تعطیلی 85 درصد واحدهای عرضه کننده قلیان در یزد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مصاحبه با  عصر فرهنگ با اشاره به تشدید برخوردها با واحدهای صنفی عرضه کننده قلیان در شهر یزد اظهار داشت: قانون جامع کنترل مواد دخانی حدود ده سال قبل در مجلس تدوین و آئین نامه اجرائی آن از سوی هیات وزیران تدوین شد اما اجرای آن در سال های گذشته فراز و نشیب های بسیاری داشت. اکنون با توجه به تاکید طرح تحول نظام بهداشت بر اجرای دقیق این قانون، اجرای آن از فروردین ماه مجدداً در دستور کار قرار گرفت.

 

دکتر «محمدحسن لطفی»  گفت: این طرح در استان یزد نیز از ابتدای اردیبهشت ماه با هماهنگی اصناف، نیروی انتظامی، تعزیرات، سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی آغاز به کار کرده که 93 مورد پلمپ واحدهای غیر مجاز از دستاوردهای این طرح بوده است.

 

وی افزود:  معاونت بهداشت ابتدا به 131  واحد متخلف اخطار مستقیم و 15 روز فرصت برای تجدید نظر داد. بعد از اتمام این مهلت از اول خرداد ماه گشت و بازرسی های انفرادی و مشترک آغاز شد. متاسفانه برخی گمان می کردند مثل دفعات قبل ممکن است حرکتی مقطعی باشد و لذا همچنان اقدام به عرضه قلیان می کردند. اما از آنجا که قبلاً اتمام حجت شده بود واحدهای متخلف پلمپ و صاحبان آن به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

این مقام مسئول با اشاره به تعطیلی 85 درصد واحدهای متخلف بیان داشت: این واحدها عمدتا تداخل صنفی داشتنند. یعنی رستوران، کافی شاپ، سفره خانه ها و هتل های سنتی بودند که در کنار  کار مرتبط به صنف خود  قلیان هم عرضه می کردند.  در کنار این موارد هم دو یا سه قهوه خانه در شهر یزد از قبل مجوز دریافت کرده بودند که الان طبق قانون جدید جز اماکن عمومی محسوب شده و با فعالیت آن ها برخورد می شود.

 

وی ادامه داد: فروشگاه هایی که اقدام به عرضه آلات و ادوات قلیان می کنند هم غیر قانونی هستند و عمدتا باید تعطیل شوند. انشالله در فاز بعدی این واحد ها هم مورد بررسی قرار می گیرند.

دکتر لطفی با تقدیر از همراهی خوب مسئولین استانی در اجرای این طرح تاکید کرد: تا کنون جلسات خوبی با مسئولان ذیربط برگزار شده و تا پایان سال 10 درصد گشت های بهداشت محیط مختص نظارت بر عرضه قلیان ها خواهد بود. همچنین یک مراقبت یک ساله برای اماکن عمومی تعریف شده و  قرار نیست  این اقدام مقطعی باشد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: خوشبختانه همگرایی لازم بین دستگاه ها اجرایی شهر صورت گرفته و مخالف خوانی هایی که قبلا بود کمتر شده است. به همین جهت امیدواریم با همکاری دستگاه هایی که در قانون برایشان وظایفی پیش بینی شده مشکل اماکن عمومی شهر نیز حل شود. همچنان که تا کنون هماهنگی هایی  با سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری صورت گرفته و از سوی این سازمان قول همکاری، فرهنگ سازی و اخطار برای سالم سازی فضای پارک ها به معاونت بهداشت داده شده است.

 

وی با تشکر از همکاری مردم یزد در اجرای این طرح ابراز داشت: همشهریان می توانند از طریق ارتباط با سامانه 190 آدرس و نام واحدهای متخلف که اقدام به عرضه مواد دخانی و قلیان می کنند را اعلام کرده تا مسئولین ذی ربط در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. البته تا کنون هم مردم خیلی خوب همکاری کردند و عمدتاً با اطلاع مردم با اماکن بدون مجوز برخورد شد.

 

وی در پایان خطاب به مردم و مسئولان گفت: انشاالله در این زمینه یک مطالبه عمومی بین مردم و مسئولان شکل گرفته و کسی سکو ت نکند. چرا که استفاده از قلیان و به طور کلی دخانیات یک معضل فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی است که باید ریشه کن شود. تا کنون هم خوب جلو رفتیم و همگرایی خوبی ایجاد شده ولی باز هم به حمایت مسئولان نیاز است.