بازیگرانی که ایفاگر نقش امام(ره) شدند

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایرنا، فارغ از تركیب چهره بازیگران و شباهت آنان به امام راحل، دست اندركاران تولید آثار نمایشی با موضوع آن حضرت ترجیح می دهند تا بازیگری كه در این نقش استفاده می كنند، از نظر منش و شخصیت فردی نیز از بازیگران خوشنام حوزه سینما و تلویزیون باشد و در گذشته كمتر در نقش های منفی و ضدقهرمان بازی كرده باشد.

البته این دسته از فیلمسازان همواره در روند ساخت اینگونه آثار نظر بیت حضرت امام خمینی(ره) نیز درباره بازیگران و تست گریم انجام شده روی چهره آنان جویا می شوند تا هرگونه شائبه و حاشیه را از اثر خود دور کنند.

با وجود همه این بایدها و نبایدها، کارنامه سینما و تلویزیون نشان می دهد با گذشت ۲۳ سال از ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، هنوز آثار درخور توجهی در مورد این شخصیت اثرگذار قرن بیستم در ایران ساخته نشده است.

ماحصل تلاش فیلمسازان در این عرصه تنها تولید آثاری بوده است که تعداد آن به انگشتان یک دست هم نمی رسد.

شاید علت اصلی این کم کاری فیلمسازان را حساسیت های ویژه ای دانست که درباره امام خمینی(ره) وجود دارد؛ به تصور کشیدن زندگی مردی که ۱۵ سال با حکومت طاغوتی مورد حمایت استکبار جهانی مبارزه کرد و نقش ویژه ای در تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر ایران دارد، به طور حتم با همین حساسیت ها رو به رو خواهد بود.

با همه این تعاریف، تاکنون یک فیلم سینمایی \ ' با نام \ ' فرزند صبح \ ' با محوریت \ ' امام خمینی ساخته شده است و تلویزیون هم فیلم های \ ' ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه \ '، \ ' صنوبر \ ' را تاکنون ساخته است و تله فیلم \ ' سال های حادثه \ ' را نیز در در دست ساخت دارد.

همچنین معاونت سیما به تازگی به شبکه سه سیما ماموریت داده تا یک مجموعه تلویزیونی با محوریت زندگی و مبارزات سیاسی امام خمینی(ره) تولید کند که مراحل تحقیق و نگارش آن آغاز شده است.

تاکنون \ ' عبدالرضا اکبری \ ' و \ ' ولی الله مومنی \ ' در نقش امام روح الله مقابل دوربین ایفای نقش کرده اند و باید منتظر بود و دید که در سریال امام خمینی، این بار کدام بازیگر این شانس را خواهد داشت تا امام را در خاطره ها زنده کند.

** تعجب بیت امام از شباهت \ ' عبدالرضا اکبری \ ' به چهره امام

\ ' عبدالرضا اکبری \ ' را می توان نخستین بازیگر ایفای نقش امام خمینی(ره) دانست؛ بازیگری که گریم های انجام شده روی چهره وی چنان معجره ای رقم زده بود که حتی بیت امام نیز در نگاه نخست او را نشناختند.

او با ایفای نقش امام در فیلم سینمایی \ ' فرزند صبح \ ' و فیلم تلویزیونی \ ' ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه \ ' ساخته بهروز افخمی، ساخت فیلم و ایفای نقش امام را هموار کرد؛ این فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد و از نظر ساختار و تکنیک حرف و حدیثهای فراوانی به دنبال داشت.

\ ' فرزند صبح \ ' فاصله زمانی تولد تا هفت سالگی حضرت امام خمینی(ره) و همچنین بخش‌هایی از ۶۳ سالگی امام(ره) بعد از ۱۵ خرداد ماه را به تصویر می‌کشد.

البته ابتدا قرار بود \ ' جمشید هاشم پور \ ' ایفاگر این نقش باشد و حتی تست گریم روی صورت او هم انجام شد اما در نهایت اکبری برای بازی در این نقش انتخاب شد.

** \ ' ولی الله مومنی \ ' ایفاگر نقش پدر و پسر

مجموعه تلویزیونی \ ' آفتاب و زمین \ ' را می توان یکی از تلاش های سیما برای به تصویر کشیدن زندگی امام خمینی(ره) دانست که به زندگی پدر ایشان و تلاشهایی که او برای مقابله با ظلم و جور خوانین داشت، اشاره دارد و همچنین و لحظه‌های تولد امام(ره) تا شش ‌ماهگی ایشان را به تصویر می کشد.

در این اثر که در دهه هفتاد خورشیدی به کارگردانی \ ' جواد شمقدری \ ' و تهیه کنندگی \ ' سید علیرضا سجادپور \ ' تولید و در سال ۸۷ پخش شد، \ ' ولی الله مومنی \ ' ایفاگر نقش \ ' مصطفی خمینی \ ' پدر امام راحل بود.

او اینک در فیلم \ ' سال های حادثه \ ' به کارگردانی \ ' سعید چاری \ ' قرار است ایفاگر نقش امام خمینی(ره) باشد؛ فیلمی که واقعه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ که منجر به شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی ایران شد را بازسازی کند.

البته این تله فیلم کمتر به زندگی سیاسی حضرت امام(ره) می‌پردازد و بیشتر سکانس‌ های این فیلم بازسازی بخش‌هایی از خاطرات و اتفاقات داخل خانه امام است.

** \ ' صنوبر \ ' روایتی دیگر از نوجوانی امام

فیلم \ ' صنوبر \ ' ساخته \ ' مجتبی \ ' راعی را می توان دیگر اثر نمایشی ساخته شده با موضوع زندگی امام خمینی دانست که دوران نوجوانی امام و ماجراهایی را که باعثشکل گیری شخصیت او شده به نمایش گذاشت و البته تصویری از دوران میانسالی ایشان ارایه نشد.

اكنون باید منتظر بود و دید كه در مجموعه تلویزیونی كه قرار است شبكه سه سیما آن را بسازد، كدام یك از بازیگران ایفاگر نقش امام خواهند بود.