مشاغل خانگی پاسخی روشن به بیکاری است

به گزارش افکارنیوز، در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی واگذاری امور به مردم بسیار حائز اهمیت نشان داده شده است. در بخشی از این ابلاغیه بر تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تاکید بر ارتقا درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط تاکید شده و آمده است که اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

کسب و کار و مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و متوسط به ویژه برای جمعیت وسیعی از زنان است که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند، اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی توانند جذب بازار شوند. فعالیت اقتصادی در محیط خانگی موجب امکان مشارکت اعضای خانوار برای انجام یک فعالیت اقتصادی مشترک بوده و جلوگیری از رفت و آمدهای شهری، صرفه جویی در هزینه های اجتماعی و در کنار خانواده بودن از مزایای مشاغل خانگی است.

برای بررسی دقیق تر مسائل و مشکلات در این بخش با «مهناز امامدادی»، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور به گفت و گو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

مهناز امامدادی, رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشوربا اشاره به اینکه مشاغل خانگی به عنوان یک فرصت برای نیروی جویای کار است گفت: در ایران به دلیل فرهنگ خاص حاکم بر جامعه و با توجه به اینکه بسیاری از بحث‌های مدیریتی درون منزل برعهده خانم‌ها است و همانطور که مقام معظم رهبری گفتند اشتغال بحثاول زنان نیست و رسالت‌های دیگر آنها در خانه رسالت اولشان به حساب می‌آید و شغل و مدیریت بعد از این بحثها هست, مشاغل خانگی یکی از مسائلی است که می‌توانیم مدعی شویم می‌تواند در مسیر توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری راه‌گشا باشد.

امامدادی با اشاره به اینکه مشاغل خرد و خانگی در اکثر نظام‌های اقتصادی شناخته شده است یادآور شد: توسعه اشتغال از طریق مشاغل خرد و خانگی به عنوان یک ضرورت در توسعه اشتغال و کارآفرینی در اکثر کشور های دنیا مطرح است و دولت‌ها به توسعه مشاغل خانگی توجه ویژه ای دارند.

امامدادی با اشاره به اینکه نرخ اشتغال در حوزه مشاغل خانگی کشور ما حدود ۱۱ درصد است گفت: نرخ مشارکت در بسیاری از کشورها مثل ایتالیا و اسپانیا ۲۵ تا ۴۰ درصد است و این در حالی است که با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور ما توجه به مشاغل خانگی و توسعه آن مزیت‌های فراوانی دارد و تناسب بیشتری با فرهنگ کار کشور ما می‌تواند داشته باشد.

*مشاغل خانگی پاسخی روشن به بیکاری است

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی پاسخی روشن به تمام نیازهای اشتغال جامعه است گفت: می توانیم با استفاده از مشاغل خانگی نرخ بیکاری را کاهش دهیم. با وقوع انقلاب صنعتی و توجه به صنایع تا حدود زیادی توجه به مشاغل خانگی کمرنگ شد و نقش این مشاغل در زندگی مردم کاهش یافت ولی در ادامه به ویژه با ظهور اینترنت توجه به مشاغل خانگی دوباره مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر این مشاغل اهمیت ویژه ای در اقتصاد بسیاری از کشور های دنیا دارد.

وی به کمبود شغل و محدودیت ایجاد اشتغال و مشکلات اقتصادی دولت‌ها اشاره کرد و بیان داشت: نیاز کم به منابع مالی و مزایای فراوان مشاغل خانگی و نقش سازنده آنها در اشتغال و توسعه اقتصادی سبب شده دولت‌ها از این ظرفیت‌ها برای توسعه متوازن استفاده کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور افزود: مشاغل خانگی زمینه تناسب و توازن شغلی و شخصی را در منزل برای افراد فراهم می‌نماید و تناسب مشاغل خانگی با فرهنگ کشور موجب شده تا این بخش در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یکی از سیاست‌های مثبت برای اشتغال مورد توجه باشد.

