به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، فاطمه سادات محبي امروز در نشست علمي تخصصي موانع ازدواج دانشجويان كه در محل پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي برگزار شد، با اشاره به پژوهشي كه در زمينه آسيبشناسي ازدواج دانشجويي در مقاطع مختلف بين ۲۰۶ دانشجو انجام گرفته بود، افزود: بر اساس آمار به دست آمده طي اين پژوهش ۷۱ درصد دانشجويان پسر دليل بيتمايلي به ازدواج را سختيهاي اقتصادي عنوان كردند.

وی افزود: همچنین عدم باور پسران به برکت زندگی پس از ازدواج ۸۰ درصد، مهریه‌های سنگین ۵۸ درصد، توجه به زیبایی و ظواهر ۷۵ درصد، توقعات بالای پسران در انتخاب همسر ۷۴ درصد، ضعف خانواده پسر در یافتن دختر مناسب برای ازدواج ۵۰ درصد، پوشش نامناسب دختران ۸۷ درصد، از جمله آمارهای به دست آمده در این آسیب‌شناسی در بحثبی‌تمایلی دانشجویان به ازدواج محسوب می‌شود.

عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در تاخیر ازدواج

وی با اشاره به پژوهش انجام شده در زمینه عوامل فرهنگی موثر در تاخیر ازدواج، گفت: از جمله این موارد می‌توان به تغییر نگرش جامعه به ملاک‌های ازدواج، ناکارآمدی شیوه‌های سنتی انتخاب همسر، کاهش تعداد خواستگار دختران، تمایل پسران به ازدواج با دخترانی که ۷ تا ۱۰ سال از آنها کوچکترند، تاخیر در ازدواج به ویژه در پسران اشاره کرد.

وی در خصوص عوامل اجتماعی تاخیر در بحثازدواج نیز گفت: افزایش طلاق و تاثیر آن در ترس از ازدواج، پیدا نشدن گزینه مناسب برای دختران، مشکلات خانوادگی از جمله اعتیاد پدر یا موقعیت پایین اجتماعی و والدین بیمار، از جمله عوامل اجتماعی تاخیر در بحثازدواج به شمار می‌رود.

موانع روانشناختی تاخیر در ازدواج

پژوهشگر شورای فرهنگی _ اجتماعی زنان در زمینه موانع روانشناختی تاخیر در ازدواج، گفت: از جمله این موارد می‌توان به کاهش انگیزه ازدواج با افزایش سن پسران، ترس افراد در وساطت برای ازدواج دو جوان، نداشتن انگیزه ازدواج به دلیل ترس از مسئولیت اشاره کرد.

اشتغال زنان یکی از موانع ازدواج

وی افزود: بر اساس این پژوهش، ۵۵ درصد پسران معتقدند که دختران نقش‌های سنتی همچون مادری یا همسری را قبول ندارند، ۸۱ درصد افراد جامعه و خانواده‌ها با تاخیر ازدواج پسران مدارا می‌کنند و اشتغال زنان نیز به عنوان یکی از موانع ازدواج به دلیل استقلال اقتصادی فرد به شمار می‌رود.

ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکل ازدواج

محبي در خاتمه با ارائه پيشنهاداتي براي حل مشكل ازدواج به معرفي الگوهاي مطلوب همسرگزيني، هدايت خانوادهها به منظور عدم سختگيري براي برپايي مراسم ازدواج، تاسيس كانونهاي پيوند مهر، ايجاد بانك اطلاعاتي از دانشجويان مجرد براي آشنايي آنها با يكديگر، برپايي اردوهاي دانشجويي با هدف آشنا كردن دانشجويان مجرد با يكديگر، بستن قرارداد با تالارهاي مختلف براي تخفيف در هزينه ازدواج اشاره كرد.