به گزارش افکارنیوز به نقل از شبکه ایران، اکبر عبدی بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون که جایزه بهترین بازیگر سیامین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم هیچکس فرشته نیست از آن خود کرد به تازگی در گفتوگویی با انتقاد از آموزشگاههای بازیگر گفته است این کار درآمدش حرام است. بخشهای برگزیده حرفهای این بازیگر را به نقل از سروش در ادامه میخوانید:

آیا تا به حال از شما هم خواسته شده در این کلا‌س‌ها به عنوان مدرس حضور پیدا کنید؟
چرا به من نگفته‌اند. اتفاقا بارها از من خواسته‌ شده که در این آموزشگاه‌ها تدریس کنم اما خب این پول‌ها به بهانه آموزش دادن خوردن دارد؟! خیلی جالب است؛ به من می‌گویند شما بیا یک کاغذی را امضا کن و اینقدر هم پول بگیر و اصلا سر کلاس هم نیا؛ فقط بگذار توی تبلیغات ما عکس شما(اکبر عبدی) باشد که مثلا یکی از استادهای ما شما هستی!

و شما امتناع می‌کنید…
من می‌گویم آقا من استاد بازیگری نیستم؛ بعد هم هر کسی که بازیگر است لزوما مربی خوبی نیست. اصلا بحثمعلمی بحثجدایی است؛ مثلا داریوش مودبیان، دکتر محمود عزیزی، دکتر ربیعی اینها درس را خوانده‌اند. حالا اگر کارگردانی هم می‌کنند درس بازیگری خوانده‌اند و می‌توانند درس بازیگری هم بدهند من علم ندریس بازیگری را ندارم من تراشکاری و قالب‌سازی خوانده‌ام و در این حوزه مهارت آموزش دادن را دارم چون هفت سال در این حرفه کار کرده‌ام و به کارگردان بنگلادشی، هندی، افغانی و…بسیاری قالب‌سازی یاد داده‎ام. بعضی‌هایشان الان برای خودشان استادکار هستند و تراشکاری دارند. حالا من آن کار را رها کردم، آمدم دنبال بازیگری و… منظورم ابن است که این بحثآموزش و این کلاس‌های بازیگری قابل اعتماد نیستند. من جزو کسانی هستم که بیست و شش – هفت سال پیش با یکی از دوستانم دفتری برای آموزش تاسیس کردم اما از همان موقع تاکنون همیشه گفته‌ام این کار درآمدش حرام است. ولی الان هنرمندان نامدار و معروفی هستند که کلاس آموزش بازیگری دایر کرده‌اند و خیلی‌ها هم به واسطه نام این عزیزان در این کلاس‌ها ثبت نام می‌کنند اماهیچ‌وقت از این کلاس‌ها بازیگر قابلی بیرون نمی‌آید. از این رو باید بگویم در امر آموزش فقط آموزشگاه زدن و پول گرفتن را خوب یاد گرفته‌ایم؛ آموزش و پژوهش و تربیت را فراموش کرده‌ایم.

پس شما معتقدید که در آموزش و تربیت بازیگری اصلا موفق نبوده‌ایم، با این حال مدرسان دانشکده‌ها و آموزشگاه‌های بازیگری که برخی از آنها احتمالا از دوستان شما هم هستند بسیاری از بازیگران جوان و نوظهور را شاگردان خود و محصول آموزشگاه‌شان می‌دانند. به طور قطع شما هم این حرف‌ها را شنیده‌اید.
بله می‌دانم و زیاد هم شنیده‌ام اما شما به عنوان روزنامه‌نگاری که در عرصه رادیو تلویزیون فعالیت می‌کنید، یک نفر را به من نشان دهید که از طریق این کلاس‌ها وارد سینما و یا تلویزیون شده باشد و نقش اول فیلمی را به او داده باشند. خانم فلانی و آقای بهمانی هم کلاس می‌زنند؛ خب یکی نیست از این‌ها سوال کند اگر شما کاربلد هستید پس چرا خودتان بیکار مانده‌اید و کسی به شما نقش نمی‌دهد!