امامدادی تاکید کرد: در حال حاضر فارغ التحصیلان زیادی داریم که بیکار هستند وامکان عرضه مهارت آنهادر فضای بیرون وجود ندارد. در کلان شهر‌ها مشکلات زیادی برای فارغ التحصیلان وجود دارد. مشاغل خانگی یک راهگشا و دریچه ای برای رفع مشکلات این قبیل افراد است.

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشورافزود: مشاغل خانگی برای آن دسته از افرادی که تمایل ندارند خارج از خانه مشغول فعالیت شوند فرصت بسیار مناسبی است. با توجه به اینکه فرصت شغلی برای تحصیلکردگان دانشگاهی وجود ندارد و آنها نمی‌توانند در دستگاه‌های دولتی مشغول فعالیت شوند و امکان جذب نیرو در سایر دستگاه‌ها وجود ندارد می توانند به مشاغل خانگی به عنوان یک راهکار مناسب روی آورند.

وی در پاسخ به اینکه آیا مشاغل خانگی در راستای شان تحصیلکردگان شناسایی شده است پاسخ داد: متاسفانه عدم فرهنگ سازی در این زمینه مشکلاتی را فراهم کرده است. هنوز نگاه به مشاغل خانگی به روز نیست تعداد زیادی تصور می‌کنند مشاغل خانگی پتانسیل پیشرفت ندارد. متاسفانه نگاه این است که صنایع دستی و مشاغل خانگی برای افراد کم سواد است در صورتی که با نگاه عمیق به این رشته می‌توان دریافت که بسیاری از رشته‌های مشاغل خانگی نیازمند تحصیلات دانشگاهی است.

* بازنگری و توسعه رشته‌های مشاغل خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور با بیان اینکه بر اساس قانون، مشاغل خانگی در راستای نیاز های جامعه بازنگری می‌شود و رشته های مشاغل خانگی سالی یکبار بازنگری می‌شوند ٬ در پاسخ به اینکه‌ آیا پتانسیل شناسایی سایر رشته‌ها وجود دارد گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر از ۱۰۰۰ رشته برای مشاغل خانگی تعریف شده است. اما این تعریف متفاوت از کشور ما است.

امامدادی با اشاره به تعریف مشاغل خانگی مطابق قانون گفت: مطابق قانون مشاغل خانگی مجموعه فعالیت‌هایی است که توسط فرد یا افراد عضو یا اعضای خانواده در قالب طرح مشخص بدون ایجاد مزاحمت برای واحدهای همجوار در خانه مسکونی انجام می‌شود، که نتیجه آن تولید کالاهایی است که در خارج از بازار منزل عرضه می شود. در بحثقانون مشاغل خانگی توجه به رکن خانواده و آسایش و آرامش خانواده مورد توجه است.

وی تاکید کرد: اما در قانون کشورهای دیگر اینکه فرد ثالثی برای انجام کار به خانه ورود نکند را توجه زیادی ندارند و کارهایی مانند نگهداری کودک و سالمند برای آنها جز مشاغل خانگی است که در کشور ما این چنین نیست و نوع تعریفی که در کشور ما شده با سایر کشورها متفاوت است به همین دلیل در نوع انتخابمان محدودیت داریم. اما با وجود این محدودیت ٬ باز هم ظرفیت های بسیاری دارد که استفاده از آنها افزایش همکاری دستگاههای اجرائی ذیربط راطلب میکند.

