به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، از همه مهمتر اينكه متعهد شويم آنها را هر روز در زندگي روزانه خود تكرار كرده و به كار گيريم يعني با آن زندگي كنيم تا بخشي از وجودمان و جزئي از نرم افزار ذهنيمان شود. در اين صورت ميتوانيم استعدادهاي دروني خود را تقويت كرده و راه رسيدن به قله سعادت را هموارتر و كوتاهتر سازيم.

«مهارت ارتباط موثر» یکی از مواردی است که در قرآن به آن پرداخته شده است و به فرد کمک می‌کند تا بتواند کلامی و غیرکلامی و مناسب با فرهنگ و جامعه و شرایط، خود را بیان کند. بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته‌ها، نیازها و هیجان‌های خو را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی کند.

در زندگی همواره توصیه‌هایی برای بهتر کردن ارتباط کلامی و غیر کلامی به افراد جامعه می‌شود از جمله این‌که؛ پشت سر هم و مداوم صحبت نکنید. به سخنان و اظهارات طرف مقابل به طور فعال گوش فرا دهید. مطمئن باشید آن‌چه را می‌گویید با تن صدا و زبان بدنی شما هماهنگی دارد. خیلی آهسته یا خیلی بلند صحبت نکنید. در طول ارتباط به فرد مقابل خود نگاه کنید. مراقب ژست‌ها و حالات بدن خود باشید. نشانه‌های غیرکلامی راوی را به شیوه‌ای ظریف تکرار کنید(برای مثال اگر او می‌خندد، شما هم می‌توانید لبخند ملایمی بزنید).

حال ببینیم که مهارت ارتباط موثر از نگاه قرآن چگونه است؛

خداوند در سوره بقره آیه ۸۸ می‌فرمایند: «قولوا للناس حسنا» با مردم به زبان خوش سخن بگویید.

و یا در سوره طه آیات ۲۵ تا ۲۸ از زبان قرآن می‌خوانیم: «رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی» پروردگارا! سینه‌ام را گشاده کن و کارم را برایم آسان گردان و گره از زبانم بگشای، تا سخنان مرا بفهمند.

مهارت ارتباط موثر از نگاه پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز مورد توجه بوده و در سخنان ارزشمند ایشان نیز همواره به این موضوع اشاره شده است:

امام علی(ع) می‌فرمایند: ارزش انسان از گفتارش شناخته می‌شود.

ایشان هم‌چنین توصیه کرده‌اند: زبانت را به نیکو سخن گفتن عادت بده تا از ملامت ایمن باشید.

امام اول شیعیان در جمله زیبای دیگری یادآور شده‌اند: بدست آوردن حکمت به زیبا نمودن گفتار و به کارگیری نرمی در گفتار و رفتار است.

هم‌چنین امام صادق(ع) در این زمینه فرموده‌اند: اگر می‌خواهی دوستیت باصفا باشد، هرگز با دوستت شوخی نکرده و جدل مکن، فخرفروشی ننموده و ستیزه جویی مکن.

امام علی(ع) می‌فرمایند: خوب شنیدن را بیاموز آن‌گونه که خوب گفتن را می‌آموزی و سخن کسی را قطع نکن.

از امام صادق(ع) نیز نقل شده است: سه چیز است که می‌تواند دلیل بر اندیشه نافذ فرد باشد: برخورد نیکو، خوب شنیدن، خوب پاسخ گفتن.

امام علی(ع) فرموده‌اند: از مودت‌ها زبان‌ها سخن می‌گویند و از محبت‌ها چشم‌ها.

ایشان در جمله‌ای تاکید کرده‌اند: نیکوترین گفتار، گفتاری محکم است.

هم‌چنین می‌فرمایند: نیکوترین سخن، سخنی است که نه کسی را خسته کند و نه چیزی را کم بگذارد.

از پیامبر(ص) نیز در این زمینه جمله‌ای به این شرح نقل شده است: سلامت انسان در نگه داری زبانش می‌باشد.

و امام علی(ع) می‌فرمایند: در آن‌چه سازگار با فکر خود نمی‌یابید سخن نگویی زیرا بیشتر حق در آن اموری است که شما آن را رد می‌کنید.

پیامبر(ص) فرموده‌اند: هر کس برادر مسلمانش را به سخنی مورد لطف قرار دهد و در مجلسی به او احترام بگذارد، پیوسته تا زمانی که در این وضعیت باشد در سایه بلند خداوند مورد رحمت است.

امام علی(ع) بدترین سخن را دروغ دانسته‌اند.

و پیامبر(ص) نیز ذلیل‌ترین مردم را کسی می‌دانند که به دیگران توهین کند.

ایشان می‌فرمایند: نجات انسان در صداقت و راستی است.

از پیامبر(ص) هم‌چنین نقل شده است: اگر مرد به همسرش بگوید «دوستت دارم» " این جمله هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.

و امام علی(ع) توصیه کرده‌اند: هرچه نمی‌دانی نگو، حتی اگر آنچه می‌دانی کم باشد.

ايشان ميفرمايند: آن كس كه به نيكي گوش فرا دهد، به زودي سود ميبرد.