متدینین مخالف سینما نیستندمنتقد آنند

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، برنامه سینمایی "هفت" شب گذشته ۸ اردیبهشت ماه دو ساله شد. ابتدای برنامه به مناسبت تولد برنامه آیتمی همراه با موسیقی فیلم سینمایی "خوب، بد، زشت" ساخته سرجیو لئونه پخش شد که اختصاص به تصاویر و صحبتهای مهمانان مختلف این برنامه در طول سال گذشته داشت.

بررسی سینمای داریوش مهرجویی به بهانه اکران فیلم " نارنجی پوش " با همراهی نیما حسنی‌نسب و محمد باغبانی و گفتگوی اختصاصی با این کارگردان سینما و همچنین گفتگو با مسعود ده‌نمکی درباره شرایط سینمای ایران مهمترین قسمت‌های برنامه شب گذشته بود.

فیلم‌های سینماگران معتبر، به دلیل جایگاهشان نقد نمی‌شود

جیرانی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه " هفت " از این پس ضمن احترام به منتقد برنامه ترجیح می‌دهد به نقد برخی از فیلم‌ها به دلیل جایگاهی که کارگردانش در سینمای ایران دارد، نپردازد، توضیح داد: این هفته نیز به خاطر احترام به مهرجویی ۷۳ ساله ترجیح دادیم به جای نقد " نارنجی پوش " به گفتگو درباره سینما و جایگاه مهرجویی بپردازیم.

وی همچنین توضیح داد که برنامه هفت در طول این دوسال تلاش کرده از جریانی که مخالف دخالت دولت و اعمال ممیزی بر فیلم‌ها است حمایت کند چون این کار را نخ به صلاح گروهی خاص که به صلاح سینما می‌داند و وابستگی به هیچ جناحی ندارد.

جیرانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه قرار بوده حامد بهداد در برنامه حضور یابد و درباره سینمای مهرجویی صحبت کند گفت: بهداد در آخرین لحظه از حضور در برنامه پشیمان شد. همچنین قرار بود علیرضا سجادپور رئیس اداره نظارت و ارزشیابی نیز مهمان ما باشد که یک ساعت مانده به آغاز برنامه به ما خبر داد نمی‌تواند به برنامه بیاید. وی افزود: من تغییراتی را که در برنامه به وجود امده اعلام کردم که برخی فکر نکنند حرف‌های پشت پرده‌ای وجود دارد و از اتاق فرمان در گوش من مطالبی گفته می‌شود تا عنوان کنم.

در ادامه برنامه دوربین هفت به همراه رضا عطاران به عیادت رضا داوونژاد رفت که مدتی است به دلیل مشکلات کبدی در بیمارستان بستری شده‌است.

اشتباه است که آرمان را روبروی واقعیت قرار دهیم!

مسعود ده‌نمکی اولین مهمان برنامه شب گذشته بود. وی ابتدا روند برنامه " هفت " را در طول سال روندی رو به تکامل دانست و سرپا ماندن برنامه را در طول این دو سال نشانه مثبتی ارزیابی کرد.

جیرانی درابتدای بحثاز ده نمکی درباره صحبت‌های صادق کوشکی درباره سینما و فاصله‌ای که بین آرمان و واقعیت در بین برخی از افراد وجود دارد سوال کرد و خطاب به ده‌نمکی گفت: زمانی که به فیلمسازی روی آوردی نگاهت به برخی مسائل نسبت به زمانی که در هفته‌نامه‌هایی نظیر جبهه قلم می‌زدی، تغییر کرد.

ده‌نمکی در پاسخ گفت: اشتباه است که آرمان را روبروی واقعیت قرار دهیم. برخی از افراد زمانی که بر سر کار قرار می‌گیرند دست به رفتارهای محافظه‌کارانه می‌زنند و از آرمان خود دور می‌شوند. برخی زمانی که در ساختار قدرت قرار می‌گیرند از آرمان‌های خود کوتاه می‌آیند.

وی ادامه داد: مثلا من معتقدم که این مسئله درست نیست که از نقد کردن برخی فیلمسازان معتبر صرف نظر کنید. چون مشکل از نقد نیست بلکه از آداب نقد کردن است. با این کار شما حق به نقد کشیدن بقیه فیلمسازان را به هر شکل به خود می‌دهید و در واقع ضعیف‌کشی می‌کنید.

ده‌نمکی در پاسخ به سوال جیرانی درباره اعتقادات صادق کوشکی در مورد قضیه اعتراض متدینین به فیلم‌های اکران عید و اینکه این متدینین چه کسانی هستند گفت: متدینین مخالف سینما نیستند بلکه به برخی از فیلم‌ها نقد دارند. در واقع همه مردمی که به سینما می‌روند متدین هستند و دین دارند.

وی افزود: اگر نتوانیم جامعه را درست بشناسیم در نتیجه‌گیری از افکار عمومی موفق نخواهیم بود. در حال حاضر تنها فروش تهران فیلم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و به فروش شهرستان‌ها اهمیت داده نمی‌شود. ایران فقط تهران نیست و همه تهران یک قشر خاص و مرفه نیستند اما این قشر هم متدین هستند.

