به گزارش افکارنیوز، مراسم عروسی همیشه پر از جزئیات است و آنقدر نکات ریز دارد که گاهی عروس و دامادها ترجیح می دهند، برگزاری مراسم شان را به مرکز خدمات مجالس بسپارند. در اینجا تمام رموز یک مراسم عروسی کامل را برای شما می گوییم، از مراقبت های قبل از عروسی گرفته تا چگونگی خریدها و انتخاب لباس و آرایش سر و صورت و… همه اینها نکات ریزی دارند که در این صفحات شما را با آنها آشنا می کنیم. برای تمام نکات آرایشگری و انتخاب تور و تاج و مراقبت های قبل از عروسی از خانم پروانه دانایی، کارشناس آرایشگری راهنمایی گرفته ایم.

لباس دنباله دار یا…؟


پوشیدن لباس عروس با دنبال ای بلند به عوامل مختلفی مانند قد عروس خانم و محل عروسی وابسته است. استفاده از لباس عروس با دنباله بلند برای خانم های قد بلند مناسب است. اگر عروس خانم کوتاه قد لباس عروس با دنباله بلند بپوشد؛ ظاهرش طوری نشان می دهد که انگار در لباس عروس گم شده است.

شاید لباس عروس با دنباله بلند جلوه ای بیشتر داشته باشد ولی اگر از یک فرد با تجربه سوال کنید، به شما خواهد گفت لباس عروس با دنباله کوتاه خصوصیات بهتری نسبت به دنباله بلند دارد. لباس عروس با دنباله کوتاه راحت و سبک است و قدم برداشتن و حرکت کردن با آن بسیار ساده تر است، منظور از دنباله کوتاه چیزی در حدود ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر است. علاوه بر آن استفاده از تور بلند که بر زمین کشیده می شود می تواند در عین حال که همان حس دنبال لباس را ایجاد می کند. سختی کمتری هم داشته باشد چرا که اگر لباس یا دنبال بلند می پوشید باید بعضی حرکت ها را آموزش ببینید، مثلاً اگر خیلی سریع حرکت کنید و زیاد تغییر جهت بدهید، ممکن است دنباله لباس تان مانع حرکت شما شود و خدای ناکرده زمین بخورید.

نکته: اگر اندام درشت دارید توصیه می کنیم برای تور سر بیشتر سراغ تورهای بلند و کم چین و ساده بروید. تور شما نباید به هیچ عنوان پف دار باشد چون ممکن است بزرگتر از داماد جلوه کنید.

نکات طلایی انتخاب لباس عروس


اول از همه بودجه خود را برای خرید لباس عروس تعیین کنید. قبل از تعیین بودجه، هرگز سراغ لباس های گران قیمت نروید چون بعداً یا مجبور می شوید پول خیلی زیادتری خرج کنید یا از خرید خود راضی نخواهید بود.

مجلات مختلف عروس، مزون های لباس عروس، سایت های مخصوص عروسی و… همه را نگاه کنید تا یک ایده خوب در رابطه با لباس تان پیدا کنید. در قدم اول شما باید بدانید چگونه لباسی می خواهید: یک لباس کلاسیک یا مدرن آستین دار یا…

در این مرحله شرایط اتاق عقد خود را نیز در نظر بگیرید، یادتان نرود زمان و فصل عروسی شما نیز در مدل لباس شما موثر است.

اگر وقت دارید با یک طرح لباس خوب درباره اینکه چه مدل لباسی برای اندام چهره شما مناسب است، مشورت کنید.

قبل از اینکه به خیاط خود سفارش لباس عروسی دهید، حتماً به همراه یک دوست یا مادرتان نمونه لباس عروس های خیاط را ببینید. حتماً چه در مرحله پرو چه در مرحله انتخاب خیاط از نظرات فرد دیگری مثل مادر یا دوست مشورت بخواهید.

هنگام انتخاب لباس مدل های مختلف را حتماً پرو کنید؛ ممکن است مدلی را که فکر می کنید به شما نمی آید، وقتی می پوشید فوق العاده زیبا باشد.

در تصمیم گیری به هیچ وجه عجله نکنید. اگر از لباسی خوش تان آمد، برای خرید آن عجله نکنید. بهتر است یک یا ۲ روز درباره آن فکر کنید و بعد لباس را بخرید.