امامدادی درباره رشته های صنایع دستی نیز گفت: در کنار توجه به رشته های سنتی به عنوان میراثملی و فرهنگی در بحثمشاغل خانگی تلاش می‌کنیم رشته های جدید نیز ایجاد شود و توسعه یابد. در بین رشته های سنتی جواهرسازی، بدلیجات و غیره از حوزه های مورد توجه ماست.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۹ تعداد مشاغل خانگی شناخته شده ۲۱۴ شغل بود افزود: این مشاغل بخش‌های مختلف صنایع دستی، فرش، شیلات و تولیدات کشاورزی و دامی، تجارت الکترونیک و … را شامل می‌شد که سالی یکبار بازنگری می‌شود و تمامی ضوابط و مقررات در سایت وزارت تعاون کار و رفاه و در بخش مشاغل خانگی موجود است. همچنین درباره مشاغل اطلاعات مفیدی برای متقاضیان وجود دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور در ادامه درباره اینکه آیا تعداد مشاغل خانگی نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است گفت: تعداد مشاغل کاهش نیافته بلکه دسته بندی مشاغل تغییر کرده است.

* رشته سنتی نیازمند بازنگری است

وی در زمینه تدبیر دولت برای آموزش مشاغل خانگی گفت: رشته‌های سنتی ما با کمی بازنگری ظرفیت و فضای بسیار خوبی دارد و رشته ها نیازمند بازنگری است. باید نیاز سنجی و بازار سازی صورت گیرد. چرا که نیاز امروز جامعه با روز گذشته متفاوت است و متناسب با نیاز روز و تغییر و تحولاتی که در جامعه ایجاد می‌شود باید کاربرد‌ها و کاربری های جدید برای محصولات ایجاد شود.

امامدادی درباره آموزش‌های مورد نیاز در زمینه مشاغل خانگی گفت: آموزش یکی از نیازهای اساسی در زمینه اشتغال و همچنین مشاغل خانگی است. مطابق قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به شناسایی رشته‌های مورد نظر مطابق با نیاز بازار است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این خصوص بررسی هائی را انجام داده است. البته لازم است گفته شود فردی که متقاضی اشتغال در مشاغل خانگی است باید حتما مهارت ابتدایی داشته باشد و این سازمان آموزش‌های تکمیلی را انجام می‌دهد و کسی که هیچ گونه مهارتی ندارد امکان ثبت نام در سایت مشاغل خانگی را ندارد.

امامدادی با اشاره به موازی کاری های موجود در زمینه آموزش ٬ گفت: برای تک تک رشته ها در سایت فرم اطلاعات مشاغل طراحی شده است. ۲۷آیتم اطلاعاتی درباره هر رشته گذاشته شده است. این اطلاعات را از دستگاه ها اخذ کردیم اما از آنجایی که بسیاری از این آیتم‌ها با استاندارهای سازمان فنی و حرفه ای مغایرت دارد. به همین جهت در بحثآموزش همفکری هایی صورت گرفته است که بحثاستاندارد سازی رشته‌ها صورت گیرد و دستگاه‌ها تغییرات لازم را انجام دهند.

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور با تاکید بر اینکه رشته‌های سنتی باید بازنگری شود افزود: خیلی از اقلام استفاده قبل را ندارند. بعضی از دستگاه‌ها درباره شناسایی مشاغل جدید خانگی ورود نکرده اند. امیدواریم این موضوع با جدیت دنبال شود. اما مهمترین مسئله درباره مشاغل خانگی فرهنگ سازی است.

*مشارکت ۲۵ دستگاه برای توسعه مشاغل خانگی

وی با اشاره به مشارکت ۲۵ دستگاه دولتی برای توسعه مشاغل خانگی در کشور افزود: در زمینه مشاغل خانگی بر اساس قانون جلساتی به عنوان جلسات اصلی ستاد با ریاست وزیر برگزار می شود و با حضور نمایندگان ۲۵ دستگاه است. البته مطابق قانون ۲۰ دستگاه باید در جلسات حضور داشته باشند اما در راستای مصوبه شورای عالی اشتغال ۵ دستگاه دیگر نیز به این قالب اضافه شدند.

