به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، پیکر این هنرمند ظهر سه شنبه با پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور هنرمندان و مسولین استانی در زادگاهش تشیع و به خاک سپرده شد.

استاد از همان دوران کودکی یعنی ۹ سالگی با نغمه های ساز مرحوم مادرش آشنا شد که در وی علاقه شدیدی به این هنر ایجاد شد و این علاقه باعثشد که مادرش خود به تعلیم کودک خود بپردازد.

پدر و مادرش دوتار نواز بودند، بالاخص مادرش که صاحب نظر و مقامدان بود و دوتار را به خوبی می نواخت و ثلثقرآن کریم را حفظ بود به طوری که تا آخر عمر مکتب خانه داشت و درس می داد.

مرحوم استاد عبدالله سرور احمدی طولی نکشید که دوتار نوازی را یاد گرفت. وی در سال ۱۳۴۸ برای اولین بار جهت اجرای موسیقی به مرکزصدا و سیمای خراسان دعوت شد و این همکاری تا سال ۱۳۵۶ ادامه داشت.

استاد سرور احمدی در سال ۱۳۵۲ با شادروان استاد نظر محمد سلیمانی دوتار نواز برجسته تایباد و کشور آشنا شد و از ظرایف و پختگی کار ایشان بهره برد.

ایشان نیز از اساتید دیگر همنچون مرحوم یوسف خان تیموری و استاد حاج غلامعلی میرزا احمدی و استاد عبدالکریم دوستکام احمدی نیز کسب هنر کرد.

استاد آنقدر لطیف و زیبا می نواخت که دل هر عاشقی را بی تاب هنرش می کرد به طوری که حکیم سید عباس معارف در کتاب شعر خود با عنوان دیوان معارف در وصف تکنوازی استاد عبدالله سرور احمدی چنین می گوید که رنج شاگردی نبرده کس نگردد اوستاد / در جهان هادی نباشی تا نگردی مهتدی / آمدم از آسمان اینجا که آموزم به شوق / شیوه از استاد عبدالله سرور احمدی.

ایشان همچنین در آلبوم موسیقی خراسان که شامل شش کاست است در سه کاست آن به اجرای موسیقی و تکنوازی پرداخته است.

استاد سرور احمدی از سال ۱۳۵۱ در ساخت و تعمیر دوتار فعالیت داشته و ۴۵ سال با نوازندگی و نغمه های دلنشین دوتار زندگی می کرد و شاگردان زیادی را در امر نوازندگی و ساخت دوتار تعلیم داده است.

استاد عبدالله سرور احمدی از آن سری هنرمندانی بود که سبک خاص نوازندگی دوتار او شهر خاص و عام در ایران و عرصه های بین المللی بوده است.

فعالیت های هنری استاد

ایشان در سال ۱۳۶۷ گروه موسیقی مقامی شیخ احمد جامی را تاسیس کرد که در همان سال گروه مقام سوم و در تک نوازی دوم شود، وی در سالهای ۶۹-۷۰ - ۷۱ به عنوان تک نواز برتر شناخته شد و از آن سال به بعد حدود هفت سال به عنوان مشاور هیئت داوران با مرکز سرود و آهنگهای انقلابی همکاری داشته و در اکثر جشنواره های موسیقی فجر شرکت داشته است.

استاد در مرداد ماه ۱۳۷۰ در جشنواره موسیقی آوینیون فرانسه شرکت داشته که بسیار مورد تشویق قرار گرفت و در شهریور همان سال در کشور آلمان به همراه گروه هفت نفره به اجرای برنامه پرداخت.

وی در بهمن ۷۲ به مناسبت هفته فرهنگی ایران در لندن عازم انگلستان شد. وی همچنین کاست موسیقی تربت جام را در سال ۱۳۶۷ تنظیم کرد.