اگر لباس ایده آل خود را پیدا کردید و خریدید به هیچ وجه دیگر لباس ها را پرو نکنید. بعد از خرید لباس می توانید به سراغ خرید کفش و… بروید.

کدام لباس بیشتر به شما می آید؟


اگر بازوها و سرشانه های بزرگ و قطوری دارید، نباید لباس مدل دکلته را سفارش دهید. در عوض لباس تان یا آستین کوتاه یا آستین حلقه ای باشد.

اگر می خواهید ظاهر بهتری داشته باشید بهتر است از مدل ماهی استفاده کنید.

اگر می خواهید بالاتنه تان را کلاً جمع و جورتر کنید و ظریف تر به نظر برسید باید لباسی با نمی تنه گن شکل و تنگ و دامنی را که از کمر پف دار است، برگزینید.

اگر سلیقه شما در هیچ یک از دسته های بالا قرار نمی گیرد. بهتر است سراغ این مدل ساده و کشیده بروید، زیرا بر بیشتر اندام ها می نشیند و ظرافت یک عروس را نشان می دهد.

چک لیستی برای تبدیل شدن به یک عروس زیبا


دو هفته قبل:


اگر می خواهید برای عروسی برنزه کنید به هیچ عنوان از یک یا ۲ روز قبل شروع نکنید چرا که در روز عروسی رنگ پوست نارنجی و مصنوعی جلوه خواهد کرد. باید برنزه کردن را از ۲ هفته قبل شروع کنید.

یک هفته قبل:


از چند روز قبل از مراسم میوه و سبزیجات زیاد بخورید و دور غذاهای چرب و شیرینی و پر ادویه و چیپس و پفک را از یک ماه قبل خط بکشید، این غذاها پوست را کدر و خسته و تیره و جوش دار می کند.
برای شستشوی موهای خود از آب ولرم استفاده کنید چون آب داغ منجر به از بین رفتن چربی حفاظتی موها که باعثحفظ نرمی و انعطاف آنهاست می شود.
چای سبز بنوشید، گوجه فرنگی، هندوانه، ماهی، توت فرنگی، توت سفید، توت قرمز، تمشک، بروکلی، گریپ فروت، انار، اسفناج، لبنیات کم چرب، هویج، تخم مرغ، گردو، حبوبات، پرتقال و برنج قهوه ای را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
از چند روز قبل از مراسم آب زیادی بخورید تا پوست تان شفاف تر و بشاش تر شود و حتماً از نرم کننده پوست استفاده کنید.

۳ تا ۷ روز قبل:


در این روزها به سراغ پاکسازی عمقی پوست نروید، یک پاکسازی ساده(لایه برداری سطحی) می تواند به از بین بردن جوش های سرسیاه کمک کند و علاوه بر اینها کدری پوست را هم کاهش دهد.

روز قبل:


سعی کنید روز قبل را بیرون از منزل سپری نکنید و بیشتر استراحت کنید، همچنین شب زودتر از همیشه به تختخواب بروید و با موسیقی های ملایم استرس های خود را کاهش دهید.

شب قبل:


حتماً با مشورت پزشک از داروی ضد حساسیت استفاده کنید تا بدن حساسیت پذیری کمتری پیدا کند و اگر حین آرایش بر اثر اشتباه مقداری از مواد آرایشی مثل مداد یا ریمل وارد چشم شوند چشم ها قرمز نشوند. علاوه بر اینها در آخر مراسم هم احتمال کمتری دارد که چشم ها به دلیل خستگی قرمز شوند.

یک یا دو روز قبل:


این کارها را می توانید انجام دهید:
اپیلاسیون
اصلاح صورت
برداشتن ابروها
رنگ ابرو
ناخن(مانیکور و پریکور) و کلاً طرح ناخن و…


نکته های باریک تر از مو برای آرایش عروس


تا به حال هر چه گفته بودیم برای روزهای قبل از عروسی بود اما نکاتی هم وجود دارد که باید در روز عروسی در نظر بگیرید مانند آرایش صورت، موها و…
یکرنگ باشید.

هر قدر هماهنگی میان تور و لباس عروس شما بیشتر باشد زیباتر خواهید بود. مثلاً اگر لباس گیپور به تن می کنید بهتر است روی تور هم گیپور کار شده باشد یا اگر لباس عروس تان شیری و نباتی است باید تور همرنگ آن باشد و نباید تور سفید استفاده کرد.

