محل تولد پرویز مشرف راسته بساطی‌های کتاب در هند + عکس

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، این فقط راسته انقلاب نیست که به دلیل حضور کتاب‌های دست دوم، کتاب‌فروشی‌های رنگارنگ و بساطی‌های کتاب در ایران شهرت دارد. پدیده فروش کتاب‌های دست دوم در هند پدیده رایجی است و در کنار بازارهای مکاره‌ هند هر هفته برگزار می‌شود. بازارهای مکاره هند سابقه طولانی دارند و قدمت آن‌ها به قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد. این بازار تنها فقط در روزهای یکشنبه برگزار می‌شود.

یکی از بساطی‌های مشهور کتاب در هند در شهر «دهلی‌ کهنه» یا «شاه جهان آباد» سابق برگزار می‌شود. شاه جهان‌آباد به لحاظ تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است و محل تولد پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان، قبل از جدایی پاکستان از هند است.

راسته خیابان «دریا گنجی» در دهلی کهنه محل بساطی‌های کتاب در روزهای یکشنبه است. این بازار کتاب از سال ۱۹۶۴ در هند کار خود را آغاز کرد. این خیابان محل حضور ناشران و مغازه‌های کتاب‌فروشی نیز است اما در روزهای یکشنبه بیشتر مغازه‌ها بسته هستند. ناشرانی چون دانشگاه آکسفورد، پرینستون هال ایندیا، چاند و … در این خیابان حضور دارند و یکی از مجلات ادبی هند نیز در این راسته قرار دارد.



از سوی دیگر این خیابان محل تجمع سالن‌های سینمایی است و سالن‌های سینمایی فراوانی در این محل حضور دارند. این امر موجب شده تا پس از دیدن فیلم، مخاطبان سینما به گشت و گذار در میان این کتاب‌ها بپردازند و گرمی به این بازار بدهند.



بساطی‌ها در روزهای یکشنبه در این بازار کتاب‌های خود را در خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها پهن می‌کنند و به دوستداران کتاب عرضه می‌کنند.



راسته بساطیهای کتاب در دهلی کهنه نزدیک به ۲ کیلومتر است و کتابهایی در موضوعات مختلف در آن فروخته میشود. در ادامه تصاویر عکاس فارس از راسته انقلاب در هند آورده میشوند: