درخواست کارگردان «کلاه پهلوی» از منتقدان

به گزارش افکارنیوزبه نقل از شبکه ایران، سید ضیاالدین دری نویسنده و کارگردان سریال «کلاه پهلوی» که از جمعه هفته گذشته پخش آن از شبکه اول سیما آغاز شد در واکنش به اظهار نظرات مختلف در خصوص مجموعه درحال پخشش گفت: «من جوابی به این حملات ندارم، جز این‌که دوستان را به صبر و شکیبایی توصیه کنیم».

وی در گفت و گو با بانی فیلم افزود: «اگرچه ما پیش از آغاز پخش سریال، خودمان را آماده این دست حملات و واکنش‌ها کرده بودیم، اما ای‌کاش دوستان عجله نمی‌کردند. وقتی ۳۰ سال پیش نطفه این سریال منعقد شد، می‌دانستیم که در جامعه ما راجع به این کار اختلاف نظرات و سلیقه‌ها پیش خواهد آمد، اما ای کاش این اختلافات در جهت سالم و صریح و مثبت باشد».

کارگردان سریال «کیف انگلیسی» ادامه داد: «وقتی از سریالی با بیش از پنجاه قسمت به عنوان طولانی‌ترین سریال «الف ویژه» تنها یک قسمت پخش شده است، چگونه می‌توانیم اینقدر زود قضاوت کنیم. من باید رازدار سازمان باشم، اما اینجا و از طریق «بانی فیلم» می‌گویم این سریال ارزان‌ترین مجموعه الف ویژه تلویزیون ماست. من این مسئله را بارها گفته‌ام و اگر لازم باشد و دوستان اجازه بدهند، اعلام می‌کنیم این سریال با چه بودجه‌ای تولید شده است».

کارگردان فیلم «لژیون» معتقد است: «قضاوت نا به هنگام دوستان با پخش اولین قسمت این مجموعه، گاه می‌تواند از سر تنگ نظری باشد که البته امیدوارم دوستان از من نرنجند و می‌تواند خدای ناخواسته قصد و غرض‌های شخصی با سازمان باشد که من پاسخی به این نوع حرف‌ها نمی‌توانم داشته باشم. جز اینکه به آنهایی که دغدغه دین انقلاب و مملکت را دارند و آنها که واقعاً از صمیم قلب مؤمن هستند و ایمان دارند بگویم خودم از سادات هستم، کاری نکنند که سریال که وقتی جلوتر رفت، مجبور باشند بیایند و از ما حلالیت بطلبند. همیشه می‌شود دری و کارش را تخریب کرد این خیلی کار پیچیده‌ای نیست. تخریب خیلی ساده است و اصلاً دیر نمی‌شود. کاری نکنند که خودشان بعدها پشیمان شوند».

دری افزود: «اگر دوستان یک مقدار تحریک شده سریال را نگاه می‌کنند، باید بگویم به هر حال این سریال یک کار تاریخی است. من روی این کار مدعی هستم و کارشناسان و تاریخ دانان بزرگ این مملکت قصه ما را تحلیل و بررسی کردند. بنابراین هر کلامی که از دهان افراد در می‌آید باید فکر شده باشد. آدم‌های مدعی و قلم به دست که منتقد مجله و روزنامه هستند، باید بنشینند و سریال را به دقت دنبال کنند و به دقت دیالوگ‌ها را گوش دهند تا بتوانند عیار کار را ارزیابی کنند و خوب بسنجند و البته اگر چیزی را اطلاع ندارند بروند تحقیق و پژوهش کنند. بنابراین قلم به دست گرفتن بدون اطلاع از کل کار، نمی‌تواند امری منطقی باشد».

کارگردان «باد و شقایق» ادامه می‌دهد: «شنیده‌ام دوستان قلم به دست گرفته و نشسته‌اند خدای نکرده تنها به جنس مؤنثدر سریال دقت کرده‌اند! اگر این باشد، باید استناد کنم به صحبت حضرت امام(ره) که گفتند کسانی که نمی‌توانند جلوی ذهنیات شهوانی‌شان را بگیرند، اصلاً نبینند! درواقع ایشان گفته بودند دیدن فیلم برای این افراد حرام است! چون اصلاً کسی به قصد این‌طور حرف‌ها کاری نکرده است. دوستان بدانند اگر مسئله این باشد، ما هم نهج‌البلاغه را خوانده و شنیده‌ایم. بزرگان برای ما هم تفسیر کرده‌اند. این‌طور نیست که آقایان فکر می‌کنند، اگر یک بار نهج‌البلاغه را ورق زدند، دیگران هیچ اطلاعی ندارند و اصلاً نمی‌دانند نهج‌البلاغه چیست!»

این کارگردان تلویزیون تصریح کرد: «سریال کلاه پهلوی از آن این مملکت است. خیلی‌ها روی آن زحمت کشیده‌اند و خیلی‌ها روی آن اظهار نظر و کارشناسی کرده‌اند. اجازه بدهید کار جلوتر برود، بعد اگر نقدی دارید ارائه دهید که بعداً مجبور به کسب حلالیت نباشید! چون آدم‌های مؤمن واقعی بعدها خواهند آمد و طلب حلالیت خواهند کرد! اجازه بدهید، به وقتش! اگر آنچه فکر می‌کردید نشد، آن‌وقت بیایید مارا بزنید! فحش بدهید! تخریب کنید و… الان زود است و به نظرم این‌گونه به قاضی رفتن اصلاً اسلامی نیست. بالاخره دوستان باید در نظر بگیرند این سازمان از آن کشور است و افرادی که اینجا تصمیم می‌گیرند، زیر نظر مقام رهبری هستند. این‌طورها نیست که فکر کنند اینجا همه چیز ول بوده و ما هر کاری دلمان خواسته انجام داده‌ایم.»
او در پایان گفت: عجله نکنید. فرصت برای خراب کردن ما هست!