عروس های زیبا چه رنگ مویی دارند


رنگ موی تیره برای عروس خانم ها بهتر است به خصوص برای ایرانی ها که چهره های آسیایی و چشمانی تیره دارند مثلاً رنگ هایی مثل شکلاتی تیره، قهوه ای سوخته و به طور کلی رنگ های کرم می توانند به صورت حالت دلنشین تری بدهند. در ضمن تیره بودن موهای عروس با لباسش تضاد ایجاد می کند و همین می تواند زیبایی را چندین برابر کند. گذشته از اینها نباید یادتان برود که رنگ های روشن سن عروس را بیشتر نشان می دهد، بنابراین کسانی که می خواهند این گونه آرایش روشن کنند یا باید صورتی بچگانه و ظریف داشته باشند یا رنگ پوست شان کمی تیره باشد.

ابروها را نتراشید


هر قدر ابرو طبیعی تر باشد عروس زیباتر خواهد بود البته منظور این نیست که ابروها را بر ندارید بلکه از آرایشگرتان بخواهید که ابروهایتان را نه خیلی باریک و نه خیلی پهن کند و طوری به آنها فرم دهد که با چشم ها و صورت تان هماهنگ شوند. یک ابروی زیبا جذابیت چشم ها را چند برابر می کند. همچنین تا جایی که امکان دارد دم ابرو را تیغ نزنید چرا که از حالت طبیعی در می آید و چهره ای مصنوعی پیدا می کنید. برای روز عروسی باید رنگ موهایتان با ابروها هماهنگی داشته باشد. یادتان باشد که ابروها فقط باید یک یا ۲ درجه از موها روشن تر باشند چرا که تضاد بیش از اندازه با رنگ موها می تواند چهره را مصنوعی نشان دهد. یادتان نرود ابروهای خیلی باریک هم نمی تواند زیبایی چشم های شما را آن طور که هست، نشان دهد.

چه چیزهایی را به آرایشگر بگویید


در مورد مدل موی تان قصه نگویید. هیچ وقت با توضیح از آرایشگر نخواهید مدل مویی که در ذهن شماست را پیاده کند. ممکن است نه شما بتوانید منظورتان را درست بیان کنید نه آرایشگر بتواند تصویر درستی از توضیحات شما در ذهنش بسازد. حتماً آن مدلی که در ذهن دارید را در اینترنت یا ژورنال های مختلف پیدا کنید و به آرایشگر نشان دهید اگر هم موفق نشدید دنبال یک مدل دیگر باشید. این گونه او در می یابد شما چه آرایشی را بیشتر می پسندید؛ نظر کلی خود را برای آرایش صورت و موها با او در میان بگذارید تا سلیقه شما را بشناسد ولی چیزی را به او تحمیل نکنید. اجازه دهید او با توجه به تجربه و دانشی که دارد آرایش مناسبی را روی سر و موی شما پیاده کند.

اگر می خواهید موهایتان را باز بگذارید


بعضی از عروس خانم ها دوست دارند در روز عروسی موهایشان را باز بگذارند و آنها را روی شانه هایشان بریزند. یادتان باشد این مدل مو زمانی زیباتر است که لباس شما بدون آستین باشد یا حداقل یقه برگشته و اپل های بزرگ نداشته باشد؛ البته یادتان نرود که اشکالی که باز گذاشتن مو دارد این است که وقتی هوا گرم می شود به هم ریخته و پریشان می شوند و زینت آلات موها باز خواهد شد و چهره عروس دیگر فریبندگی قبل را نخواهد داشت.

چرا ساده بهتر است؟


بهتر است لاک عروس فرنچ سفید ساده باشد چرا که سادگی هیچ گاه از مد نمی افتد و اگر بعد از چند سال آلبوم عکس های خود را نگاه کنید عکس ها رنگارنگ و از مد افتاده به نظر نخواهد رسید. اگر طرح های شلوغ را دوست دارید، می توانید برای انگشت حلقه از نگین یا طرح گلی استفاده کنید. اما در مورد اندازه ناخن ها که کاملاً بستگی به قد و صدف ناخن ها و شکل دست ها دارد اگر دست ها و ناخن هایی کشیده دارید نباید ناخن ها را خیلی بلند کنید.