* ثبت نام ۳میلیون نفر در سامانه مشاغل خانگی از سال ۹۰

امامدادی در پاسخ به این سوال که به صورت آماری چه تعدادی از افراد در جامعه از طریق مشاغل خانگی مشغول فعالیت هستند گفت: تعداد افراد شاغل در مشاغل خانگی به دلیل نوع فرهنگ ایرانی گسترده است. از سال ۹۰ تا کنون حدود ۳ میلیون نفر برای مشاغل خانگی ثبت نام کرده‌اند که از این میزان بسیاری از طرح‌ها با مشکل روبرو شده و پذیرفته نشده است و فقط ۶۵۰ هزار نفر مجور فعالیت در مشاغل خانگی دریافت کرده‌اند. چرا که در موارد متعددی طرح ها توجیه فنی و اقتصادی نداشتند و یا با هدف اشتغال نبوده است.

وی درباره تسهیلات اختصاص یافته به مشاغل خانگی گفت: مشاغل خانگی از سال ۱۳۹۰ مورد توجه قرار گرفت که در سال ۹۰ حدود ۲ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۱ هم ۱۳۹۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۲ به دلیل مشکلات سیستم بانکی ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که از این ۵۰۰ میلیارد تومان تنها یک پنجم به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت شد.

* اهمیت توسعه فعالیت های شبکه ای و پشتیبان در مشاغل خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور گفت: مشاغل خانگی در قالب سه نوع فعالیت انجام میشود. که یک گروه همان اشخاص حقیقی هستند که براساس مهارت همه کار را خودشان انجام می‌دهند و تسهیلات را هم خودشان دریافت می‌نمایند. گروه دوم کسانی هستند که مهارت دارند ولی در بحثبازاریابی و فروش نیازمند افراد دیگر هستند و گروه سوم افراد و مجموعه هائی هستند که توان مدیریت و حمایت از این اشخاص را دارند که از اینها به عنوان پشتیبان نام می‌بریم که بر اساس تحقیقات انجام شده گروه سوم در کشور های مختلف دنیا بسیار هستند و باید تلاش کنیم کسب و کارهای خانگی به این سمت و سو پیش بروند و امکان کار در عرصه وسیع‌تری فراهم آید.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل اجرائی قانون مشاغل خانگی «باید حداکثر ۲۵ درصد تسهیلات به افراد حقیقی پرداخت شود» تصریح کرد: باید ۶۵ درصد تسهیلات به افراد پشتیبان اختصاص یابد. لیکن فراهم نبودن بستر فرهنگی در بسیاری از مناطق و عدم همکاری سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات به افراد پشتیبان ٬ یکی از مشکلات مهم در ارائه تسهیلات به متقاضیان بود و به پشتیبان‌ها مانند افراد حقیقی برخورد می‌شود و به آنها هم همان ۵ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود که در عمل تسهیلات ۵ میلیونی برای پشتیبان مناسب نیست. لذا براساس مصوبه ستاد مشاغل خانگی قرار شد خط کشی سفت و سخت در این زمینه نباشد و با توجه به نیاز و شرایط استان‌ها امکان تغییر این درصدها وجود دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور با تاکید بر اینکه تنها نهادی که در ارائه تسهیلات به اشخاص پشتیبان ما را همراهی کرد صندوق مهر امام رضا(ع) بود ٬ تصریح کرد: در حال حاضر هم تنها محلی که فعالیت‌های پشیبان مشاغل خانگی حمایت می‌شود صندوق مهر امام رضا(ع) است.

