دوربین ثبت تخلف یا مچ‌گیری از مردم تفت؟!

اگر پلیس، طی سال‌های اخیر، جاده‌های کشور را همانند گذشته، به حال خود رها می‌کرد تا رانندگان با هر سرعتی که اراده کردند و به هر نحوی که خواستند رانندگی کنند، شاید، بسیاری از ما دریکی از تصادفات جاده‌ای، جان از کف داده بودیم و اکنون، به‌جای نشستن پای اینترنت، در گورستان خوابیده بودیم، زیرابه فرض رعایت کامل قوانین از سوی ما، همواره عده‌ای راننده بی‌مبالات وجود دارند که علاوه بر جان خود، زندگی دیگران را نیز به خطر می‌اندازند ولی با حضور پررنگ پلیس در جاده‌ها و اعمال سختگیری‌های قانونی، آن‌ها نیز ناگزیر می‌شوند پا از گلیم خود بیشتر دراز نکنند و جان رانندگان و مسافران دیگر را بازیچه قرار ندهند.

از این منظر، باید قدر زحمات پلیس‌راه که در سخت‌ترین شرایط در جاده‌ها حضور دارند و حافظ نظم و مقررات و جان و مال مردم هستند را دانست و بر سبیل انصاف، به ایشان دست‌مریزاد گفت.

بااین‌حال، بروز برخی رفتارهای غیرموجه و بدسلیقگی‌ها از سوی پلیس که گویا به رویه تبدیل‌شده است، باعث می‌شود زحمات پلیس، تحت‌الشعاع قرار گیرد و از این منظر، جا دارد مسئولان ناجا نسبت به این امر، حساس باشند.

ازجمله رفتارهای ناپسند و بدسلیقگی‌ها، نصب دوربین‌های کنترل سرعت در مکان‌های ظاهراً غیر کارشناسی و عجیب است که بجای بازدارندگی بیشتر جنبه مچ‌گیری دارند.

به‌عنوان‌مثال یکی از این دوربین‌ها در ورودی شهر تفت؛ جایی که انتهای جاده یزد به سمت تفت است نصب‌شده و سرعت بالاتر از 60 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند در حالی سرعت مجاز در مسیر یزد به تفت 110 کیلومتر بر ساعت است و راننده با دیدن ناگهانی تابلو، باید سرعت خود را از 110 به 60 برساند تا جریمه نشود.

جالب اینجاست که در مسیر منتهی به دوربین تابلوی هشداری برای کنترل سرعت با دوربین وجود ندارد و تنها تابلوی آن‌هم در فاصله‌ای کمتر از 300 متری دوربین وجود دارد.

از طرفی دیگر مشخص نیست چرا این دوربین در ابتدای ورودی شهر و در چنین مکانی که یکی از نقاط کم حادثه تفت است نصب‌شده درحالی‌که پل گرمسیر، تقاطع دانشگاه آزاد و خیابان 22 بهمن شهر تفت مکان‌های مستعد و پرحادثه‌ای هستند که اولویت با کنترل عبور و مرور در این مکان‌ها است.

نصب چنین دوربین کنترل سرعتی به حدی غیر کارشناسی است که یکی از شهروندان تفتی که چندین سال است تخلف رانندگی نداشته تنها در مدت کمتر از یک ماه، سه بار توسط این دوربین جریمه‌شده است!

حال باید این سؤال را از مسئولان نیروی انتظامی استان و شهرستان تفت پرسید که آیا چنین دوربین‌هایی برای جلوگیری از تخلف است یا مچ‌گیری از مردم؟