به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرآنلاین، در ابتدای این نشست محمد خزاعی دبیر جشنواره با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره فیلمهای دفاع مقدس،صحبتهای خود را با طرح سوالاتی آغاز کرد و گفت: آیا امروز پس از گذشت چهار دهه نیاز به برگزاری جشنوارهای مختص فیلمهای دفاع مقدس نیست؟ آیا به اندازه کافی در حوزه دفاع مقدس فیلم ساخته شده؟ اصلا سینمای دفاع مقدس چه تعریفی دارد؟

وی ادامه داد: «شاید جنگ به پایان رسیده باشد اما اثرات آن همچنان ادامه دارد. امروز دیگر قرار نیست تنها به هشت سال دفاع مقدس بپردازیم. یک سری اتفاقاتی هم زمان جنگ افتاده که این ها هم مربوط به دوران دفاع مقدس است و باید به آن‌ها هم پرداخته شود.»

دبیر جشنواره فیلم مقاومت همچنین افزود: «چرا در فیلم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شوند، فقط یک عده در حال حمله کردن هستند و یک عده هم دفاع می‌کنند؟ دوران دفاع مقدس مسائل و مشکلات اجتماعی هم داشت که همه این‌ها نیز مربوط به سینمای دفاع مقدس است.»

خزاعی با اشاره به متولیان برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس، عنوان کرد: «متولیان این دوره بنیاد روایت، انجمن دفاع مقدس و … هستند. من معتقدم امروز باید استراتژی جدیدی در برگزاری جشنواره و فیلم‌های دفاع مقدس اتخاذ شود و بر اساس همین سیاستگذاری‌ها هم برای این دوره از جشنواره برنامه ریزی کرد.»

وی به موضوعات دوازدهمین دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: «تبیین فرهنگ مقاومت، پاسداشت دفاع مقدس، تحریم اقتصادی و دستاوردهای علمی و در بحثمقاومت در حوزه بین‌الملل مسائلی چون مقابله با استکبار جهانی و تروریسم بین‌المللی و همچنین بیداری اسلامی از موضوعات جشنواره امسال است.»

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره این دوره، افزود: «جشنواره امسال از بخش‌هایی چون مسابقه ایران، مسابقه بین‌الملل، قلم طلایی، جلوه‌گاه نور، چشم‌انداز، مقاومت در خارج از کشور و نشست‌های تخصصی تشکیل شده است. در بخش مسابقه سینمای ایران جوایز مختلفی به برگزیده‌های فیلمنامه‌نویسی، بازیگری زن و مرد، کارگردانی و بهترین فیلم اهدا خواهد شد. همچنین جایزه بهترین فیلم این جشنواره مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان است که برای کمک هزینه ساخت اثر بعدی به برگزیده این دوره داد می‌شود.»

خزاعی در خصوص بخش فیلم‌های ویدئویی و تله‌فیلم‌ها گفت: «این بخش از فیلم‌ها نمایش داده نمی‌شود اما داوری خواهد شد. همه این فیلم‌ها مربوط به سال ۸۹ به بعد است و به قبل از این تاریخ تعلق ندارد. فیلم‌های کوتاه هم شامل فیلم‌های حداکثر ۳۰ دقیقه‌ای است. همچنین سه جایزه در این بخش به فیلمسازان تعلق می‌گیرد.»

وی با تاکید بر اینکه فیلم‌های بخش بین‌الملل نسبت به دو سال پیش افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: «در دوره گذشته جشنواره فیلم مقاومت ۵۲ اثر از کشورهای دیگر رسیده بود اما امسال این تعداد افزایش پیدا کرده است. بخش‌های سینمای بین‌الملل شامل آفتاب حقیقت، قربانیان سلاح‌های جمعی و میکروبی، مقابله با تروریسم و صهیونیسم و بیداری اسلامی می‌شوند. در قسمت بین‌الملل سه بخش سینمایی، مستند و کوتاه داستانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت، ضمن آنکه در این بخش جایزه ویژه عماد مغنیه به فیلمی درباره مقاومت اسلامی و لبنان اهدا خواهد شد.»

