حملات تروریستی به خط لوله صادرات گاز

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، همزمان با اجرای جنگ جدید روانی اتحادیه اروپا بر علیه صنعت نفت و گاز ایران و تحریم نمادین صادرات گاز ایران توسط ۲۷ کشور عضو این اتحادیه، حملات گروه‌های تروریستی بار دیگر دامن تنها خط لوله صادرات گاز ایران را گرفت.

از چند دهه گذشته تاکنون حمله گروه‌های تروریستی به خطوط لوله نفت و گاز در بخش‌های مختلف جهان همچون نیجریه، مصر، سوریه، عراق و لیبی سابقه داشته است اما در ۳ سال گذشته بالاترین آمار حملات تروریستی به نام خط لوله مشترک گازی ایران - ترکیه ثبت شده است.

آمارهای رسمی شرکت‌های ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه حاکی از آن است که از تیر ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون وقوع هفت انفجار و آتش سوزی در این خط لوله مشترک منجر به توقف صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه شده است.

در مدت سه سال گذشته تاکنون با ثبت ۷ حمله تروریستی به خط لوله گاز ایران - ترکیه در مجموع ۴۲ روز جریان صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه قطع شده است.

در مدت ۴۲ روز توقف انتقال گاز به این کشور همسایه، در مجموع بیش از یک میلیارد متر مکعب از حجم صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه کاسته شده و این در حالی است که با توافق دو کشور باید سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شود.

نکته قابل توجه از وقوع این حملات آن است که از هفت مورد ثبت گزارش حمله تروریستی، ۶ انفجار خط لوله گاز در خاک ترکیه به وقوع پیوسته است.

ایران رکورددار بازسازی خطوط لوله گاز

بر اساس قرارداد ۲۵ ساله گازی تهران - آنکارا، شرکت ملی گاز ایران باید سالانه حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به بوتاش ترکیه تحویل دهد و در غیر این صورت، هر یک از دو طرف که گاز کمتری تحویل دهد و یا برداشت کند مشمول جرایم سنگینی خواهد شد.

مطابق با این بند قراردادی شرکت بوتاش ترکیه سال ۲۰۰۹ میلادی به دلیل برداشت ۳.۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی کمتر از شرکت ملی گاز ایران مجبور به پرداخت جریمه ۶۰۰ میلیون دلاری شد.

با این وجود در شرایط فعلی در کنار حملات تروریستی به خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه، تاخیرهای ۷ تا ۱۲ روزه شرکت بوتاش در بازسازی و راه‌اندازی مجدد خط لوله آسیب دیده یکی دیگر از مشکلات بین دو کشور بوده و این در حالی است که شرکت ملی گاز در شرایط تحریم از رکورد بازسازی این خط لوله ۴۰ اینچی گاز در مدت زمان حدود ۲۴ ساعت برخوردار است.

از سوی دیگر پس از وقوع هر انفجار و آتش سوزی در این خط لوله انتقال گاز، شرکت ملی گاز ایران با ارسال مکاتباتی به طور رسمی برای بازسازی خط لوله آسیب دیده در خاک ترکیه اعلام آمادگی می‌کند با این وجود تاکنون شرکت بوتاش هیچگاه به این درخواست‌ها چراغ سبز نشان نداده است.



در حال حاضر تاسیسات تقویت فشار و شبکه انتقال گاز ایران از ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه را برخوردارند که امکان افزایش ظرفیت گاز صادراتی از خطوط و تاسیسات موجود تا سقف روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب معادل ۱۵ میلیارد متر مکعب ماهانه وجود دارد.

پیش بینی می شود با ساخت قطعات سوم و چهارم خط لوله ششم سراسری گاز، امکان انتقال روزانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه و سایر کشورهای متقاضی در پایانه مرزی بازرگان فراهم شود.

در شرایط فعلی بخش عمده گاز تحویلی به ترکیه از مسیر خط لوله ۳۶۵ کیلومتری تکاب- شاهین دژ- میاندوآب با ظرفیت انتقال روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تا مرز بازرگان منتقل می شود.