به گزارش شرق،كارآگاهان پليس آگاهي كاشان چند روز قبل از طريق گزارشهاي مردمي در جريان فعاليتهاي مشكوك چند مرد قرار گرفتند و مطلع شدند، اين افراد به تازگي در يكي از محلات كاشان سكني گزيدهاند و رفتوآمدها و كارهاي غيرمعمولي انجام ميدهند. ماموران با اين احتمال كه افراد مورد نظر تبهكار هستند و نقشهاي مجرمانه در سردارند، محل سكونت آنها را زير نظر گرفتند و فهميدند اين اشخاص از جاعلان عتيقه هستند به همين دليل در عملياتي غافلگيركننده متهمان را كه همگي مسلح بودند، دستگير كردند و در بازرسي از خودرو وانتي كه در خانه بود، يك تابوت عتيقه كه جنازهاي موميايي نيز داخلش بود به دست آوردند. تابوت و موميايي در اختيار كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت و متخصصان با انجام آزمايشهاي علمي بر جعلي بودن آنها نظر دادند. سپس متهمان تحتبازجويي قرار گرفتند و گفتند با ساختن تابوت و موميايي قلابي قصد داشتند آن را به مبلغ هنگفتي به يك دوستدار آثار باستاني بفروشند كه فرصت اين كار را پيدا نكردند. اعضاي اين باند همچنين اعتراف كردند، روي تابوت از نقوش مربوط به دوران هخامنشي استفاده كردند و كار جعل را به گونهاي انجام دادند كه افراد عادي متوجه تقلبي بودن آن نشوند. سرهنگ منوچهر صفايي، فرمانده انتظامي كاشان با تاييد اين خبر و بيان اينكه متهمان به همراه پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مرجع قضايي شدند، به شهروندان هشدار داد: افراد شياد و سودجو هميشه بهدنبال فرصتي ميگردند تا با تحريك و اغفال افراد آنان را در موقعيتي قرار دهند تا قدرت تصميمگيري دقيق و صحيح را از آنان بگيرند و از اين طريق به اهداف پليد خود كه همان سوءاستفاده و كلاهبرداري است، برسند. بنابراين لازم است شهروندان در چنين شرايطي با حفظ خونسردي و در صورت امكان با دريافت مشاوره صحيح تصميمگيري كنند، ضمن اينكه در اينگونه موارد بهترين مشاور پليس است بنابراين در صورت برخورد با موارد اينچنيني سريع موضوع را با پليس در ميان بگذاريد تا اقدامات قانوني صورت پذيرد.
مومیایی‌های گران‌قیمت

این نخستین بار نیست که تبهکاران برای رسیدن به پول هنگفت، مومیایی‌های قلابی می‌سازند. مدتی قبل اعضای یک باند در شهرستان بوانات با استفاده از مس و موکت یک جنازه مومیایی قلابی ساختند و با معرفی آن به عنوان جسد شاهزاده هخامنشی قصد داشتند آن را به قمیت گزافی بفروشند اما هر چهار متهم به دام افتادند و به جرم‌شان اعتراف کردند. مرد دیگری نیز در کرمان با تهیه مومیایی قلابی قصد داشت آن را به عنوان جنازه یکی از فراعنه مصر از طریق اینترنت به فروش برساند که قبل از این کار دستگیر شد. او در اعترافاتش گفت: «این مومیایی قلابی را از چند‌ نفر در شهر شهد‌اد‌ خرید‌م. بعد‌ نامه‌ای با مهر و امضای رییس یکی از د‌انشگاه‌های علوم پزشکی جعل کرد‌م که در آن نوشته شد‌ه بود، ‌ جسد‌ مومیایی شد‌ه متعلق به فرعون در سه‌هزار سال قبل از میلاد‌ مسیح است و در ادامه این نامه هم به دلایل علمی فاسد‌ نشدن این جسد‌ اشاره شد‌ه بود‌. پس از تهیه نامه جعلی هم آگهی فروش مومیایی فرعون را در اینترنت منتشر کرد‌م. با پید‌ا شد‌ن چند‌ مشتری قرار بود‌، مومیایی را به مبلغ هنگفتی به آنها بفروشم که د‌ستگیر شد‌م.» در ماجرایی دیگر اعضای یک باند با ساختن مومیایی قلابی از آن فیلم گرفتند و بلوتوثی از این شی‌ را در سطح شهر مراغه پخش و آن را متعلق به شاهزاده‌ای هخامنشی معرفی کردند و در نهایت با پیدا کردن یک مشتری قرار گذاشتند، مومیایی را به قیمت پنج میلیارد تومان به فروش برسانند اما قبل از تحویل گرفتن پول دستگیر شدند.
در يك ماجراي مشابه ديگر جاعلان جنازه نوزاد سه ماههاي را در كرمان به مبلغ ۲۴ ميليون تومان از والدينش خريدند و آن را به طرز ماهرانهاي موميايي كردند، سپس با طرح اين ادعا كه جنازه مربوط به سههزار سال قبل است براي آن ۶۰۰ ميليون تومان قيمت تعيين و حتي مشتري هم پيدا كردند ولي اين گروه هفتنفري نيز قبل از انجام معامله با دخالت پليس متلاشي شد.