افکار -

به فاصله یک ماه مانده تا پایان سال، بحثو هیاهو در مورد مهمترین دوره اکران سال بعد آغاز شده است.

خبرهای شنیده شده از فیلم‌های احتمالی اکران عید حاکی از این است که انتظار برای یک دوره اکران پرهیاهو و جنجالی در سینمای ایران بیهوده نخواهد بود و علاقه‌مندان به حاشیه و هیجان در سینما در ایام عید اوقات خوشی را سپری خواهند کرد.

تاکنون اکران دو فیلم برای نمایش در نوروز قطعی شده است و دو فیلم دیگر نیز از احتمالات مهم نمایش در نوروز هستند.

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» فیلم جنجالی و پرهیاهوی امسال از گزینه‌های قطعی اکران در نوروز است. جواد شمقدری در روزهای برگزاری جشنواره به تسنیم خبر داد که آخرین فیلم حجازی در ایام عید نمایش داده خواهد شد. «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با وجود همه تلاش‌ها اجازه نمایش در جشنواره را پیدا نکرد و ظاهرا این نوبت اکران دلجویی مسئولین سازمان سینمایی از بی‌مهری به فیلم است. هر چند که «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» هنوز در شوای نظارت و ارزیابی پروانه نمایش نگرفته است و عظیمی میرآبادی گرفتن پروانه نمایش این فیلم را منوط به اصلاحاتی جزئی در فیلم دانسته است.

دومین فیلم نمایش داده شده در سینماها در ایام عید یکی دیگر از فیلم‌های تحریمی حوزه هنری است. «برف روی کاج‌ها» به کارگردانی پیمان معادی در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد اما اکران آن به دلایل خاصی تاکنون صورت نگرفته است. یکی از این دلایل خاص نامناسب دانستن این فیلم از سوی حوزه هنری و ندادن اجازه اکران به آن در سینماهای متعلق به حوزه هنری است. حمزه‌زاده قائم‌مقام حوزه هنری چند ماه پیش به برنامه هفت آمده بود و اعلام کرده بود که وزیر شخصا با نمایش «برف روی کاج‌ها» و دو فیلم دیگر باقی مانده از فیلم‌های تحریمی مخالف است و این فیلم‌ها اکران نخواهد شد. اتفاقی که یک ماه دیگر در حال افتادن است.

قبل از جشنواره فیلم فجر خبرهای خوشی از توافق حوزه هنری و ارشاد بر سر مهمترین مساله اکران امسال سینمای ایران به گوش می‌رسد. خبرهایی که منجر به بازگشت سینماآزادی به چرخه اکران شد. اما بی اعتنایی کامل به فیلم‌های حوزه هنری در داوری جشنواره و متن تند انتقادی بیانیه هیات داوران جشنواره از حوزه هنری ظاهرا همه چیز را به قبل بازگردانده است. هر چند روز گذشته وزیر ارشاد در گفتگو با تسنیم از انتقادات تند بیانیه اظهار نارضایتی کرده بود.

دو فیلم مهم و جنجالی دیگر جشنواره امسال هم نامزدهای مهم اکران در عید هستند.

«حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی در جشنواره امسال بهترین فیلم در آرای مردمی شناخته شد اما در هیچ بخشی از جشنواره جایزه نگرفت. یکی از مدیران حوزه هنری دیروز در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که با توجه به استقبال گسترده مردمی از فیلم، «حوض نقاشی» برای اکران در ایام عید درنظر گرفته شده است. فیلمی که بازی خاص شهاب حسینی و نگار جواهریان دو ستاره این سالهای سینمای ایران و داستان خانوادگی و جذاب آن امیدهای زیادی برای پرفروش شدن آن به وجود آورده است.

اما بخت اول پرفروشترین فیلم سال ۹۲ هم ظاهرا قرار است در عید نوروز اکران شود. ده‌نمکی رکورد ساخت پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را هنوز حفظ کرده است و رنگ و لعاب فیلم جدیدش نشان می‌داد قصد دارد تا این رکورد فروش را برای خودش همچنان نگه دارد.

داستان جذاب و عامه‌فهم رسوایی در کنار بازی ستارگان سینمای ایران و مهمتر از همه نگاه مردمی دهنمکی به سینما و اجتماع احتمالا «رسوایی» را به شدت پرفروش خواهد کرد.

علی سرتیپی پخش‌: کننده فیلم گفته است که همه تلاششان را برای اکران فیلم در نوروز خواهند کرد. نگاه خاص دهنمکی به روحانیت و یک آسیب اجتماعی خاص احتمالا حرف و حدیث‌های فراوانی در موقع اکران فیلم به راه خواهد انداخت.

سینمای ایران بعد از یک دوره رکود اقتصادی حالا در انتظار یک خیر بلند فروش فیلمهاست. اگر شورای صنفی اکران به تابلویی که چند ماه پیش در دست چند تن از اعضایش بلند شده بود پایبند بماند.اعضای شورای صنفی در مقابل تجمع انصار حزبالله در اعتراض به فیلم جنجالی امسال من مادر هستم تابلویی با این نوشته بلند کرده بودند: "بگذارید سینما نفس بکشد".