به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، زلزله ای نسبتا شدید دقایقی قبل خرم آباد مرکز استان لرستان را تکان داد.هنوز از شدت و میزان خسارات اطلاعاتی در دست نیست.تماسهای تلفنی و اینترنت مختل شده است و مردم هم اکنون بیرون از معابر عمومی حضور دارند.زلزله خرم آباد ۴.۹ ریشتر بود زلزله ای به شدت ۴.۹ ریشتر مرکز استان لرستان را تکان داد و موجب وحشت مردم شد.مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه گفت: این زمین لرزه با شدت ۴.۹ ریشتر در جنوب شهر خرم آباد به وقوع پیوست.

رضا آریایی زمان وقوع این زلزله را ساعت ۱۴ و۴۲ دقیقه و ۱۶ ثانیه ظهر امروز سه شنبه ذکر کرد و بیان داشت: کانون این زمین لرزه در سپیددشت خرم آباد بوده و پیگیریهای برای بررسی خسارات ناشی از این زلزله در دست انجام است.

وی عمق وقوع این زمین لرزه را هفت کیلومتر اعلام کرد و بیان داشت: مرکز این زمین لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشوری به طول و عرض جغرافیایی ۴۸.۵۰ و ۳۳.۱۷ بوده است.

آریایی گفت: به علت عمق کم این زلزله عمده مردم مرکز استان این زمین لرزه را احساس کردند.

بنابر این گزارش کشور ایران به علت قرار گرفتن در نوار کوهزایی آلپ - هیمالیا از مناطق زلزله خیز جهان بوده و پوسته سازنده آن از قطعات نامتجانس کنار هم تشکیل شده که گسلهای بزرگ و فعال، قطعات یاد شده را از هم جدا می سازد.

این در حالیست که منطقه زاگرس به عنوان محل برخورد دو صفحه عربستان و ایران، یک منطقه پرتکاپوست و کمربند چین خورده فعال زاگرس، به ویژه بخش میانی آن یکی از لرزه خیزترین بخش های ایران و شاید خاورمیانه محسوب می شود.

استان لرستان نیز به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه ای زمین ساخت زاگرس از نواحی زلزله خیز کشور است که وقوع زمین لرزه های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه خیزی استان لرستان است.

مطابق نظر کارشناسان بخشهای شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش های جنوبی الیگودرز و شول آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند.