چرا چهره‌های سینمای جهان به فجر دعوت نشدند؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره بسیاری از مسایل و حاشیههای مربوط با این رویداد سینمایی پاسخ گفت. وی در بخشهای اولیه این گفتگو تاکید کرد که به دنبال برپایی جشنوارهای حرفهای و تخصصی است نه اینکه یک "شو" برگزار کند. در بخش پایانی این گفتگو وی درباره بخش بینالملل و دلایل انتخابش برای دبیر جشنواره صحبت میکند.

آقای عباسیان یکی از حاشیه‌هایی که این روزها درباره جشنواره فیلم فجر به گوش می‌رسد این است که تحت برخی فشارها انتخاب‌هایی به جشنواره تحمیل می‌شود. همچنین اینکه اتفاقاتی که درباره اکران فیلم‌ها از ابتدای سالجاری رخ داده نیز در انتخاب فیلم‌های این دوره از جشنواره تاثیر داشته است.

- به هیچ عنوان. این روایت کذب محض است.

* و شما در گفتگویی اعلام کردید که هیچ نماینده‌ای از طیف روشنفکری در جشنواره امسال حضور نخواهد داشت و به ویژه فیلم‌هایی با موضوع خیانت به نمایش درنخواهد آمد. برخی افراد این را به فشار از بالا تعبیر کردند. در حالیکه این سیاست عین رعایت اصول و ارزش‌هاست.

- من در آن مصاحبه گفتم سعی می‌کنیم فیلم‌های روشنفکری‌ای که مختص طبقه خاصی از جامعه است و طبقه خاصی را معرفی می‌کند که درصد بسیار کمی از جامعه را دربرمی‌گیرد و بسیاری از مردم با شخصیت‌های این آثار احساس غریبه‌گی می‌کنند، در جشنواره امسال نداشته باشیم.

از اولین مصاحبه‌‌هایم تاکنون هم عرض کرده‌ام که جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین جشن سینمای کشور و مهمترین جشن سالگرد پیروزی انقلاب است و از سوی دیگر باید گفت سینمای ما مهم‌ترین هنر انقلاب است پس فیلم‌هایی که شان انقلاب و فجر را رعایت نکرده‌اند در جشنواره فجر جایی ندارند ولی می‌توانند در جشنواره‌های دیگر رونمایی شوند.

* یعنی جشنواره فیلم فجر خودش به این نتیجه رسید که باید فرصت حضور را به فیلم‌هایی که با ارزش‌ها تطابق چندانی ندارند، ندهد و دغدغه نهادهای مردمی و انقلابی را پاسخ دهد.

- من سیاست کلی جشنواره را از هیات انتخاب خواستم و آنها نیز پذیرفتند و هیچ ربطی هم به اقدامات قانونی یا غیرقانونی یا حاشیه و فضاسازی دیگران ندارد. ما می‌خواهیم جشنواره‌ای باکیفیت و استاندارد برگزار کنیم که همین استاندارد برگزار کردن خودش حاشیه‌هایی را برای ما ایجاد کرده است.

*ولی بارها مطرح شد که عباسیان دبیری است که می‌خواهد جشنواره فیلم فجر را بی‌حاشیه برگزار کند.

- اگر دنبال جشنواره بی‌حاشیه بودیم باید همه فیلم‌ها را راه می‌دادیم و هر فیلمی دچار ممیزی می‌شد می‌گفتیم به ما ربطی ندارد و ارشاد ممیزی کرده است و اینگونه نظر همه فیلمسازان را جلب کرده و به همه جایزه می‌دادیم.

من نگران حاشیه‌ها نیستم بلکه نگران رسالتم هستم و باید جشنواره حرفه‌ای برگزار کنم و به ارزش‌هایمان است هم پایبند هستیم.

* به هر حال برخی از فیلم‌ها به این شرط پذیرفته شدند که تغییراتی روی آنها اعمال شود تا هم پروانه نمایش بگیرند هم اجازه حضور در جشنواره را بیایند. حال که چند روزی بیشتر تا جشنواره نمانده بفرمایید این تغییرات در نهایت چگونه اعمال شد؟


- هیات انتخاب جشنواره هیچ فیلمی را مشروط به انجام تغییراتی انتخاب نکرده است. آنها فیلم‌ها را دیدند و نظرشان را اعلام کردند ولی قانون این است که این فیلم‌ها باید پروانه نمایش بگیرند. پروسه دریافت پروانه نمایش هم شرایط خودش را دارد و ممکن است فیلمی بدون هیچ نکته‌ای پروانه بگیرد و فیلم‌هایی به هر دلیلی و برای کمک به خود فیلم دچار تغییراتی شوند.

این روند خارج از وظایف دبیرخانه جشنواره فجر است. بحثاداره کل نظارت و ارزشیابی است.