مثل فالگیرها که به مردم می‌گویند دستت را بده تا فالت را بگیرم اما نمی‌توانند برای خودشان کاری بکنند.
مگر می‌شود کسی با شش ماه حضور در کلاس بشود حسین پناهی یا استاد فرشچیان؟! به طرف دروغ می‌گویند که ما از تو فرشچیان می‌سازیم، خب اگر این بنده خدا دچار اعتماد به نفس کاذب شد و راه را به خطا رفت، چطور می‌خواهید به او جهت درست را نشان بدهید؟

شما درباره دانشگاه و تحصیلات آکادمیک که به نوعی آموزش رسمی‌تر است هم همین نظر را دارید؟
نه اصلا تحصیلات دانشگاهی فرق می‌کند. شما وقتی دانشجو هستید متوجه می‌شوید که این کاره هستید یا خیر. خودتان را سر کار نمی‌گذارید. ما آدم داریم که هفتاد سال است خودش را سرکار گذاشته. خب آقا شما بازیگر نمی‌شوید وقت ما را نگیر، وقت خودت را هم نگیر؛ مثل هنرپیشه‌ای که از دنیا رفته… نمی‌خواهم اسمش را ببرم خدا رحمت کند. خاک برایش خبر نبرد. همیشه یک رل یک خطی داشت؛ یا عنصر ساواک بود یا کارخانه داشت یا بچه‌اش معتاد بود. خدا وکیلی هیچ‌وقت نقش دیگری بهش ندادند. خب درآمدش شبهه دارد. حالا آنهایی که اعتقاد ندارند من را مسخره کنند یا حرفم را قبول نداشته باشند.
من خودم نمی‌دانم سر «اخراجی‌ها» دیالوگ‌ها از کجا می‌آمد. من هر سه «اخراجی» ها را فیلمنامه‌هایشان را می‌دهم بخوان، اگر یکی از دیالوگ‌هایی که در فیلم گفتیم در این سناریوها بود هرچی بگی بهت می‌دم. مرد حسابی ما در کدام کلاس یاد گرفتیم؟ ً! اصلا تو یک نفر را در کارش حرفه‌ای است پیدا کن کلاس رفته باشد. علی حاتمی کدام کلاس رفته؟ تهمینه میلانی کدام کلاس رفته؟ اسکندری و محمود کلاری کجا کلاس رفته‌اند؟ از یک میلیون نفری که در کلاس‌های بازیگری آقای فلانی شرکت داشتند یک پسر و دختر را پیدا کن که نقش اول فیلم بوده باشد یک نفر هست آقای…که همیشه هم اول فیلم می‌میرد.

خب من در دفتر یکی از همین دوستان عکسی از پوریا پورسرخ را دیدم که شاگرد ایشان بوده است…
ولی اگر از خود پورسرخ بپرسی می‌گوید، سه دفعه رفتم سر آن کلاس دیدم کلاسش سودمند نیست، دیگر نرفتم…

ولی آن شخص به اصطلاح مدرس می‌گوید که پورسرخ را من آموزش دادم…
حالا اگر پورسرخ از آنجا رد شد سلام و علیکی کرده می‌گوید من آموزشش دادم. اگر رویش می‌شد می‌گفت عبدی و جبلی هم شاگردان من بودند. باز هم می‌گویم تو به من بگو کدام یکی از بازیگرهای حرفه‌ای که همیشه رل محوری بازی می‌کنند، در این کلاس‌ها کار یاد گرفته‌اند؟! مهدی هاشمی؟ جمشید هاشم‌پور؟ حمید جبلی؟ حامد بهداد؟ بهرام رادان؟ امین حیایی؟ کدامشان؟ تازه ما نزدیک به دوهزار و خورده‌ای کلاس دارم که تنها ششصد و هفتصد تای آنها مجوز رسمی دارند. بعد می‌بینیم یه نفر آذری میوه‌فروش می‌شود آرتیست، همین آقایی که فیلم‌های مجیدی را بازی می‌کند.

رضا ناجی؟
نه آن پسر جوان! عابدی. این پسر استعداد دارد و جهت زندگیاش عوض شده، رفته دیپلمش را گرفته و در حال حاضر هم دانشجوست...هیچوقت هم کلاسهای بازیگری نرفته است. جالب است برایت بگویم یکی از همین آقایانی که کلاس دارند به من میگوید اکبر! اگه نقش داییای، عمویی در کارهایی که میروی دیدی ما را فراموش نکن. خب اگر قرار بود مثلا این آقا اکبر عبدی را تربیت کند چرا خودش به اکبر عبدی میگوید من را سر کار ببر؟! نباید اینها را گفت اما به جان بچهام به همین قبله محمدی هر وقت من را میبیند میگوید ما را از قلم نیندازیها....