به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، سردار حمید شرفی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: روز گذشته ماموران دریابانی هرمزگان در آب‌های اطراف جزیره قشم موفق شدند یک کشتی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را شناسایی و توقیف کنند.

وی ادامه داد: در این عملیات ۱۳ تبعه خارجی کشتی شناسایی و دستگیر شدند. ضمن اینکه تعدادی لنج داخلی که ساماندهی نشده بودند نیز در هنگام انتقال سوخت به این کشتی شناسایی و توقیف شدند.

معاون عملیات مرزبانی با اعلام اینکه این موضوع زنگ خطی برای مسئولان است، تاکید کرد: اگر کامیون‌ها ساعت‌ها در صف سوخت بایستند و لنج‌ها نیز ساماندهی نشوند باز هم شاهد قاچاق سوخت خواهیم بود. متاسفانه وجود خلاءهای قانونی باعثشده است تا عده‌ای با دور زدن قانون در حال چپاول ثروت ملی باشند.

وی ادامه داد: باید واحدهای تولیدی همانند مرغداری‌ها، خودروهای سنگین و افرادی که از سوخت استفاده می‌کنند کنترل شوند و هنگامی که هر کدام از این واحدها غیرفعال هستند نتوانند سوخت را دریافت و با قیمت آزاد به فروش برسانند.

افزایش ۹۴ درصدی کشف سوخت قاچاق


سردار شرفی از افزایش ۹۴ درصدی کشف سوخت قاچاق خبر داد و افزود: در ۹ ماهه نسخت امسال میزان کشفیات سوخت قاچاق افزایش قابل توجهی یافته است به صورتی که رشد ۹۴ درصدی را نشان می دهد. مسیر سوخت وسوسه انگیز است و به دلیل اینکه کار قاچاق سودآور است افراد وسوسه شده و دیگر به دنبال کار اقتصادی نمی‌روند.

وی با اعلام اینکه در سال جاری چندین محموله سوخت قاچاق کشف شده است، گفت: در این مدت چند محموله ۴۰۰ هزار لیتری و ۲۰۰ هزار لیتری در آبهای جنوبی کشور کشف و توقیف شد.

معاون عملیات مرزبانی با اشاره به اینکه با کنترل تاکسیها توانستیم جلوی قاچاق سوخت را بگیریم، افزود: هم اکنون تاکسیرانی نظارت ویژه‌ای روی تاکسی ها دارد و این موضوع باید به ناوگان حمل و نقل عمویم تسری یابد. البته عده‌ای مواد پایه‌ای روغن را به خارج از کشور قاچاق کرده و با افزودن برخی مواد شیمیایی آن را تبدیل به گازوئیل می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص مسئولیت دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: اگرچه مرزبانی کنترل مرزها را تشدید کرده است اما یک سمت موضوع قاچاق سوخت دولت و سایر دستگاه ها هستند که باید به وظایف خود عمل کنند. اگر آنها اراده کنند می‌توانند جلوی قاچاق سوخت را بگیرند.

قاچاق سوخت یک توطئه فرامرزی است

وی با اعلام اینکه قاچاق سوخت یک توطئه فرامرزی است تاکید کرد: ‌با توجه به اینکه تمامی ملوانان دستگیر شده تبعه خارجی هستند این موضوع یک توطئه بزرگ بین‌المللی است و خودمان نباید به آن دامن بزنیم. نمی شود که هر فردی که واحد تولیدی‌اش تعطیل می‌شود همچنان سوخت دریافت کند و آن را بفروشد.

به گفته سردار شرفی هر فردی که اقدام به قاچاق سوخت کند روبروی نظام ایستاده است.

لنج‌هایی که اقدام به فروش سوخت قاچاق کنند ۶ ماه توقیف می‌شوند


وی با بیان اینکه لنج‌هایی که اقدام به فروش سوخت قاچاق کنند ۶ ماه توقیف می‌شوند، گفت: هم اکنون لنج‌های بدون پلاک یا فرسوده در حال فعالیت هستند که ما با آنها برخورد کرده و موضوع به مسئولان مرتبط با این لنج‌ها اطلاع داده می‌شود. این در حالی است که با اقدامات موثر توانستیم قاچاق سوخت در شمال غرب کشور توسط خودروها را به صفر نزدیک کنیم.

معاون عملیات مرزبانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا مسئولان دولتی یا مدیران پالایشگاه‌ها در قاچاق سوخت دست دارند، اظهار داشت تا زمانی که جرم هر فردی محرز نشود و قوه قضائیه حکمی در مورد این افراد ندهد نمی‌توانیم اسامی آنها را اعلام کنیم اما تا کنون در این رابطه پرونده‌هایی وجود داشته است. هر فردی که از زمان تولید سوخت تا زمان خروج آن به صورت غیرقانونی از کشور کوتاهی کند مقصر است.

وی در خصوص اقدامات مرزبانی برای کنترل قاچاق سوخت تاکید کرد: ‌ لیست گیری مراکز فعالت تولیدی، کنترل خودروهای سوخت رسان، کنترل خودروها در معبرهای خروجی و جاده‌های مرزی، کنترل مرز به صورت اپتیکی، کنترل لنج‌ها در دریا و اقدامات اطلاعاتی روی افرادی که باند فروش سوخت تشکیل داده‌اند مهمترین اقدامات ما برای جلوگیری از قاچاق این کالای گرانبهاست. ضمن اینکه ماموران پمپ بنزین‌های شهرهای مرزی را به صورت آنلاین رصد می‌کنند.

شرفی از افزایش کشف سوخت قاچاق طی ۱۰ سال گذشته خبر داد و افزود: روند کشف سوخت قاچاق طی دهه گذشته رو به افزایش است اما خوشبختانه قاچاق سوخت با توجه به سهمیه بندی بنزنی و هدفمندی یارانه ها کاهش یافته است.

وی در مورد اینکه چرا از کشتی حامل قاچاق سوخت پرچم بیش از ۱۰ کشور کشف شد، افزود: قاچاقچیان از پرچم کشورهای مختلف برای جلوگیری از کنترل محموله سوء‌استفاده می‌کنند. هم اکنون نیز افرادی ممکن است در مرز وجود داشته باشند که دارای شناسنامه و مدارک هویتی چند کشور باشند اما امروز با توجه به سیستم‌های آنلاین افرادی که اقدام به استفاده از اسناد هویتی جعلی می کنند شناسایی و دستگیر می‌شوند.

معاون عملیات مرزبانی با اشاره به اینکه قاچاق کالا با توجه به تغییر قیمت ارز کاهش یافته است افزود: تغییر قیمت ارز باعثشده است تا ورود کالای قاچاق به کشور به صرفه نباشد. امروز برخورد با مواد مخدر و مسایل امنیتی جزو اولویت‌های پلیس مرزبانی است اگرچه با ورود اتباع غیرمجاز، قاچاق کالا و قاچاق طلا و ارز نیز به شدت برخورد می‌کند.

دولت هرچه سریعتر بودجه انسداد مرز سال ۹۱ را پرداخت کند

وی در پایان ابراز امیدواری کرد دولت هرچه سریعتر بودجه انسداد مرز سال ۹۱ را پرداخت کند، تاکید کرد: علیرغم ندادن بودجه کار انسداد مرز تعطیل نشده و با سرعت ادامه دارد. هر مقداری که در مرز هزینه کنیم چند برابر آن در داخل مرز باز گردانده میشود.