نیکی کریمی به تئاتر قدم می‌گذارد
افکار -

نیکی کریمی یکی از بازیگران مطرح و چهره سینمای ایران است که با نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی " عروس " به کارگردانی بهروز افخمی به عنوان بازیگری موفق به سینمای ایران معرفی شد. وی در آثار مختلفی نظیر سارا، پری، ردپای گرگ، بوی پیراهن یوسف، برج مینو، دو زن، نسل سوخته، واکنش پنجم، دیوانه‌ای از قفس پرید، چه کسی امیر را کشت، سه زن، پرونده هاوانا، محاکمه در خیابان، همبازی، شکلات داغ، دموکراسی تو روز روشن، خیابان‌های آرام و جرم به ایفای نقش پرداخته است.

کریمی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی " دیوانه‌ای از قفس پرید " سیمرغ بلورین بهتری بازیگری زن بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را از آن خود کرد. وی علاوه بر حضور در عرصه بازیگری سینما، کارگردانی چندین اثر سینمایی نظیر " سوت پایان "، " روایت "، " چند روز بعد "، " یک شب " و " داشتن یا نداشتن " را در کارنامه کاری خود دارد. کریمی طی سال‌های گذشته به عنوان داور در جشنواره‌های بین‌المللی متعدد نظیر بخش فیلم کوتاه جشنواره " کن "، " تسالونیکی "، " لوکارنو "، " کارلووی واری " و " وزول " فرانسه حضور داشته است.

همچنین دریافت جوایز بهترین بازیگر جشنواره فیلم " قاهره " برای فیلم " نیمه پنهان "، بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم " تائورمینا " کشور ایتالیا برای فیلم " دو زن "، بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم " سن سباستین " برای فیلم " سارا " و بهترین بازیگر زن جشنواره " سه قاره نانت " برای فیلم " سارا " از دیگر موفقیت‌هیا نیکی کریمی در عرصه بازیگری سینما است.



قرار است نیکی کریمی در نمایش " شام با دوستان " با کارگردانی آیدا کیخایی از اواخر فروردین‌ماه سال ۹۲ در تالار حافظ در مقام بازیگر بر صحنه تئاتر حضور پیدا کند. این نمایشنامه نوشته دونالد مارگولیز است که توسط زهره جواهری ترجمه شده است. این اثر نمایشی جایزه پولیتزر سال ۲۰۰۰ را کسب کرده است و دارای دو شخصیت مرد و دو شخصیت زن است. تا به حال حضور کریمی، بهناز جعفری و امیررضا دلاوری در این نمایش قطعی شده است.

آیدا کیخایی که به تازگی بازی در نمایش " برهان " به کارگردانی محمد یعقوبی را به پایان رسانده پیش از این کارگردانی آثاری چون " روزمرگی‌های زناشویی " در تالار انتظامی و " یک دقیقه سکوت " را در تالار مولوی در کارنامه کاری خود دارد. کیخایی نمایش " یک دقیقه سکوت " نوشته یعقوبی را با حضور بازیگران جوان تئاتر به صحنه برد که با استقبال مخاطبان و منتقدان تئاتر مواجه شد.

وی در مقام بازیگر نیز حضور در نمایش‌های " خشکسالی و دروغ "، " یک دقیقه سکوت "، " ماچیسمو "، " نوشتن در تاریکی " و " زمستان ۶۶ " را در کارنامه فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری تئاتر دارد. بهناز جعفری بازیگر مطرح سینما و تئاتر نیز چندی پیش در نمایش " هملت " به کارگردانی رضا گوران به ایفای نقش پرداخت. امیررضا دلاوری نیز از دیگر بازیگران جوان و شناخته شده تئاتر است که همکاری با کارگردان‌هایی چون کوروش نریمانی و حسین کیانی را در کارنامه بازیگری خود در عرصه تئاتر دارد.

محمد قدس در نمایش "شام با دوستان" در مقام دستیار کارگردان با آیدا کیخایی همکاری دارد. نمایش "شام با دوستان" جدیدترین اثر نمایشی از گروه "تئاتر این روزها" است.