تاکید می‌کنم در صورت‌جلسه هیات انتخاب جشنواره، هیچ قیدی برای فیلم‌ها ذکر نشده و نگفته‌ایم که فیلمی به شرط انجام تغییراتی می‌تواند در جشنواره باشد. تمام فیلم‌های انتخاب شده، انتخاب نهایی ما بوده‌اند و به تهیه‌کننده اعلام کردیم که پروانه نمایش دریافت کند. دریافت پروانه نمایش به عهده تهیه‌کننده و ارشاد است و ربطی به جشنواره ندارد.

* و اما نگاهی هم به بخش بین‌الملل داشته باشیم که تا همین چند روز پیش خیلی خبرهای داغی از آن به گوش نمی‌رسید ولی با اعلام به نمایش درآمدن برخی آثار مطرح جهان کمی خبرساز شده است. ولی روی دیگر این سکه حضور فیلمسازان مطرح جهان در جشنواره فیلم فجر است. تا چند سال پیش به ویژه تا سال ۸۸ که آن حاشیه‌ها ایجاد شد، افراد مطرح سینمای جهان به جشنواره دعوت می‌شدند ولی در سه سال اخیر خبری از این دعوت‌ها نیست.

- درباره بخش بین الملل باید اول به این سوال جواب دهیم که " شان این بخش چیست؟ " در گذشته طراحی بسیار خوبی برای این بخش شده بود و رسالت آن به درستی ادا می‌شد.

* گذشته یعنی کی؟


- ۱۵ - ۲۰ سال پیش. در آن سال‌ها آثار درخشان سینمای جهان در جشنواره فجر به نمایش در می‌آمد و هدف‌اش هم این بود که مردم و سینماگران با آثار روز جهان آشنا شوند. دعوت از منتقدان و چهره های مطرح سینمای جهان هم با هدف دیدار و آشنایی سینماگران ایرانی با چهره‌های خارجی انجام می‌گرفت ولی هر دو این کارکردها دیگر برای فجر در اولویت نیستند.

آثار برتر سینمای جهان که به سرعت نسخه باکیفیت‌شان به ایران می‌آید و کسی معطل جشنواره نمی‌ماند تا آنها را ببیند. از سوی دیگر ارتباط با جشنواره‌ها و چهره‌های خارجی نیز از طریق فضای مجازی به راحتی برای فیلمسازان ایرانی اتفاق می‌افتد و دیگر فیلمسازان ما احتیاج چندانی برای دیدار رو در رو با دست اندرکاران جشنواره‌های خارجی در جشنواره فجر ندارند.

* با این حساب بخش بین‌الملل باید کارکردش را عوض کند.

- جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران می‌تواند امروز نقش مهمی در عرصه جهانی ایفا کند و محلی برای معرفی و تقدیر از فیلمسازانی باشد که خوب و مستقل هستند اما در غرب به آنها توجهی نمی‌شود. هستند افرادی که فیلم‌های خوبی می‌سازند که با ارزش‌های ما مطابقت دارد ولی در غرب به آنها توجه نمی‌شود. جشنواره فجر سیاستگذاری میان‌مدت و بلندمدتش را اینگونه تعریف کند که محل گردهمایی این دسته از فیلمسازان باشد. جشنواره فیلم فجر باید محل رشد این نوع فیلمسازی در دنیا باشد.

* پس اعتقادی به حضور چهره‌های مطرح سینمای جهان در فجر ندارید؟

- داریم و این اتفاق هم می‌افتد ولی ناگزیرم بار دیگر به بحثاولمان رجوع کنم که می‌خواهیم " شو " برگزار کنیم یا یک جشنواره حرفه‌ای اگر استراتژی ما این باشد که شو برگزار کنیم، بله می‌شود همچنان اولویت‌مان را دعوت از چهره‌های مطرح بگذاریم اما اگر به دنبال جشنواره حرفه‌ای و هدفمند هستیم باید از سینما و سینماگرانی حمایت کنیم که در مسیر ارزش‌هایمان هستند و به حمایت ما نیز نیاز دارند.

* برای پایان بحث‌مان، دیدگاه منتقدانتان را به شما منتقل می‌کنیم؛ افرادی که معتقدند شما گزینه خوبی برای دبیری جشنواره فیلم فجر نیستید. نظر خودتان چیست؟

- نمیتوانم بگویم انتخاب خوب یا بدی است ولی تمام تلاشم را به عنوان یک خدمتگزار میکنم تا این جشنواره به نحو احسن برگزار شود. من یک خدمتگزارم و صاحبان این سینما کسان دیگری هستند. من همه تلاشم را میکنم و مطمئن هستم که کوتاهی نمیکنم تا امور به بهترین شکل پیش برود. آنچه که تا الان انجام دادهام و عملکردم در موسسه رسانههای تصویری مشخص است. شاید برپایی خوب جشنواره فیلمهای ویدئویی تهران باعث شده باشد که مسئولیت فجر را هم به من بدهند.