به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، مرتضي تمدن عصر يكشنبه در نشست خبري خود همچنين از اختصاص ۷۰ ميليارد ريال اعتبار براي ايجاد زير ساخت در شهركهاي صنعتي جديد و قبلي خبر داد و گفت: اين مبلغ به جز منابع شركت شهركهاي صنعتي در سال جاري خواهد بود.

وی در عین حال از برنامه حضور مستقیم و بدون واسطه خود و دیگر مسئولان رده بالای استانی در واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ خبر داد و گفت: از ابتدای سال تا کنون از چهار واحد تولیدی بزرگ بازدید به عمل آمده و تلاش می‌کنیم هر ۱۵ روز یکبار حداقل از یک واحد بزرگ بازدید کرده و به طور مستقیم مشکلات بزرگ و کوچک این واحدها را بررسی و حل و فصل کنیم.

شناسایی و تعیین ۶۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی برای استان

بیکاران و فارغ التحصیلان کشاورزی در اولویت نهضت کشاورزی

استاندار تهران در ادامه این نشست خبری با اشاره به کلید خوردن طرح بزرگ کشاورزی و نهضت کشاورزی در سال جدید خاطرنشان کرد: این برنامه در مناطقی که مستعد کشاورزی هستند اما یا آب ندارند یا تسهیلات بانکی مناسب برای آنها فراهم نشده یا سازماندهی خاصی برای کار وجود ندارد و یا نیروی کار لازم تامین نشده اجرا خواهد شد و دولت به طور مستقیم در کلیه موارد فوق دخالت کرده و علاوه بر دادن زمین‌های مستعد تسهیلات دیگر را نیز ارائه خواهد کرد با این هدف که کشاورزی در بخش تولید افزایش یافته و شاغلین بخشهای کشاورزی مجددا به کار برگشته و میزان تولید از ۴ میلیون تن به ۵ میلیون تن در سال جاری برسد.

تمدن اضافه کرد: در مناطقی که سازماندهی‌های خاصی وجود ندارد تعاونی‌های لازم و تخصصی را تشکیل داده و در این کار نیروهای تحصیل کرده حوزه کشاورزی و بیکاران همان منطقه اولویت خواهند داشت و این زمین‌ها و تسهیلات به عنوان اجاره بلند مدت به آنها تحویل داده می‌شود.

وی اضافه کرد: تامین زیرساخت‌های این اراضی از جمله آب و راه بر عهده دولت است و تا کنون دولت برای اجرای این کار ۶۰ هزار هکتار اراضی مستعد را شناسایی کرده و از این میزان تا کنون کار آماده سازی ۲۸ هکتار از این اراضی انجام شده و تسهیلاتی بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان در مرحله اول با نرخ ۷ درصد برای این پروژه‌ها تعیین شده است.

تمدن اضافه کرد: همچنین پنج هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای این پروژه‌ها در سال جاری اختصاص یافته که سهم استان تهران نیز از این محل پس از تقسیم بندی بودجه تعیین خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۸۵ درصد هزینه اجرایی آبیاری نوین در این پروژه‌های کشاورزی را دولت و ۱۵ درصد آن را بهره‌برداران می‌پردازند و پیش‌بینی می‌کنیم در روند اجرای این پروژه‌ها ۲۵۴ کیلومتر مسیر انتقال آب اجرا شده و تعداد زیادی از تعاونی‌های کشاورزی تشکیل شوند که البته بزودی ضوابط اجرایی تشکیل این تعاونی‌ها و نحوه واگذاری اعلام خواهد شد؛ اما حتما قید استفاده از تحصیل‌کردگان کشاورزی و بیکاران آن شهر مورد نظر و حذف شاغلان دولتی و افرادی که قبلا از تسهیلات دولتی استفاده کرده‌اند در این ضوابط خواهد آمد.

استاندار تهران یادآور شد که در هفته کشاورزی ۱۵۸ طرح کشاورزی افتتاح خواهد شد که همه این طرح‌ها اشتغال زا خواهند بود و افزود: مجموعه هزینه‌های صورت گرفته برای این پروژه‌ها ۸۲۶ میلیارد ریال بوده است و در قالب این پروژه‌ها ۸ هزار و ۶۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

۲۱ طرح ویژه مهرماندگار تا پایان سال نهایی می‌شوند

استاندار تهران با اعلام اینکه دولت قطعا برای تکمیل طرح‌های ویژه مهر ماندگار پروژه‌های دیگر خود را رها نمی‌کند خاطرنشان کرد: برابر دستور رییس جمهوری موظفیم تا جایی که امکان دارد طرح‌های نیمه تمام را اولویت دهیم اما این به معنای متوقف ماندن بسیاری از پروژه‌های دیگر نیست. در حال حاضر نیز از بین صدها پروژه آغاز شده در استان تهران ۲۱ طرح را به عنوان طرح مهر ماندگار تعیین کرده‌ایم که شامل مواردی نظیر آبرسانی از سد تنظیمی کرج با تونل ۳۰ کیلومتری برای بهره برداری و آبرسانی شهر تهران و نیز آبرسانی به تهران برای مناطق جنوبی و پایین دست از محل سد ماملو، توسعه خودروهای الکترونیکی و دو نیرو، ‌احداثباند دوم آزادراه حرم تا حرم(قم – تهران – مشهد)، راه آهن حومه تهران - ورامین – پیشوا، بخشی از آزادراه تهران – شمال، بیمارستان پاکدشت – رباط کریم و یا تکمیل برخی از بیمارستان‌های بزرگ تهران از جمله این طرح‌های مهر ماندگار بودند.

برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم برای ماه رمضان

تشدید بازرسی و نظارت بر عرضه کالا در آستانه ماه رمضان

به گزارش ایسنا، استاندار تهران با اعلام اینکه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و محصولات اصلی مردم علاوه بر نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های قبلی برگزار شده توسط استانداری تهران به مناسبت نزدیک شدن به ماه رمضان تشکیل خواهند شد.

وی افزود: این نمایشگاه‌ها در قالب سه نمایشگاه در شهر تهران و ۱۵ نمایشگاه در شهرهای تابعه، فروش فوق‌العاده ۶۰۰ واحد صنفی با هماهنگی مجامع امور صنفی، برگزاری فروش فوق‌العاده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین شهرداری، هماهنگی با انجمن‌های زیربط برای عرضه فوق العاده برخی کالاهای اساسی از جمله شیر و لبنیات و مواد گوشتی با نرخ‌های مصوب خواهد بود.

تمدن تصریح کرد: علاوه بر این در این دوره و در زمان برگزاری نمایشگاه طرح تشدید بازرسی جهت نظارت بر توزیع اقلام تعیین شده صورت خواهد گرفت که همه این موارد تا نزدیک شدن به ایام ماه رمضان تشدید خواهند شد.

تمدن با بیان اینکه نباید به هیچ دلیلی اجحاف و گرانی بر مردم تحمیل شود اظهار کرد: در چند مدت اخیر بنا به دلایلی از جمله نوسانات دلار و شرایط اقتصادی بازار مردم شاهد افزایش قیمت در برخی از اقلام و مایحتاج خود بودند و تلاش کرده‌ایم تا جدای از افزایش منطقی برخی از اقلام، اجحاف و گرانی بر مردم تحمیل نشود. در عین حال تلاش می‌کنیم همه اقدامات با هماهنگی و همراهی اصناف و بازاریان باشد تا موجب آزار و اذیت مردم و کسبه نشود.

افزایش قیمت نان ربطی به اجرای قانون هدفمندی نداشته

به گزارش ایسنا، ترکی، معاون استاندار تهران نیز که همراه با استاندار تهران در این جلسه حضور داشت، در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش قیمت نان و دلایل آن توضیح داد: قیمتگذاری برای گندم معمولا در فصل برداشت توسط هیات دولت و شورای اقتصاد صورت می‌گیرد و امسال نیز هیات دولت نشستی را برای قیمتگذاری تضمینی گندم داشت.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس برای تعیین قیمت گندم در سال ۹۱، دولت موظف است برای تعیین قیمت تضمینی گندم و هزینه‌های دیگر نظیر هزینه‌های بارگیری، نگهداری و حمل‌ونقل تعیین قیمت کند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۱، مصوبه دولت برای استان‌های مختلف تعیین این قیمت‌ها بود که برای خرید گندم از کشاورزان ۴۲۵ تومان تعیین شد، اما نرخ فروش به شرکت‌های بازرگانی ۴۶۵ تومان بوده و علت این تغییر قیمت نیز همان هزینه‌های انبارداری، نگهداری و یا حمل‌ونقل است، که البته این نرخ نیز در هر استان متفاوت است.

ترکی در توضیح این روند گفت: تا سال ۹۱ برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای آرد و نان در حوزه استانداری بود و سیاستگذاری‌های آرد و نان در بخش صنعت و تجارت در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تنظیم می‌شد، اما در سال ۹۱ اتحادیه نانوایان و کارخانه‌ها و اصناف جلسات متفاوتی را با دولت و مجلس داشتند تا مبنای تعیین گندم به قیمت آرد و نان تغییر پیدا کرده و بر این اساس تعیین شود و به این ترتیب این اتفاق در روز گذشته رخ داد و با تعیین جداگانه قیمت برای آرد و نان، قیمت نان تغییر کرد.

وی افزود: روز گذشته(شنبه) قیمت نان در شهر تهران، ری و شمیرانات، تغییر کرد و در شهرستان‌های دیگر نیز پس از بررسی کارگروه مربوطه قرار است تا فردا قیمت‌های جدید اعلام شود.

معاون استاندار تهران تاكيد كرد كه اين مرحله از افزايش قيمت نان هيچ ارتباطي به هدفمندي يارانهها در سال ۹۱ ندارد و افزايش قيمت بر اساس توليد گندم و هزينههاي توليد آن بوده است و ما نيز تنها متولي اجراي اين مصوبه هستيم.