وی تاکید کرد: در شکل‌گیری طبقه جدید که مطالبات جدیدی هم دارند برخی نیازها احساس می‌شود. ما باید آسیب شناسی واقعی نسبت به جامعه داشته باشیم. مثلا سینما یا فوتبال را به خاطر نقص یک مدیر متهم به فساد نکنیم. ما نباید بر اساس مچ‌گیری از افراد و گروه‌ها نقد اجتماعی داشته باشیم. با جناح بندی نمی‌توان در مسیر اصلاح قرار گرفت.

جیرانی در این زمینه گفت: من معتقدم طبقه جدیدی که به وجود آمده مطالبات متفاوتی با طبقه سنتی دارد اما اینکه این طبقه بی‌اخلاق است قبول ندارم. نگاه این طبقه به جامعه متفاوت است. نمی‌توان گفت که تنها سه درصد از مردم ونک به بالا زندگی می‌کنند چون اگر اینطور بود این همه برج و بوتیک در این مناطق ساخته نمی‌شد و سرمایه‌داری تا این اندازه پیشرفت نمی‌کرد.

ده‌نمکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برخی افرادی که از فساد در سینما حرف می‌زنند خودشان تا آخر فساد را رفته‌اند و برعکس آن هم وجود دارد. پس نباید وارد این بازی‌ها شد و به حرف کسانی که سینما را عین فساد می‌دانند گوش داد. چون این سینما از سوی مقام معظم رهبری به رسمیت شناخته شده‌است و ایشان بارها با سینماگران همین سینما به گفتگو نشسته‌اند.

ده‌نمکی در پایان در پاسخ به سوال جیرانی که چرا زمان حضور در شورایعالی سینما به ترکیب شورا که فقط از یک جناح انتخاب شده بودند اعتراض نکرده است گفت: زمانی که پیشنهاد عضویت به من داده شد ابتدا می‌خواستم قبول نکنم چون فکر می‌کنم صلاحیت نمایندگی ندارم. اما وجود افراد همفکر را در این شورا قبول ندارم. تفکرات آقای جوزانی با آقای شمقدری یکی نیست. معتقدم دعوایی که بین سینماگران به وجود آمده نتیجه منازعات سیاسی است.

مهرجویی: نگاه پست مدرن و فلسفی در فیلم‌های جدیدم وجود ندارد

گفتگوی جیرانی با داریوش مهرجویی بخش بعدی برنامه بود. مهرجویی در این مصاحبه اختصاصی درباره دوران فیلمسازی‌اش و اینکه همیشه از شرایط جامعه برای ساخت فیلم‌هایش الهام می‌گیرد سخن گفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در دوره جدید فیلمسازی‌ام با توجه به شرایط جامعه، از نگاه فلسفی و پست مدرن در فیلم‌هایم فاصله گرفته‌ام و به جامعه امروزی با نگاهی به گذشته توجه می‌کنم. در زمانه امروز فیلمسازان و رمان‌نویسان بزرگی چون ژان پل سارتر، ارنست همینگوی و مارکز وجود ندارند. چون بزرگان در واقع محلی شده‌اند و جهان شمول نیستند.

در بخش بعدی برنامه نیما حسنی‌نسب به همراه محمد باغبانی به بررسی جایگاه مهرجویی در سینمای ایران پرداختند. حسنی نسب ابتدا با بیان اینکه مهرجویی فیلمسازی است که بیشتر آثارش مورد توجه و محبوب هستند گفت: مهرجویی هیچگاه در دوره فیلمسازی‌اش درجا نزده چون فیلمسازی است که با اصول و چارچوب و دانش توانسته این کارنامه را بدست آورد. مهرجویی با سینما و ادبیات و فلسه روز آشناست و همیشه روایت تازه‌ای را در آثارش شاهد هستیم.

وی ادامه داد: مهرجویی در این دوره از فیلمسازی‌اش به یک اتوپیا و جهان آرمانی اعتقاد پیدا کرده‌است که در بیشتر فیلم‌های اخیرش به چشم می‌خورد.

باغبانی در این زمینه گفت: مهرجویی بعد از فیلم " بمانی " مضمون و فرمی ساده‌تر را وارد آثارش کرده‌است و در واقع رنج و درد از فیلم های مهرجویی خارج شده است. سینمای روشنفکری این روزها به یک فضای شوخ و شنگ و ابزورد نزدیک شده است. بخشی از این فضا شاید به مسائل ممیزی ربط داشته باشد که به نوعی تجربه‌گرایی منجر شده‌است.

حسنی‌نسب در این باره گفت: شاید فیلمسازان ما به دلیل ریزش مخاطب در این زمینه از فضای معمول و مورد علاقه‌شان فاصله گرفته و به سمت سینمای تجربی رفته‌اند.

در میانه صحبت‌های این دو منتقد بخش دوم گفتگوی اختصاصی با مهرجویی نیز پخش شد. وی در این قسمت از صحبت‌هایش بیشتر به فیلم " نارنجی پوش " اشاره کرد و مضمون این فیلم را که درباره احترام به طبیعت است توضیح داد.

نظر سنجی برنامه نیز اختصاص به انتخاب محبوبترین فیلم مهرجویی از میان فیلمهای "گاو"،"اجارهنشینها"،" هامون"، "لیلا"، "مهمان مامان" و " نارنجی پوش" داشت که "مهمان مامان" در پایان محبوبترین فیلم مهرجویی شناخته شد.