کسب درآمد میلیاردی دولت از زائران حسینی

گروه اجتماعی – معمولا برای گرامیداشت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان و به ویژه اربعین، مردم انتظار دارند که دولت تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفته و با ارائه خدمات مناسب سختی های احتمالی سفر به کربلا را آسان کند اما بررسی ها نشان می دهد امسال بر خلاف این روند دولت و مسوولان به فکر کسب درآمد از حضور زائران حسینی هستند.

به گزارش افکارنیوز؛ برای نمونه در بسیاری از کشورها مرسوم است در مناسبت های خاص خدمات رسانی حمل و نقل عمومی با هزینه های کمتری ارائه شود اما متاسفانه در کشور ما همزمان با مناسبت خاصی مانند اربعین بلیت اتوبوس ،‌هواپیما و ... افزایش چند برابری می یابد و بازار سیاه برای عرضه آن ایجاد می شود.

به طوری که چندی پیش رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نشستی خبری از دو برابر شدن نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین حسینی خبر داد.

داوود کشاورزیان گفت: احتمال دارد برخی دلالان قیمت بلیت اتوبوس را در اربعین افزایش دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که سال گذشته 4 هزار اتوبوس در سه مرز کشور زائران را جابجا کردند که امسال حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس کار خدمات رسانی به زائران را برعهده داشته که از این میزان 3 هزار اتوبوس در مرز مهران و بقیه مرزهای شلمچه و چزابه به مسافران خدمات می رسانند.

در کنار بازار سیاه بلیت اتوبوس باید به هزینه گزاف سفر به عراق با هواپیما نیز اشاره کرد که باوجود تبلیغات فراوان مبنی بر اعزام تورهای زیارتی هوایی در واقع به سبب ازدحام جمعیت و ... هیچ کدام از آژانس های مسافرتی توری به مناسبت این ایام برگزار نمی کنند بلکه ترجیح می دهند در حوزه صدور ویزا و فروش بلیت هواپیما فعالیت داشته باشند.

چندی پیش دبیر شرکت های هواپیمایی گفته بود؛ مصوب کردیم که در راستای جلوگیری از سوء استفاده، شرکتهای هواپیمایی برای تاریخ‌های 23 آبان 95 تا 5 آذر 95 نرخ بلیت‌ها را در مسیر بغداد و نجف به صورت مشخص به فروش برسانند.

مقصود اسعدی سامانی اظهار کرده است: در این زمینه توافق شد قیمت بلیت در مسیر تهران- نجف- تهران و تهران - بغداد- تهران و سایر شهرها به نجف و بغداد یک میلیون و صد هزار تومان در رفت و برگشت باشد.

این در حالی است که بررسی های افکارخبر در تماس با آژانس های مختلف نشان می دهد قیمت بلیت رفت و برگشت به عراق به مناسبت اربعین به قیمت های متفاوتی نظیر یک میلیون و 380 هزار تومان،‌یک میلیون و 450هزار تومان، یک میلیون و 700 هزار تومان و گاه تا 2 میلیون تومان به مسافران عرضه می شود و نکته جالب تر اینکه مسافران نمی توانند شرکت هواپیمایی خاصی را برای سفر انتخاب کنند و هرچه آژانس ها در اختیار داشته باشند را مجبورند بپذیرند.

بررسی ها نشان می دهد هزینه سفر هوایی به کربلا در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری داشته است به طوری که نرخ بلیت هر صندلی هواپیما برای مسیر تهران - نجف - تهران در سال 94 برابر با 950 هزار تومان و تهران - بغداد - تهران 850 هزار تومان بوده است.

 

همچنین این دفاتر مبلغ حدود 200 هزار تومان نیز بابت صدور ویزا از زائران دریافت می کنند که اگر هر دلار را 3هزار و 500تومان در نظر بگیریم 40 دلار معادل 140هزار تومان است که این دفاتر 60هزار تومان بیشتر از متقاضیان دریافت می کنند.

