ایران فیلمی درباره گروگان‌گیری ۱۹۷۹ می‌سازد

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر ، این شبکه خبری با اشاره به گزارشی که گاردین در این زمینه منتشر کرده نوشت یک دفتر هنری دولتی قصد دارد تا فیلم خودش را که نسخه ایرانی این ماجرا است، بسازد.

در این خبر آمده است: مهر آژانس خبری نیمه‌دولتی ایران گفت در برابر " آرگو " فیلم " ستاد مشترک " به کارگردانی عطاالله سلمانیان کارگردان ایرانی ساخته خواهد شد. به گفته سلمانیان این فیلم تولیدی بزرگ و پاسخی مناسب به فیلم ضدتاریخی " آرگو " خواهد بود.

" آرگو " که نامزد دریافت جایزه اسکار شده پشت‌پرده نجات ۶ دیپلمات آمریکایی را که پس از تسخیر سفارت آمریکا در خانه سفیر کانادا پنهان شده بودند، تصویر می‌کند. این فیلم هرچند با نقدهای مثبتی روبه رو شده، اما به دلیل عدم صحت چندین مورد تاریخی با نقدهایی هم روبه رو شده است.

نشریه گاردین در نقل قولی که از سر جان گراهام سفیر وقت بریتانیا در ایران آورده بر این مساله تاکید می کند که این فیلم دارای اشتباه‌های تاریخی بزرگی است از جمله این که بریتانیا و نیوزیلند را نسبت به این مساله بی تفاوت نشان داده است. او تاکید کرد که از اشتباه های تاریخی این فیلم خیلی عصبانی شده و هنوز هم از این مساله ناراحت است.


با این حال گزارش فاکس نیوز چنین پیش‌بینی می‌کند: این قصه ایرانی انتظار می‌رود تصویرکننده دیپلمات‌های ترسوی آمریکایی باشد که اسیرکنندگانشان با آنها به خوبی رفتار کردند و سرانجام هم به آنها در حالی که در سلامت بودند اجازه خروج دادند.

به گفته گاردین " آرگو " در ایران به عنوان یک فیلم ضد ایرانی توسط محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع اعلام شده و او آن را " رفتاری موهن " که " منظورهای شیطانی " دارد خواند.

در ادامه این گزارش آمده است: تماشاکنندگان فیلم در ایران به جای تماشای این فیلم، چشم‌اندازی ایرانی از رویدادهای ۱۹۷۹ را تماشا می‌کنند که ممکن است این طرح را از زاویه دیگری به نمایش بگذارد. سلمانیان که اکنون در حال نوشتن فیلمنامه این فیلم است، به مهر گفت: این فیلم درباره ۲۰ گروگان آمریکایی است که توسط انقلابیون به آمریکا تحویل داده شدند.

سلمانیان ممکن است بخواهد در این فیلم به سرنوشت گروهی از دیپلمات‌های آمریکایی که به عنوان رفتار انسان‌دوستانه اندکی پس از شروع گروگانگیری آزاد شدند، تمرکز کند.

در همین حال نشریه گاردین با اشاره به موفقیت ایران در دریافت جایزه اسکار سال پیش می گوید ممکن است سلمانیان بتواند با ساخت این فیلم، موفقیت سال پیش را تکرار کند و بار دیگر توجه جهان را به فیلم ایران معطوف سازد.

به گزارش مهر، نکته جالب در گزارش منتشر شده در رسانههای جهان این است که آنها با پیشداوری زاویه دید فیلمساز ایرانی را مطرح و حتی داستان را هم روایت کردهاند. اینکه آنها حتی به پیشبینی دریافت اسکار برای این اثر نیز اقدام کردهاند جای تعجب دارد و این شائبه را ایجاد میکند که چقدر جوایز اسکار میتواند از قبل برنامهریزی شده و قابل پیشبینی باشند.