عدم تحقق وعده شهرداری برای آسفالت جاده منتهی به گاوداری

یکی از گاو داران شهرستان بافق گفت:20 سال در کار دامداری مشغول به کار هستم یک گاوداری در جاده باقرآباد داشتم که پروانه بهره‌برداری داشت و زمانی که جهاد کشاورزی مجتمع را راه‌اندازی کرد به ما پیشنهاد فعالیت در مجتمع گاوداری را داد و من هم پذیرفتم.

مهدی کارگران در خصوص وامی که برای احداث گاوداری گرفته بود عنوان داشت: با 8 گاو شروع به کار کردم 200 میلیون وام گرفتم با شرط تنفس، یعنی یک سال بعد از آغاز کار پرداخت اقساط شروع شود اما وقتی وام را گرفتم بانک گفت حق تنفس برداشته‌شده یعنی از همان آغاز کار باید 60 میلیون به بانک پرداخت می‌کردم.

وی افزود: پرداخت به‌صورت دو قسط 60 میلیون و 4 تا 40 میلیون بود به همین دلیل پارسال 14 رأس گاو و امسال 12 رأس گاوم را مجبور شدم بفروشم که همین برای ما سرمایه خوبی بود که متأسفانه از دست رفت.

این دامدار در خصوص مشکلات گاوداری بیان داشت: متأسفانه جاده گاوداری که حدود 300 متر است خراب است و باید آسفالت شود. چندین سال است که شهرداری وعده آسفالت این جاده را داده است اما متأسفانه پیگیری نمی‌شود.

وی در رابطه با شرکت تعاونی بهنوش فیروز اظهار داشت: می‌توانستیم این شرکت تعاونی را در همین‌جا احداث کنیم اما به دلیل خرابی جاده که باعث خراب شدن ماست و شیر می‌شد مجبور شدیم دوباره هزینه کنیم و تعاونی را در بافق راه‌اندازی کنیم.

کارگران در خصوص وامی که برای احداث مجتمع دادند بیان داشت: 80 میلیون برای ساخت مجتمع به ما وام دادند درصورتی‌که حدود 140 میلیون تومان خرج کردیم و برای خرید 15 رأس گاو 6 میلیون وام دادند درصورتی‌که من فقط یک گاو باقیمت 8.5 میلیون تومان خریدم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی از نژاد گاوها گفت و اظهار داشت: نژاد گاوها هلشتاین هست البته می‌خواهیم روی اسپرم مونت بیلیارد کارکنیم چون این نژاد گاو هم گوشتی هستند وهم شیرده و درصد شیرآن بالاست و چربی شیر این گاو حدود 8/3 است. سیمینتان نژاد گاوی است که درصد چربی آن 4 درصد است ولی شیر آن کم است.

کارگران مصرف علوفه سفال توسط هر گاو را سالانه یک‌تن اعلام کرد و گفت: علوفه خشک هر گاو روزانه 12 تا 13 کیلو است البته این بستگی به گاو دارد و گاوها به‌طور میانگین روزانه 28 تا 30 کیلو شیر می‌دهند.

وی جمع‌آوری تمام شیر بافق را از اهداف خود دانست و بیان داشت: این در صورتی محقق می‌شود که مسئولین هم همکاری کنند.

این دامدار در خصوص احداث کارگاه گفت: از تیرماه شروع به کارکردیم و درخواست قطعه زمینی دادیم که بتوانیم کارگاه و آزمایشگاه را در آنجا مستقر کنیم با این کار کل شیر برای فرآوری به کارگاه منتقل می‌شود اما متأسفانه هنوز که شده امروز و فردا می‌کنند.

کارگران تسهیلات درصد پایین و تأمین زمین برای احداث کارگاه را از مشکلات عمده پیش روی خود دانست و گفت: حدود 3 ماه است که به کارکنان سنگ‌آهن شیر و محصولات لبنی عرضه‌شده ولی هنوز شرکت سنگ‌آهن پولی به ما نداده است.