البته هزینه های گزاف اربعین 95 به اینجا ختم نمی شود بلکه باید از شاهکارهای دیگری نیز سخن گفت؛ برای نمونه در سال های گذشته بسیاری از زائران حسینی با خودروی شخصی تا شهرهای غربی می رفتند و خودروهای خود را در نزدیکی مرز مهران و در یک زمین بیابانی پارک می کردند و پس از آن پای پیاده و یا با اتوبوس خود را به کربلا می رساندند اما امسال دولت در اقدامی قابل توجه قرار است بابت هر روز پارک کردن خودرو در بیابان های اطراف شهر مهران از زائران 5 هزار تومان دریافت کند که این یعنی اگر مدت سفر افراد را بین 5 تا 10 روز در نظر بگیریم هر خودرو باید 25 تا 50 هزار تومان بپردازد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در مرز مهران روزانه 10 تا 15 هزار نفر تردد دارند که در ایام اربعین این میزان به روزانه 250 هزار تردد افزایش می‌یابد بنابراین با یک حساب سرانگشتی اگر تنها یک سوم این تعداد یا 83 هزار نفر با خودروی شخصی به مهران سفر کرده باشند،‌حداقل بابت 5 روز مبلغ  2میلیارد و 75 میلیون تومان و بابت 10روز نیز 4میلیارد و 150 میلیون تومان  به جیب دولت رفته و از این رهگذر می تواند رقم قابل توجهی تنها بابت پارک کردن خودروها کسب درآمد کند.

البته نباید فراموش کرد که معاون وزیر راه و شهرسازی پیش بینی کرده امسال تعداد تردد زائران 25درصد افزایش می یابد که درآمد دولت از پارک خودروها بیش از این مبلغ خواهد بود که با توجه به امکانات نامناسب این پارکینگ ها،‌هزینه گزافی به زائران تحمیل می شود زیرا سال گذشته به دلیل بارندگی،‌ زائران عتبات عالیات هنگام بازگشت مجبور شدند برای بیرون آوردن خودروهای خود از لودر استفاده کنند.

در کنار این موارد و با تصمیم مسوولان سازمان حج و زیارت، زائران عتبات و عالیات باید این هزینه را بپردازند :‌

1 ــ هزینه ارزی اخذ روادید  بابت هر نفر 40 دلار که معادل ریالی آن روزانه به‌نرخ آزاد بانک مرکزی با کارمزد مربوطه بر روی سامانه محاسبه می‌شود.

2 ــ هزینه بیمه و خدمات درمانی بابت هر نفر 250.000 ریال.

3 ــ حق الزحمه کارگزاری 100.000 ریال.

همچنین این سازمان در بخشی دیگر از اطلاعیه خود به مناسبت اربعین آورده است:  

1) با توجه به اینکه علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه سماح، شخصاً نسبت به ثبت‌نام و تشکیل گروه اقدام کنند، چنانچه ثبت‌نام توسط دفاتر خدمات زیارتی تحت پوشش سازمان حج و زیارت انجام شود به‌ازای هر نفر مبلغ 20.000 ریال به هزینه‌های فوق افزوده می‌شود.)

گفتنی است در نخستین روزهای آبان پس از پیگیری های رسانه ای در مورد بیمه اجباری زائران اربعین و دریافت هزینه 250 هزار ریالی بابت آن، این مساله لغو و مراکز صدور روادید مجبور به عودت این مبلغ به زائران هنگام دریافت روادید شدند و بدین ترتیب بیمه اجباری به اختیاری تغییر کرد.  

هزینه بیمه اختیاری 250 هزار ریال بوده و مدت زمان پوشش بیمه‌ای یک ماه از اول تا پایان صفر است و اعتبار آن به محض خروج فرد بیمه شده از خاک ایران شروع می‌شود و با بازگشت به کشور پایان می‌یابد.

با تمام موارد ذکر شده باید گفت برخلاف انتظارها هر سال سفر به کربلا و شرکت در مراسم عزاداری اربعین سرور و سالار شهیدان برای مردم ایران با مصائب و مشکلات بیشتری همراه می شود که اصلا زیبنده کشورمان نیست بلکه مسوولان باید برای پاسداشت ارزش های مذهبی و نشان دادن عمق ارادت به ائمه و معصومین زمینه سفر آسان به کربلا را فراهم کنند و اجازه ندهند مشکلات و هزینه های سفر مانع سفر عاشقان امام حسین به کربلا شود.