پرورش زنبورعسل جلوه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی در خاتم

تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب از مسئولان اجرایی است که بنا بر فرموده ایشان اقتصاد مقاومتی واقعی همان کارآفرینی است.

 

توجه به تولید داخلی و بر اساس توانمندی‌های محلی یک از مهم‌ترین مسائل در تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید ظرفیت‌های هر بخش به‌خوبی معرفی شود و راه‌های رسیدن به تولید و استفاده از این ظرفیت‌ها برای جوانان جویای کار به‌خوبی تبیین شود.

به این منظور سایت خبری طنین خاتم با یکی از فعالین عرصه اقتصادی شهرستان گفتگویی انجام داده است که در اقدامی مثبت در راستای حل مشکل بیکاری خود، گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته‌ است.

 

علی دهقان یکی از کارآفرینان موفق شهرستان خاتم که با سرلوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به تولید عسل پرداخته است می گوید: با توکل به خدا و با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی کار پرورش زنبور و تولید عسل را آغاز کردم.

وی افزود: به جای اینکه منتظر کار در ادارات و صنایع باشم، خودم دست به کار شدم و فرمایشات و منویات رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار دادم.

این کار آفرین عرصه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مهمترین عاملی که سبب شد به این کار روی بیاورم وجود استعدادهایی از قبیل طبیعت بکر و اقلیم مناسب شهرستان بود که زمینه داشتن این شغل را برای من فراهم کرد.

دهقان در مورد شگفتی های زنبور عسل می گوید: زنبور عسل موجودی است که از طبیعت استفاده می‌کند ولی هیچ چیزی از آن نمی‌کاهد بلکه به غنای محیط زیست می‌افزاید و گرده افشانی و تنوع زیستی و ژنتیک گیاهی حاصل فعالیت زنبور عسل است.

وی در ادامه به ذکر مزایای این شغل پر درآمد اشاره و اظهار داشت: زنبور داری به طور غیر مستقیم تولید عسل میکند ،که این هم از لحاظ داروئی حائز اهمیت است و هم از لحاظ مواد غذایی، که میتواند به عنوان یک غذای کامل به جامعه معرفی شود.

این فعال اقتصادی افزود: زنبور عسل در بخش کشاورزی دارای نقش تکمیلی بوده که با تکمیل نمودن فرایند گرده افشانی گیاهان می تواند در باغات میوه و بعضی زراعت ها با انجام این امر تولید و بهره وری را بالا ببرد.

وی گفت: در مبحث اقتصاد مقاومتی زنبور داری یک مصداق کاملی میباشد که بدین نحو که با یک سرمایه گذاری اندک و تهیه چندین کندو میزان قابل توجهی عسل تولید می کند. و در بحث بهره وری محصولات کشاورزی اثر مستقیم داشته، همچنین در زمینه  اشتغال  نیز یک نفر نیروی انسانی به ازا هر 50 کندو به کار گرفته میشود.

دهقان افزود: در یک  جمله می توان گفت زنبور داری مثل کره گرفتن از آب می باشد و شهرستان خاتم به دلیل داشتن باغات زردالو، بادام ، انار و محصولاتی نظیر یونجه، آفتابگردان و سایر محصولات یکی از مکان های مستعد برای فعالیت زنبور داری می باشد.

این کارآفرین موفق شهرستان خاتم خاطر نشان کرد: در راستای کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی، مسئولان با اعطای وام های اشتغالزایی کم سود امکان اشتغالزایی جوانان را فراهم کنند.

دهقان در پایان گفت: واضح است، مسئولان با توجه بیشتر به زمینه‌های محلی و بومی مناطق مختلف کشور ازجمله پتانسیل‌های فراوان شهرستان خاتم در عرصه های کشاورزی و دامی و تسهیل راه جوانان در رسیدن به این مهم، می‌توانند مشکلات اشتغال و تولید را تا حد زیادی کاهش دهند و زمینه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب فراهم کنند.

 

  • USG
  • USG
  • USG