امامدادی تاکید کرد: آنچه تجربه در کشور خودمان و سایر کشورها ثابت شده است فعالیت‌های انفرادی استمرار بالائی ندارند. اینکه همه افراد دسترسی به بازار داشته باشند. اینکه از صفر تا ۱۰۰ کار توسط فرد انجام شود، تهیه مواد اولیه و بازاریابی پس از فروش صورت گیرد کار دشواری است که بهتر است در قالب یک مجموعه انجام شود در غیر این صورت فرد اگر به صورت انفرادی کار را انجام دهد امکان موفقیت کمتری خواهد داشت. امامدادی با تاکید بر اینکه عرضه محصولات به بازار یکی از مشکلات عمده در بخش مشاغل خانگی است گفت: بسیار می‌بینید در مناطق کوچکتر و روستاها بسیاری از محصولات خیلی کمتر از ارزش واقعی به واسطه‌ها می‌سپارند یا اصلا ً‌به فروش نمی‌رود. که این کاهش درآمد باعثعدم رغبت فعالان این بخش به کار مشاغل خانگی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا پس از ارائه تسهیلات نظارتی بر نحوه مصرف آن وجود دارد گفت: مشکلاتی در زمینه نظارت وجود دارد و آسیب شناسی کرده‌ایم و گزارش آن را به مسئولان مربوطه ارائه کردیم. بخشی از آن مشکلات قانونی است. یکی از دلایل تاکیدات ما به فعالیت‌های پشتیبان به دلیل نظارت است تا وام به خوبی مصرف شود.
امامدادی افزود: افراد پشتیبان باید با بازار آشنایی کامل داشته باشند تا کالا پس از تولید امکان عرضه در بازار مورد نظر را داشته باشد.

* اهمیت و نقش مهم تعاونی ها در توسعه فعالیت های شبکه ای و پشتیبانی مشاغل خانگی

وی درباره حمایت از تعاونی‌ها نیز گفت: تعاونی‌ها می توانند به عنوان پشتیبان در مشاغل خانگی نقش آفرینی کنند. مشاغل خانگی جز فرهنگ ماست و کاهش پیدا نمی‌کند. تعاونی‌ها یکی از پشتیبانان قوی هستند که استان‌ها می‌توانند از این ظرفیت در گسترش مشاغل خانگی بهره مند شوند. تعاونی‌ها پتانسیل خوبی دارند و نگاه ما این است که تعاونی‌ها در این زمینه‌ها مورد توجه قرار بگیرند و نقش خود را در بازاریابی و بازارسازی برای مشاغل پشتیبان ایفا نمایند. متقاضیان در زمان ثبت نام باید توجه داشته باشند که چنانچه تعاونی هستند باید در بخش پشتیبان ثبت نام نمایند و فرم‌های خاص خود را تکمیل نمایند.

* بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی

امامدادی با تاکید بر اینکه عرضه محصولات به بازار یکی از مشکلات عمده در اغلب فعالیت های تولیدی است ٬گفت: بسیار می‌بینید در مناطق کوچکتر و روستاها محصولات مشاغل خانگی مانند بسیاری از محصولات دیگر ٬ خیلی کمتر از ارزش واقعی به واسطه‌ها می‌سپارند یا اصلاً‌به فروش نمی‌رود. که این کاهش درآمد باعثعدم رغبت فعالان این بخش به کار مشاغل خانگی میشود.

وی تاکید کرد: ستاد مشاغل خانگی برنامه‌هایی هم برای فروش محصولات پس از تولید دارد و مطابق قانون مشاغل خانگی شهرداری‌ها مکلف به برپایی بازارچه‌هایی به صورت چند روز در هفته هستند تا کالای مورد نظر را به فروش برسانند. مورد دیگر این است که سایتی برای عرضه مشاغل خانگی که همان تجارت الکترونیکی است را با هماهنگی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت حدود ۲۷ و ۲۸ رشته در زمینه صنعت الکترونیک را تعریف کردیم که عرضه مشاغل خانگی را در فضای مجازی امکان پذیر کرده است. افراد ابتدا سایتی را طراحی و سپس از طریق اخذ نماد اعتماد با معرفی محصولات فعالیت خود را انجام می‌دهند

وی بیان کرد: همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای ٬ آموزش‌های بازار محور را در دستور کار دارد و شناسایی نیاز بازار و بازارسازی از دیگر برنامه‌های ما در ستاد مشاغل خانگی است و قصد داریم کاربری و نوآوری هائی را برای برخی از رشته ها ایجاد کنیم که محصولات آنها قابلیت عرضه در بازار را داشته باشند.

