آقای استاندار! قبوض آب مردم یزد را ملاحظه کرده اید؟!

به نقل از عصر فرهنگ؛ معضل کم آبی یکی از بزرگترین مشکلات سکونت در استان کویری یزد است. معضلی که از سال ها قبل ذهن مردم و مسئولان این استان را درگیر خود کرده است. مردم از قدیم با حفر چاه و قنات و بعد تر ها مسئولین با احداث خط لوله انتقال آب سعی داشته اند چاره ای برای این بحران بیابند.

خط لوله ای هم از کوهرنگ برای تامین آب شرب این کویر تشنه تعبیه شد. خطی که هر چند مردم یزد تا مدت ها بهای آن را در قبوض آب خود پرداخت می کردند اما هر فرد و حزب و جناحی سعی دارد احداث آن را حاصل تلاش خود بداند!

این مساله آنقدر برای یزد حیاتی است که حتی روحانی؛ رئیس جمهور وعده ها؛ در میتینگ سیاسی خود در یزد(همان که عده ای اصرار داشتند سفر استانی است) وعده انتقال آب خلیج فارس(برای مصارف صنعتی) به استان یزد را داد. هر چند از آنجا که مجتمع فولاد بافق؛ تنها کارخانه ای که در سفر روحانی به یزد افتتاح شد، در فضای گشایش پسابرجامی تنها سه ماه سر پا ماند و تنفس مصنوعی مسئولین استانی هم نتوانست آن را سر پا نگه دارد، لذا از همان ابتدا هم مردم نسبت به این وعده روحانی با دیده تردید می نگریستند و انتظار می رفت این حرف ها هم به سرنوشت وعده حل صد روزه مشکلات، برداشته شدن تحریم ها و بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی دچار شود.

حالا نه تنها خط انتقال آب خلیج فارس به یزد نرسیده است بلکه خط قبلی هم آب رفته! فولاد مبارکه یزد با ایجاد انشعاب در خط لوله انتقال آب کوهرنگ به یزد، در حال استفاده از آب شرب مردم یزد است. موضوعی که اگر محمد صالح جوکار نماینده سابق یزد در مجلس شورای اسلامی آن را افشا نکرده بود شاید از هیچ کس صدایی بیرون نمی آمد.

استاندار یزد که وقت و بی وقت در نشست های بی ربط و با ربط از معضل کم آبی یزد می گفت و پٌز آب منتقل نشده را می داد و با نمایندگان استان خوزستان دعوای شدید لفظی می کرد (اینجا بخوانید) اکنون روزه سکوت گرفته است.

در شرایطی که می بایست به علت شرایط آب و هوایی یزد تدبیری برای انتقال آب مضاعف آن هم در خرماپزان تابستان به یزد اندیشیده شود، با اصلاح الگوی مصرف به خصوص در بخش کشاورزی از اسراف مایع حیات جلوگیری شود و همچنین با تخفیف در نرخ برق حداقل در فصل گرم سال زمینه را برای منسوخ کردن کولرهای پر مصرف آبی و جایگزین کردن آن با سیستم های تهویه نوین فراهم کرد مسئولین سنگ دیگری هم پیش پای مردم یزد انداختند و اجازه برداشت آب از حق مردم یزد را به استان های مجاور دادند.

جناب آقای میرمحمدی! شما که در جمع خبرنگاران ژست می گرفتید و می گفتید « آب انتقالی به یزد، کوچکترین ارتباطی به دیگر استان‌ها ندارد.» حالا و زمانی که استان مجاور از خط انتقالی آب که پولش را مردم یزد پرداختند استفاده می کند چرا سکوت کرده اید؟

شما که با قبوض آب و برق واحدهای تولیدی موفق شدید کشف کنید 70 درصد واحدهای تولیدی یزد در زمان دولت سابق تعطیل شده اند به همان قبوض آب و برق مراجعه کنید و میزان پولی که به اسم کشیدن خط لوله از مردم یزد دریافت شد را محاسبه کرده و از فولاد مبارکه مطالبه کنید. آیا یک مجتمع صنعتی عظیم به رایگان از آب شرب مردم یزد استفاده می کند؟ آیا این مجتمع هزینه های خود را بر دوش مردم یزد تحمیل کرده است؟ آیا مردم یزد موظفند هزینه توسعه و ایجاد اشتغال در سایر استان ها را بپردازند؟ آیا تا کنون یک ریال بابت برداشت از آب شرب مردم یزد پرداخت شده است؟ چرا در این مورد شفاف سازی نمی شود؟

اصلا یک سوال مهم تر اگر قرار باشد از این آب که صرف شرب مردم استان می شود، استفاده صنعتی شود آیا مردم خود یزد به این استفاده اولی تر نیستند؟ وقتی ما در استان یزد به دنبال صنایع کم آبخواه هستیم، چرا باید در استان مجاور از آب شرب ما استفاده صنعتی شود؟!

حتما باید آب یزد جیره بندی شود تا استاندار محترم روزه سکوت خود را بشکند؟ یا اینکه ایشان همچنان در ماموریت پایتخت به سر می برند؟!