به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، به‌منظور انجام این پژوهش، محققان ۷۹ هزار زن و ۴۱ هزار مرد که سابقه ابتلا به گلوکوم را نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. طی این مطالعه میزان قهوه مصرفی توسط افراد شرکت‌کننده نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، طی مطالعه‌ای جداگانه که بر گروهی از اسکاندیناوی‌ها صورت گرفت، مشخص شد که با مصرف هرچه بیشتر کافئین، احتمال ابتلا به گلوکوم ۶۶ درصد افزایش می‌یابد. بالاترین میزان ابتلا به گلوکوم و همچنین بالاترین میزان مصرف قهوه کافئین‌دار در جهان متعلق به اسکاندیناوی‌هاست.

محققان با مقایسه نتایج مطالعه حاضر و تحقیقی که بر اسکاندیناوی‌ها انجام دادند، دریافتند افرادی که روزانه حداقل سه فنجان قهوه کافئین‌دار می‌نوشند در مقایسه با اشخاصی که اصلا قهوه مصرف نمی‌کنند، در خطر بالایی از ابتلا به آب سیاه قرار دارند. علاوه بر این، زنان با پیشینه خانوادگی ابتلا به آب سیاه نیز در خطر بیشتری قرار داشتند.

به گفته محققان رابطه‌ای بین سایر فرآورده‌های کافئین‌دار مانند چای، لیموناد و شکلات و افزایش خطر ابتلا به آب سیاه مشاهده نشد.

پژوهشگران می‌گویند: گرچه این تحقیقات رابطه‌ای را بین میزان بالای مصرف قهوه و افزایش خطر ابتلا به آب سیاه نشان می‌دهد، اما موید هیچ رابطه علت و معلولی نیست. در نتیجه برای دستیابی به نتایج قابل اطمینان باید تحقیقات بیشتری را با متغیرات متفاوتی که ممکن است نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار دهند، انجام داد.

دکتر " جایی هی کانگ "، سرپرست این پژوهش نیز در این رابطه می‌گوید که در صورت تایید قطعی این نتایج، به افرادی که در خطر ابتلا به آب سیاه قرار دارند - به ویژه اشخاصی با سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری - توصیه می‌شود که مصرف قهوه خود را محدودتر از حالت فعلی کنند.

نتایج این پژوهش در مجله "Investigative Ophthalmology & Visual Science " منتشر شده است.