به گزارش افکارنیوز ، تهرانامروز نوشت:من ديپلمات نيستم، اما خيلي خوب ميفهمم كه زنداني كردن ۲۵ ايراني سرنشين يك لنج ماهيگيري به جرم واهي جاسوسي و مواد مخدر در عربستان براي ششسال متوالي و گردن زدن ۱۸ نفر از آنان بهمنزله تحقير ديپلماسي ماست. بهياد داريد با زنداني شدن سه آمريكايي به جرم جاسوسي در ايران رسانههاي غربي چه قشقرقي در جهان بهپا كردند؟ روزي نبود كه آنها به بهانههاي مختلف افكار عمومي جهان را به بازي نگيرند. خانوادههاي اين زندانيان به ايران آمدند و با فرزندانشان ملاقات كردند. كشورهاي مختلف و حتي برخي چهرههاي معتبر بينالمللي ميانجي شدند و عاقبت هم آنها با سلام و صلوات به كشورشان برگشتند و سرگرم مصاحبههاي رنگارنگ عليه كشورمان هستند.

وضعیت آنها و کشور متبوع‌شان را مقایسه کنید با آنچه بر سر زندانیان ما در عربستان آمد. به‌طور کاملا تصادفی و به‌سبب ادعای یک خبرنگار عربستانی در توئیتر ما از اعلام ۱۸ ایرانی در زندان دمام مطلع شدیم. رسانه‌ها به دستگاه دیپلماسی ما فشار آوردند و آنها ضمن تکذیب ماجرا، مدعی بودند که از کانال‌های رسمی، خبری در این‌باره اعلام نشده است و دریغ وقتی خبری اعلام شد که آن ۱۸نفر گردن زده شده بودند.

اتباع ایرانی همواره از بدرفتاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شکایت داشته‌اند. اما وزارتخانه کمتر به این اعتراضات وقعی نهاده است. این مسئله و عدم‌برخورد مناسب با ممالک مذکور سبب شده تا آنان همواره بر شدت بدرفتاری‌های خود بیفزایند. معلوم نیست چرا طی پنج‌سال متوالی ما تلاش نکرده‌ایم تا اتباع زندانیان از حقوق اولیه خود، نظیر ارتباط کنونی با نمایندگی‌های ما در عربستان و نیز داشتن وکیل برخوردار باشند. چرا ما نیز سعی نکردیم تا کشورهایی را برای حل این مشکل میانجی کنیم. به‌طور مثال، کشور پادشاهی عمان به‌سبب داشتن روابط نزدیک با تهران و ریاض، می‌توانست گزینه مناسبی در این‌خصوص به‌شمار آید. چنانکه در ماجرای آزادی سه جاسوس آمریکایی نیز آنها وارد عمل شدند. با نظر به امتیازی که ما در آزادی آمریکایی‌ها به نقش میانجیگری پادشاهی عمان داده بودیم، به‌خوبی می‌توانستیم از نقش مشابه آنها در حل گره اتباع زندانی خود در عربستان بهره‌برداری کنیم اما دستگاه دیپلماسی کشورمان طی این مدت تنها تماشاگر بود و منتظر وصول اخبار رسمی از طرف عربستانی!

باری این اولین و آخرین رفتار خصمانه ریاض در قبال اتباع ایرانی نبوده و نخواهد بود. بجاست تا مسئولان وزارتخانه راهی برای حل این معضل بیابند و از تکرار چنین فاجعه‌ای جلوگیری کنند. در این چنین اتفاقاتی تمام حاکمیت و غرور ملی یک کشور تحقیر شده و به بازی گرفته می‌شود.

و عجبا كه همه تماشاگرند. لازم است در صورت تعلل وزارتخانه مربوطه ديگر قوا به ميدان آمده و كاري كنند. انشاءالله