مردی با ۴۰۰ شعر منتشر نشده انقلابی

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، محسن ممتحنی، فرزند ارشد حمید سبزواری بیان داشت: برخی از اشعار استاد سبزواری مربوط به قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که در گذشته به چاپ رسیده است.

وی اضافه کرد: زمان جنگ تحمیلی مجموعه شعر «سرود دیگر» استاد سبزواری به چاپ رسید که چاپ اول این اثر بسیار پرغلط بود چراکه با عجله و شتاب به چاپ رسیده بود اما چاپ دوم این مجموعه با تصحیح و ویرایش مجدد منتشر و به بازار نشر عرضه شد.

کهولت استاد سبزواری موجب عدم چاپ اشعارش است

ممتحنی درباره دست‌نوشته‌های منتشر نشده پدرش، ادامه داد: از چند سال گذشته پدر اشعاری را سروده‌اند اما به دلیل کهولت سن استاد سبزواری، چاپ و انتشار آنها احتیاج به طی زمان دارد چراکه استاد باید دوباره یک بازنگری جدی بر این اشعار داشته باشند؛ البته این فرصت برای او کم پیش خواهد آمد اما امیدوارم که به زودی این اشعار بازنویسی و بازنگری شود.

وی افزود: مضامین اشعار منتشر نشده استاد سبزواری کلی است یعنی پدرم هیچ شعری را بدون هدف نسروده‌اند؛ او از همان وهله نخست یعنی چه قبل از نظام جمهوری اسلامی و چه در شعرهای بعد از انقلاب به هدفدار سرودن شعر توجه بسیار داشته است.

ممتحنی ادامه داد: چند وقت پیش یکی از دوستان پدر به بنده گفت: «شعر و دیوان استاد سبزواری، تاریخ انقلاب اسلامی است» چراکه برای کوچک‌ترین حوادثو مسئله‌ای که در کشور رخ داده، او اشعاری را سروده است.

عدم انتشار بیش از ۴۰۰ قطعه شعر از سبزواری

فرزند ارشد استاد سبزواری گفت: پدر تقریباً از لحظه لحظه‌های وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی اشعاری را سروده و به ثبت رسانده‌اند یعنی او حتی اشعاری را برای سرداران جبهه و شهداء سروده است.

وی درباره تعداد قطعات اشعار چاپ نشده استاد سبزواری، بیان کرد: این اشعار حدود ۴۰۰ و ۵۰۰ قطعه شعر است اما به دلیل اینکه استاد در سن ۸۶ سالگی به سر می‌برند تا وضعیت روحی مناسبی نداشته باشند، نمی‌توانم آنها در قالب کتاب منتشر کنم.

هیچ ارگان و نهادی متولی چاپ اشعار منتشر نشده استاد سبزواری نیست

ممتحنی ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا وقتی شاعر پیشکسوت و معروفی به سن کهولت می‌رسد، اجازه نمی‌دهند که اشعار او از بین برود و سازمان‌های فرهنگی متولی چاپ و انتشار اشعار او می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تاکنون شخصی و یا نهاد و ارگانی برای چاپ اشعار پدر پیشنهادی به شما ارائه کرده است، گفت: خیر، برخی از دوستان حضوری به بنده گفته‌اند که اشعار پدر را بررسی و بعد در قالب کتاب منتشر می‌کنند اما این امر که آنها بر گفته‌ها و وعده‌هایشان عمل کنند، نبوده است.

انتشار اشعار استاد نیازمند کمک متولیان فرهنگی است

وی تصریح کرد: معتقدم باید برای چاپ و انتشار اشعار استاد سبزواری به پدر کمک شود چراکه او در وضعیتی است که امکان اینکه با حوصله نشسته و اشعارشان را به چاپ برسانند، وجود ندارد.

ممتحنی ادامه داد: بسیاری از اوقات در کنار پدر هستم اما اینکه بتوانم همه اشعار او را مطالعه و به چاپ برسانم، از عهده بنده خارج است و خودشان هم باید در این کار دخیل باشند.

چاپ اشعار استاد سبزواری به نفع فرهنگ کشور است

وی در پایان گفت: معتقدم اگر اشعار منتشر نشده استاد سبزواری هر چه زودتر جمعآوری و چاپ شود به نفع فرهنگ کشور خواهد بود.