70 درصد راههای روستایی استان یزد به بهسازی نیاز دارد

محسن صادقیان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: روکش آسفالت راههای روستایی در برخی مناطق همچون تفت با اجرای روکش آسفالت سرد نازک (میکرو سور فیسینگ) که برای نخستین بار در راههای استان اجرا شده در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این یکی از روش های نوین و کم هزینه اجرای آسفالت است، اضافه کرد: در اجرای این نوع آسفالت که روشی جدید است و برای نخستین بار در استان یزد در شهرستان تفت اجرا شده مخلوطی از مصالح سنگی ، قیر اصلاح شده ، سیمان و آب استفاده می شود که بصورت سرد دوغاب شده و در سطح راه پخش می شود.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به ضخامت یک سانتیمتری این نوع آسفالت و کیفیت بالای آن خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های این آسفالت زیست محیطی آن است در این روش از قیرآبه یا امولسیون اصلاح شده استفاده می شود که به همین دلیل آلودگی زیست محیطی آن بسیار کم خواهد بود.

صادقیان ادامه داد: هزینه اجرای این روکش آسفالت در مقایسه با آسفالت های گرم معمولی در راههای کم ترافیک 50 درصد کمتر خواهد بود و فرصت مناسبی است تا این روش را در کنار روش آسفالت حفاظتی چیپ سیل در راه های روستایی ، فرعی و اصلی استان استفاده شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون در آسفالت محور نصرآباد – ندوشن به طول 11 کیلومتر این طرح با سه میلیارد ریال هزینه در حال انجام است .

این مسئول با تاکید بر لزوم استفاده از دانش های روز در زیرسازی راهها و جاده ها گفت: این اداره کل تلاش دارد در قالب برنامه ای از علوم جدید و فناوری های نوین در زمینه ساخت و توسعه راههای استان استفاده کند که یکی از این برنامه ها اجرای عملیات قطعه آخر یزد بافق با استفاده از فناوری تثبیت لایه های زیرسازی و روسازی راه است.

وی اضافه کرد: در این روش علاوه بر کاهش لایه های اساس روسازی ، ضخامت آسفالت نیز کاهش خواهد یافت و موجب کاهش 30 درصدی هزینه های اجرایی طرح خواهد شد.

استان یزد در بخش راههای بین شهری جایگاه 12 و راههای شریانی رتبه 10 کشور قرار دارد و طول بزرگراههای هم اکنون 653 کیلومتر رسیده و راههای روستایی آسفالته 2 هزار و 175 کیلومتر است.