کشاورزان و دامداران؛ سرمایه‌ کشور

چند سالی است که کشور به شدت با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و مقام معظم رهبری نیز راه حل آن را حمایت از تولید کننده داخلی و تولید ملی، توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور و تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی عنوان کردند. امسال نیز معظم له «اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل » را برای نام سال انتخاب کردند تا مسئولان و مردم با تمام توان در این عرصه گام بردارند و موجبات بهبود اقتصاد کشور را فراهم کنند.

یکی از مواردی که باید در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور به آن توجه شود حمایت از تولید کننده داخلی و تولید ملی است تا از ورود کالاهایی که مشابه داخلی آن وجود دارد جلوگیری شود و کشاورزان و دامداران را نیز می‌توان از تولید کنندگانی نام برد که در عرصه اقتصاد کشو ر می‌توانند نقش زیادی داشته باشند و با حمایت از آنها نیز می توان افزایش کیفی محصولات، اشتغال زایی و رونق بازار اقتصادی را نیز شاهد بود.

یوسف حسین شیری جوان 30 ساله یزدی است که هم به شغل گاوداری مشغول است و هم در گلخانه فعالیت می‌کند. وی در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا با بیان اینکه کشاورزان و دامداران بزرگترین سرمایه کشور هستند که باید از آنها حمایت شود، ادامه داد: من از کودکی در کنار پدرم با کار گاوداری آشنا شدم و اکنون نیز با همکاری پدر و برادرم به این کار مشغول هستم.

وی ادامه داد: فروش شیر گاوها را من بر عهده دارم و دریافت وام  از بسیج سازندگی موجب رونق بیشتر گاوداری شد، گاوهایی که شیر دهی مناسب داشته باشند را نگه می داریم و شیر آنها را به فروش می رسانیم و گاوهایی که برای شیردهی مناسب نباشند را به فروش می رسانیم و یا کشتار می کنیم.

این تولید کننده یزدی با بیان اینکه مسئولان باید از دامداران حمایت کنند، ادامه داد: مسئولان باید از دامداران در زمینه تهیه خوراک و هزینه‌های دام حمایت کنند و از واردات گوشت از کشورهای مختلف جلوگیری کنند تا تولید کننده داخلی بتواند موفق عمل کند.

این جوان خلاق یزدی با بیان اینکه در سال 83 در شرکت تولید حشره کش برقی فعالیت می‌کردم، گفت: مشاهده حشره کش‌هایی که در برخی بیمارستان‌ها صدای آزار دهنده‌ای داشتند من را بر آن داشت که حشره کشی تولید کنم که صدا نداشته باشد و برای بیمارستان ها و اتاق خواب کودک مناسب باشد.

وی ادامه داد: در سال 90 طرحی را که برای تولید حشره کش داشتم ارائه دادم این نوع حشره کش در کشورهای دیگر تولید می شد و از چند نفر کسانی که وارد کننده حشره کش بودند خواستم که با سرمایه گذاری در این کار با برند آنها این حشره کش را تولید کنم ولی توجه نکردند.

حسین شیری افزود: برای تولید حشره کش درخواست وام نیز دادم اما با آن موافقت نشد و با اینکه بعدا با من تماس گرفته شد و از من خواستند که با آنها در زمینه تولید حشره کش همکاری کنم اما مشکلاتی که به وجود آمد موجب شد دیگر آن را دنبال نکنم.

وی با بیان اینکه اکنون مسئولان هیچ ارزشی برای تولید کننده قائل نیستند گفت: عدم حمایت از تولید کننده موجب شده دیگر انگیزه‌ای برای تولید وجود نداشته باشد و کسانی هم که سرمایه‌ای دارند آن را در بانک قرار می‌دهند تا از سود آن بهره ببرند و با مشکلاتی که در تولید وجود دارد مواجه نشوند.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: مسئولان به جای اینکه دائم دنبال سیاست باشند، سیاست‌هایی را برای اقتصاد و تولید در کشور در نظر بگیرند تا تولید کنندگان بتوانند در این عرصه فعالیت کنند و انگیزه خود را از دست ندهند.