دبیر جشنواره فیلم مقاومت با تاکید بر اینکه فیلمنامه‌نویسان در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس دچار ضعف هستند، افزود: «در این بخش فیلمنامه‌نویسان می‌توانند طرح فیلم‌های خود را ارائه کنند. بخش‌های انقلاب و دفاع مقدس، جانبازان و آزادگان و خانواده آن‌ها، خودباوری و پویایی و غرور ملی، توسعه‌های ملی و فرهنگ و سازندگی اسلامی، مقابله با صهیونیست و استکبار جهانی، جنبش وال استریت و ۹۹ درصدی، حقوق بشر و بیداری مقاومت عناوینی است که فیلمسازان می‌توانند با توجه به آنها طرح‌های خود را تا تاریخ اول مرداد ماه ۹۱، ارائه کنند.»

خزاعی ادامه داد: «جایزه بهترین طرح فیلم‌های سینمایی ۲۰ میلیون و جایزه بهترین طرح فیلم‌های ویدئویی ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.»

به گفته دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت بخش جلوه‌گاه نور در این دوره از جشنواره به شهدای ترور اختصاص دارد.

وی در این زمینه اظهار کرد: «ما در کشور بالغ بر ۱۷ هزار شهید ترور داریم که هیچ وقت فیلم‌های خوبی در این زمینه ساخته نشده است. بر این اساس جشنواره مقاومت تصمیم گرفت که وارد تولید آثاری شود که در این راستا، ما قصد داریم فیلم‌های مستند بالای ۳۰ دقیقه که از ابتدای انقلاب تا به حال ساخته شده‌اند را بررسی کنیم و در بخش دیگر نیز جشنواره با نظر مدیر بخش تولید که آقای لشکری پور هستند فیلم‌هایی را سفارش خواهیم داد که این فیلم‌ها باید تا ۵ مرداد ماه به دبیرخانه جشنواره برسد.»

بنا به گفته محمد خزاعی دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، هفته فیلم‌های دفاع مقدس در هشت کشوربرگزار می‌شود. همچنین این جشنواره در هشت استان دیگر ایران نیز برپا خواهد بود. نشست‌های تخصصی و دیدار با فیلمسازان نیز از حواشی جشنواره امسال است. همچنین بزرگداشت‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با توجه به کمبود مباحثتحقیقاتی در این حوزه برگزار می‌شود.

وی در این‌باره گفت: «متاسفانه هیچ وقت در سینمای دفاع مقدس برنامه‌ریزی جدی برای عرضه و نمایش آثار برای سایر مردم دنیا صورت نگرفته است تا آن‌ها با فرهنگ و دفاع مقدس ما آشنا شوند. به همین دلیل ما امسال برنامه‌ریزی کردیم که جشنواره پس از پایان آن در ایران حداقل در هشت کشور دنیا به صورت هفته فیلم برگزار شود. در این زمینه قرار است برخی از فیلم‌های انتخاب شده دوبله و برخی دیگر به شکل زیرنویس نمایش داده شوند. همچنین نشست‌های مختلفی برای نمایش فیلم‌ها در خارج از کشور برنامه‌ریزی شده است.»

خزاعی در پایان خاطرنشان کرد: «۲۰ فیلم دفاع مقدس در طی دو سال گذشته تولید شده و پنج فیلم هم در مرحله تولید است که اگر ساخت آن به پایان برسد، در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. فیلم «یک خانواده محترم» ساخته مسعود بخشی نیز اگر در نهایت با سیاستگذاری‌های جشنواره هم‌خوانی داشته باشد، در این دوره جشنواره فیلم مقاومت حضور خواهد داشت.»
به گفته خزائی، هشت فیلم جشنواره مقاومت امسال اکران نشده است و قبل از اکران عمومی در جشنواره به نمایش درمی‌آیند.»

دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از ۲ تا ۶ مهرماه در تهران و هشت استان کشور برگزار میشود.