آب انتقالی به یزد هم آب رفت!

به نقل از عصر فرهنگ، مشکل کم آبی و کاهش سطح آب های زیر زمینی در کویر یزدی یکی از بزرگترین معضلات این استان است. این کمبود نه تنها در بخش های صنعت، کشاورزی و دامداری ملموس است بلکه منابع آبی استان یزد اکنون به سختی جوابگوی تامین آب شرب ساکنان این منطقه است. به طوری که هم اکنون در برخی از مناطق و محلات شهر یزد افت فشار و قطع آب آن هم در تابستان برای مردم مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

همین بحران کم آبی باعث شد تا حسن روحانی در سفر یک روزه تبلیغاتی خود به استان یزد، از تلاش دولت تدبیر برای حل این معضل بگوید. روحانی در خلال صحبت های حزبی اش در جمع مردم یزد  با بیان اینکه ان‌شاء‌الله در سال‌های آینده پروژه‌هایی برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی خواهیم داشت گفته بود: «طبق بررسی‌ها ان‌شاء‌الله اولین استانی که آب از خلیج فارس به آن خواهد رسید استان یزد خواهد بود و 4 هزار میلیارد تومان برای این طرح اختصاص دادیم. برای این کار در تهران تصویب کردیم از صندوق توسعه ملی ان‌شاءالله 400 میلیون دلار برای این طرح اختصاص خواهیم داد و 900 میلیارد تومان از منابع شرکت‌ها، 600 میلیارد تومان از منابع بانک‌ها و هزار میلیارد از بخش خصوصی تخصیص دهیم که این کار بسیار عظیمی است که شروع خواهد شد.»

با گذشت نزدیک به چهار ماه از این سخنان، نه تنها این وعده محقق نشده بلکه مشخص شد بخشی از همان آبی که قبلا به منظور تامین نیاز آب شرب استان یزد به این منطقه منتقل می شد، اکنون صرف مصارف صنعتی استان های همجوار می شود!

محمد صالح جوکار، نماینده سابق یزد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: اخیرا طبق مصوبه وزارت نیرو به فولاد مبارکه اصفهان به دلیل کمبود آبی که با آن مواجه است اجازه برداشت آب از خط لوله اول انتقال آب به استان یزد داده شده در حالی که این خط لوله از منابع انسانی و جیب مردم یزد احداث شده است و انشعاب گرفتن از آن خلاف مقررات و ضوابط است و چنانچه انشعابی از این خط لوله قرار بود صورت گیرد باید مجوز آن از سوی مردم استان یزد صادر می‌شد.

وی افزود: برداشت آب از خط لوله انتقال آب استان یزد توسط فولاد مبارکه اصفهان بدون اینکه هزینه‌ای برای این واحد صنعتی داشته باشد انجام می‌شود در حالی که این کار هزینه مردم استان یزد را افزایش خواهد داد و موجب استهلاک هزینه سرمایه‌گذاری مردم یزد در این خط لوله می‌شود.

به بیان ساده تر، دولت نه تنها برای ادامه طرح آبرسانی به استان یزد اقدام بودجه ای اختصاص نداده بلکه از آب لوله های انتقال فعلی به این استان که با هزینه مردم احداث شده هم برداشت انجام داده است.

هر چند از ابتدا هم می شد حدس زد وعده های روحانی در یزد هم سرنوشتی بهتر از وعده حل صد روزه مشکلات و چرخیدن چرخ زندگی مردم نخواهد داشت، اما عدم صداقت دولت و برداشت از آب شرب مردم یک استان برای مصارف صنعتی در استانی دیگر  موضوع جدیدی است.

مشخص نیست تدبیر دولت باعث احیای صنعت اصفهان از جیب مردم یزد شده یا مانند بسیاری دیگر از رویدادها در دولت یازدهم باز هم پای منافع حزبی و جناحی در میان است، اما سکوت مسئولین و نمایندگان یزدی در این برهه در نوع خود جالب توجه است.

گفتنی است با گذشت نزدیک به چهار ماه از سفر پر هزینه و تبلیغاتی روحانی به یزد رفته رفته دستاوردهای این سفر نمایان می شود. چندی پیش هم مجتمع فولاد بافق که در این سفر و با پیام «علی برکت الله» روحانی افتتاح شده بود، در فضایی که به ادعای دولتی ها رکود و تورم کاهش یافته و فضای تعامل با دنیا در فضای پسابرجام فراهم بود، سه ماه بعد از افتتاح تعطیل شد! و تمام 300 کارگر آن بیکار شدند.