مش نکنید


بهتر است برای جشن عروسی سراغ مش و لایت های خیلی روشن با تضاد زیاد نروید. توصیه می کنیم لایت هایی که حالت سایه روشن داشته باشند را انتخاب کنید؛ همچنین اگر صورتی درشت دارید موها را به هیچ عنوان روشن نکنید چرا که صورت درشت تر جلوه می کند.

اگر دوست دارید کلاه بگذارید


بعضی از عروس خانم ها دوست دارند شبیه کارتون های دوران کودکی همراه تور کلاهی سفید بر سر بگذارند، اگر شما هم جزو همین دسته هستید یادتان نرود که تورهایی که همراه با کلاه کوچک هستند فقط با لباس عروس های مدل اروپایی برازنده می شوند یعنی لباس هایی که خیلی کار شده و شلوغ نیستند و تنها با چند برش ساده تزئین شده اند.

چه کسانی نباید لنز بگذارند


انجام هیچ کار جدیدی را برای روز عروسی نگذارید مثلاً اگر تا به حال لنز نگذاشته اید به هیچ عنوان روز عروسی برای نخستین بار لنز استفاده نکنید چون ممکن است بدن شما به راحتی پذیرای این جسم جدید نباشد و آن را پس بزند؛ به خصوص که برخی از بدن ها هیچ چیز خارجی را تحمل نمی کنند. اگر می خواهید لنز بگذارید حداقل یک هفته قبل از عروسی سراغ آن بروید و هر روز در چشم ها بگذارید تا مطمئن شوید در روز مراسم مشکل خاصی پیش نمی آید. همچنین اگر می خواهید لنز رنگی بگذارید به جنس آن خیلی توجه کنید چرا که بعضی از لنزهای نامرغوب بیشتر از آنکه چشم ها را زیبا کنند ظاهری مصنوعی به آنها می دهند.

کدام مواد آرایشی را استفاده کنید


۱. از آرایشگرتان بخواهید در آرایش چشم شما از مواد ضدآب استفاده کند در این صورت اگر سر سفره عقد احساساتی شدید می توانید با خیال راحت چند قطره اشک بریزید.

۲. از آرایشگرتان بخواهید برای شما از رژلب های طولانی مدت که دارای مرطوب کنندده است استفاده کند، البته رژهای طولانی مدت به هر صورت لب را خشک می کند بنابراین طی عروسی دو یا سه بار روی لب هایتان مرطوب کننده بزنید تا درخشش لب هایتان از بین نرود.

کدام تاج را انتخاب کنید


اول از همه بلندی و کوتاهی تاج باید با توجه به قد عروس و داماد انتخاب شود. مثلاً وقتی قد دامادی نسبتاً قدی کوتاه دارد عروس خانم نباید تاج بلندی انتخاب کند که قدش بلندتر از داماد جلوه کند؛ اما به غیر از قد نوع آرایش موها و اندام باید در انتخاب تاج در نظر گرفته شوند.

تاج های بلند


برای صورت های گرد و درشت همچنین بهتر است این تاج ها روی شینیون های کلاسیک و کشیده کار شوند

تاج های کوتاه و خوابیده


اگر صورتی کشیده دارید، سراغ این نوع تاج ها بروید البته یادتان باشد که از آرایشگرتان بخواهید موهایتان را طوری آرایش کند که قسمتی از موها در کناره های سر قرار بگیرد. همچنین شینیون کلاسیک می تواند زیبایی شما را چند برابر کند.

تاج های ژله ای


این نوع تاج ها معمولاً فانتزی تر هستند بنابراین آرایش موها هم نباید کلاسیک باشد. اگر می خواهید از چنین تاجی استفاده کنید از آرایشگرتان بخواهید موهایتان را شینیون باز کند یا از مدل های فر و شلوغ استفاده کند.

گل و دیگر وسایل تزئینی

برای هر صورتی مناسب است ولی انتخاب آن بستگی به نوع شینیون دارد تا به خوبی روی موها بنشیند؛ مدل هایی که به سمت پایین جمع می شوند خیلی با انواع شانه ها و سنجاق ها و گیره های تزئینی همخوانی دارند.

سيب سبز/ شماره ۹۸/ نيمه اول مهر ماه ۹۲/ شادي صائمي/ صفحه ۳۴