به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ ايرج محمدخاني، رييس پليس فتاي استان گيلان با اشاره به اينكه بسياري از سرويسهاي اينترنتي مبتني بر اشتراكگذاري اطلاعات اين امكان را به كاربران خود ميدهند كه منابع مشتركي را از قبيل عكس، ويدئو و ساير محتواها با ديگران ايجاد كنند، گفت: اگر مسائل و الزامات امنيتي و اصول محرمانه در اين اشتراكگذاريها رعايت نشود، آسيبهاي جدي در حوزههاي فردي، اجتماعي و خانوادگي به افراد جامعه وارد خواهد شد.

وی از کاربران شبکه‌های مجازی خواست عکس‌ها، ویدئوها و سایر اطلاعات شخصی را تنها با کسانی به اشتراک بگذارند که به آنان اعتماد بالایی دارند و در صورتی که در شبکه‌های اجتماعی، این موارد را به اشتراک می‌گذارند، حتماً نسبت به تنظیمات محرمانه یا همان Privacy اقدام کنند.

محمدخانی با بیان اینکه اطلاعات مکانی کاربران اینترنت یکی از موارد مورد علاقه سارقان و فرصت‌طلبان اینترنتی است، اظهارکرد: کاربران باید زمانی‌که از دستگاه‌های رایانه‌ای همراه مجهز به GPS، نظیر برخی از تلفن‌های همراه و تبلت‌ها استفاده می‌کنند و در مکانی خارج از محل کار یا محل زندگی هستند، اطلاعات مکانی خود را در سیستم های جانمایی مثل گوگل مپ و گوگل ارت به اشتراک نگذارند چرا که در غیر این صورت، سارق یا سارقان به خالی‌بودن منزل یا محل کار آنان پی برده و اقدام به سرقت از آنجا می‌کنند.

رییس پلیس فتای گیلان با بیان اینکه سیستم‌های به اشتراک‌گذاری اطلاعات مکانی نظیر گوگل ارت و ویکی‌مپیا می‌توانند مورد استفاده سیستم‌های جاسوسی دشمن قرار گیرند، اظهارکرد: جانمایی اماکن حیاتی و حساس نظیر اماکن سیاسی، نظامی، خدماتی، فرهنگی اقتصادی و اجتماعی، اطلاعات ذی‌قیمتی را برای دشمن فراهم می‌کند و فرد را بی‌آن که خودش بخواهد به یک جاسوس تبدیل می‌کند.

به گفته وی، برای تبهکارانی که از مهندسی اجتماعی برای مقاصد مجرمانه خود استفاده می‌کنند، هیچ اطلاعاتی ارزشمندتر از اطلاعات دسته اولی که خود کاربران به اشتراک گذاشته‌اند، نیست.

محمدخانی با بیان اینکه بسیاری از فایل‌هایی که در سیستم تورنت و Peer۲Peer به اشتراک گذاشته می‌شوند به انواع ویروس‌ها، تروجان‌ها و سایر بدافزارها آلوده‌اند گفت: کاربران باید در صورت دانلود اینگونه فایل‌ها، آنها را با نرم‌افزارهای امنیتی چک کنند.

رييس پليس فتاي گيلان از كاربران شبكههاي مجازي خواست عكسها و ويدئوهاي شخصي و خانوادگي را در سايتها به اشتراك نگذراند چرا كه در غير اين صورت ديگر خودشان صاحب آنها نيستيد و اينگونه محتواها به سرعت توسط مجرمان اخلاقي منتشر ميشوند.