*بیمه شاغلین خانگی خویش فرمایی است

امامدادی در پاسخ به این سوال که بیمه افراد شاغل در مشاغل خانگی به چه صورت است گفت: بیمه ای که برای این افراد در قانون پیش‌بینی شده است بیمه خویش فرماست. چرا که این مشاغل جز حرف و مشاغل آزاد محسوب می‌شوند که سهم دولت در پرداخت حق بیمه ۲درصد است که پیگیر هستیم تا این میزان از سهم دولت را افزایش دهیم. اما نکته مهم این است که بسیاری از افرادی که تحت پوشش مشاغل خانگی هستند خودشان بیمه هستند. اما در کنار این موضوع، بیمه درمان ایرانیان برای همه افراد است.

*اهمیت همفکری با بخش خصوصی

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشوریادآور شد: از نظرات همه کسانی که می‌توانند ستاد را در ارائه خدمات بهتر برای ایجاد مشاغل خانگی یاری نمایند استفاده خواهیم کرد رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور افزود: در جلسات کمیته کارشناسی آسیب شناسی مسائل مختلف را درحوزه مشاغل خانگی برگزار و جزئیات آن بررسی می‌شود و در نهایت در جلسه ستاد بررسی و مصوبات مشخص می‌شود، اما در حالت کلی تعاملات بخش خصوصی و دولتی می تواند نتایج خوبی داشته باشد. بنابر تاکید وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در بررسی مسائل و مشکلات و احصا راه‌کارها از همفکری با بخش خصوصی بهره می بریم. بخش خصوصی به خوبی می‌تواند ما را در حل مشکلاتمان یاری کند.

*نگاه جنسیتی به مشاغل خانگی نداریم

امامدادی با بیان اینکه نگاه جنسیتی به مشاغل خانگی نداریم و برای مردان هم فرصت های شغلی مناسبی در مشاغل خانگی وجود دارد. گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت مشاغل خانگی و هماهنگی آن با مسئولیت بانوان در منزل می‌توان گفت زنان می‌توانند بخوبی در این بخش نقش آفرینی کنند و زمینه توسعه اشتغال را موجب شوند.
امامدادی با اشاره به اینکه نیمی از جامعه زنان هستند و زنان در حال حاضر حدود ۶۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند یادآور شد: زنان و دختران تحصیلکرده سرمایه های کشور هستند که یا از امکانات دانشگاهی رایگان و یا از دانشگاه‌های غیردولتی و با هزینه خانواده به تحصیل پرداخته‌اند و باید از این ظرفیت عظیم کشور استفاده کنیم که مشاغل خانگی یکی از زمینه های بسیار خوب در زمینه توسعه اشتغال برای زنان است.

*سقف ۱۰۰ میلیون تسهیلات مشاغل خانگی با توجه به طرح / ۱۰ میلیارد تومان یارانه حمایتی در بودجه ۹۳

وی ادامه داد: در یکی از ردیف‌ های قانون بودجه ۹۳، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای فعالیت شبکه ای و یارانه حمایتی از شبکه های خوشه ای پیش بینی شده که پیگیریهایی را برای دریافت این مبلغ داشته ایم. همچنین مباغ ۵۰۰۰ میلیارد تسهیلات از محل منابع عادی به مشاغل خانگی اختصاص یافته که بزودی ابلاغ خواهد شد.
میزان تسهیلات در زمینه فعالیت های انفرادی سقف ۵ میلیون است اما برای فعالیتهای پشتیبانی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان متناسب با نوع طرحهایی که هست تسهیلات ارائه می شود.البته توان مدیریتی فرد پشتیبان، مدیریت طرح، توجیه فنی و اقتصادی طرح بسیار مهم است.