حفظ گونه جانوری گوزن زرد در یزد

سیدحسین سادات موسوی مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: در بازدیدی که کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی و زیستی از کشور انجام دادند، یزد به عنوان پایلوت حفاظت از گونه گوزن زرد ایرانی انتخاب شده است.

 

موسوی افزود: جنگل های استان یزد ادامه جنگل های زاگرس است که توسط این اتحادیه به عنوان اکوسیستم کوهستانی جنگلی نادر انتخاب شده و به عنوان پایلوت انتقال و رهاسازی گوزن زرد برای حفظ این گونه جانوری انتخاب شده است.

 

وی ادامه داد: شهرستان خاتم از لحاظ تنوع زیست محیطی در استان یزد منحصر به فرد است و باید توجه ویژه به این بخش شود تا از نظر گردشگری نیز مورد توجه گردشگران و علاقمندان قرار گیرد.

 

موسوی گوزن زرد را یکی از گونه های در حال انقراض دانست و تاکید کرد: در شهرستان خاتم استان یزد از 15 سال گذشته اقدام به نگهداری این گونه در حال انقراض شده که هم اکنون 24 راس از این گونه بی نظیر و کمیاب در محدوده فنس کشی شده جنگل باغ شادی نگهداری می شود که سازگاری خوبی نیز با این جنگل نشان داده است. 

 

سادات موسوی اضافه کرد: در بازدید کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی و زیستی، جنگل های یزد با وجود اینکه جنگل به مفهوم واقعی همانند جنگل های استان فارس، ایلام و گیلان نیست، اما ادامه جنگل های زاگرسی است که به عنوان اکوسیستم کوهستانی جنگلی نادر و پایلوت انتقال و رهاسازی گوزن زرد انتخاب شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد با اقداماتی که در سال های اخیر برای حفظ گونه جانوری گوزن زرد در استان یزد صورت گرفته این گونه جانوری احیاء شود.

 

سادات موسوی با تبیین اهمیت مناطق قره تپه و جنگل باغ شادی شهرستان خاتم گفت: با مکاتباتی که با مسئولان کشور صورت گرفته منطقه قره تپه در شهرستان خاتم به دلیل اینکه زیستگاه اصلی هوبره و نماد حیات وحش استان است به عنوان یک منطقه حفاظت شده و جنگل باغ شادی نیز به عنوان پارک ملی برای ثبت پیشنهاد شده که در صورت موافقت اولیه این پیشنهاد در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار می گیرد.