به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، سرهنگ سيد محسن عرفاني در خصوص اصطلاح كلاهبرداري اينترنتي گفت: هر طرح كلاهبرداري كه در يك يا چند قسمت مختلف تشكيل دهنده اينترنت، نظير اتاق گفتوگو(chat room) پست الكترونيك، بردهاي پيغام يا وب سايتها براي ارائه درخواست‏هاي ساختگي به قرباني مورد نظر ارائه ميشود و يا معاملات ساختگي (جعلي) و يا انتقال درآمد حاصل از كلاهبرداري به موسسات مالي و يا موسسات وابسته به اين طرح، كاهبرداري اينترنتي تلقي ميشود.

وی عنوان کرد: در اینترنت تصمیمات تجاری، جستجوی اطلاعات و ارتباطات خصوصی خیلی سریع و ظرف چند ثانیه اتفاق می‌افتد، در حالی‏ که قبلا ساعت‌ها طول می‌کشید، امروزه انواع کلاهبرداری اینترنتی سریع‏‌تر از طرح‏‌های کلاهبرداری در گذشته انجام می‌شود. طرح‏‌های آنلاین مزایده و خرده فروشی که در سایت‏‌های آنلاین ساختگی ارائه می‌شود بیشترین کلاهبرداری را به خود اختصاص داده است.

هم‌چنین عرفانی افزود: طی بازدید‌های انجام شده از کافی‌نت‌های سطح استان به خصوص سطح شهر مشهد متاسفانه مشاهده شده که در بعضی از آنها تخلفاتی از جمله نصب کیلاگر جهت سرقت اطلاعات شخصی و هم‌چنین نگهداری اطلاعات شخصی افراد از جمله عکس‌ها و فتوکپی کارت ملی و شناسنامه و.. وجود داشته است که شهروندان می‌بایست دقت کافی در مراجعه به این نوع کافی‌نت‌ها را داشته باشند.

وی افزود: در این رابطه با کافی‌نت‌های فاقد مجوز و متخلف که اطلاعات شخصی دیگران را جهت سوء استفاده نگهداری می‌کردند برخورد قانونی شده است.

وي از شهروندان خواست به كافي نتهاي فاقد مجوز مراجعه نكنند و از ارائه اطلاعات شخصي به آنها جهت سوء استفاده احتمالي خودداري كنند.