسمی 300 تن می‌رسد.

مستنبط با اشاره به قرارداد 9 ساله با شهرداری در مورد این واحد، اظهار کرد: برای اولین بار شهرداری یزد به ازای تحویل زباله به این کارخانه درامد کسب خواهد کرد.

مجری این طرح، محصولات این واحد را شامل گرانول‌های پلیمری، مقوا، کاغذ و فلزات بازیافتی، تولید کود به ورشی جدید، تولید چیپس چوب برای تولید نئوپان و در نهایت تلاش برای تولید برق از باله از طریق روش بیوگاز ذکر کرد.

به گفته‌ی وی، این روش با استفاده از گاز حاصل از تبخیر زباله قبل از تبدیل شدن به کود و فاقد آلودگی‌های زیست محیطی است.

مستنبط  در پایان نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تولید یک مگاوات برق از این طریق با کشورهای ایتالیا و آلمان وارد مذاکره شده‌ایم.

گفتنی است؛ این واحد هم‌اکنون برای 30 نفر اشتغالزایی مستقیم داشته است که این تعداد به 45 نفر نیز افزایش خواهد یافت.