موتورسیکلت های برقی؛ نسبتا گران اما کارآمد
گروه اقتصادی:

بار دیگر مدارس ابتدایی شهر تهران تعطیل شد. این تصمیمی بود که کمیته اضطرار آلودگی هوا با هماهنگی آموزش و پرورش گرفته است.

به گزارشافکارنیوز، بار دیگر آلودگی هوای تهران تشدید شده است. گفته می شود بنزین ها و خودروهای بی کیفیت و فرسوده یکی از عوامل تشدید آلودگی ها هستند. خودروسازان به لطف انحصار بی چون و چرای خود در اقتصاد کشور، نه تنها تاکنون اقدامی جدی در این زمینه انجام نداده اند بلکه با بهانه تحریم ها، به واردات قطعات بی کیفیت از چین روی آورده اند که آلودگی را تشدید کرده است.

تهران تنها شهر پرجمعیت جهان نیست. شهرهای پرجمعیت دیگری درجهان هستند که علیرغم جمعیت زیاد خود توانسته اند با بهینه سازی خودروهای خود و عرضه با کیفیت ترین وسایل حمل و نقل با قیمت پایین در کنار بهینه سازی سایر موارد، بر آلودگی هوای خود غلبه کنند. درحال حاضر کارخانه ها ساخت وسایل نقلیه و خودرویی در کنار عرضه بهترین خودروها، فروش محصولات دوستدار انرژی یعنی خودروها و موتورسیکلت های هوشمند و شارژی را در دستور کار خود قرار دهند.

درحالیکه در ایران، بر سر تولید پراید و قیمت آن بحثمی شود که در خارج از کشور رقابت برای تولید موتورسیکلت های برقی و بدون احتیاج به سوخت بنزین بالا گرفته است.

نام هوندا برای ایرانیان بسیار آشناست. این کارخانه ژاپنی درحال حاضر در کنار تولید موتورسیکلت های سوخت بنزین به تولید موتورسیکلت های سازگار با محیط زیست می پردازد. قیمت موتورسیکلت های برقی هوندا گران است. قیمت آنها از ۱۳میلیون و ۶۲۰هزار تومان آغاز شده و تا ۱۷میلیون تومان نیز می رسد. قیمت این موتورسیکلت ها در ژاپن بسته به اینکه نوع شارژ آن، معمولی باشد یا شارژ سریع متفاوت است. باتری شارژ این موتورسیکلت را کارخانه توشیبا ساخته است و به ازای هربار شارژ، سرعت آن به ۳۴کیلومتر در ساعت می رسد.






وکتریکس یکی دیگر از برندهایی است که موتورسیکلت های برقی تولید می کند. شرکت وکتریکس(Vectrix) که در آمریکا واقع است، ادعا می‌کند در تولید اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های دارای کارآیی بالا که گاز گلخانه‌ای منتشر نمی‌کنند، پیشرو است. سرعت موتورسیکلت های برقی وتریکس به ۱۱۰کیلومتر در ساعت می رسد. قیمت وتریکس ها از ۴هزار دلار آغاز و تا ۱۵هزار دلار ادامه دارد.



آی گو، یکی دیگر از برندهایی است که موتورسیکلت های شارژی را در کنار تولید دوچرخه رویه خود قرار داده است. قیمت موتور سیکلت این برند از ۱۱۰۰دلار آغاز شده و بسته به نوع باتری شارژ به ۱۷۰۰دلار نیز می رسد. شارژ باتری این موتور سیکلت تا ۸ ساعت کارایی دارد و سرعت آن ۳۲کیلومتر در ساعت است.