خدا کند احمدی نژاد نیاید/به شرقی ها بیشتر از غربی ها می توان اعتماد کرد

گروه اقتصادی-اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و ایران و روسیه در بخش سوم گفت و گوی خود با افکارنیوز در پاسخ به سوالی در مورد احتمال بازگشت احمدی نژاد به سیاست دعا کرد که احمدی نژاد نیاید. وی همچنین در این گفت و گو نگاه دولت را غرب زده عنوان کرد.

 

آقای عسگر اولادی دلیل اصلی مشکلات اقتصادی آیا این نیست که اقتصاد در دست دولت است؟

 

بله ، الان 85 درصد اقتصاد در دست دولت است این را باید به 50 درصد برساند، کارخانه های خود را باید حراج کند، دولت باید کارخانه های خود را حراج کند و به مردم واگذار کند.

این حراج کردن به این معنی که ازانحصار دولت بسیاری ازکالاها خارج میشود و باعث رقابت می شود؟

الان آب و برق و گاز و تلفن و بنزین و پالایشگاه و نیروگاه و خودروها این ها دولتی است. اینها انحصاری است. الان آب و برق فیش آن برای یک شهروند می آید و آن را زیاد نوشته اند اعتراض که میکنی میگویند آن را قطع میکنیم و این غلطاست.

در آمریکا ازاداره برق شکایت میشود اداره برق محکوم میشود نه اینکه برق آن فرد را قطع کنند. انحصار خواری و دولت خواهی خوب نیست. حاکمیت با دولت خوب است اما قیومیت خواهی خیانت است.

اصل 44 را مقام معظم رهبری سالهاست بر عمل شدن ان تاکید دارند اما می بینیم روند خصوصی سازی یا کند است یا به سمت شبه دولتی می رود؟

به اصل 44 عمل نشده است، الان اقتصاد مقاومتی را نیزخداوند متعال به مقام معظم رهبری سلامتی و طول عمر دهند تا اقدام و عمل را اجرایی کنند. الان دفتر و مدیرکل و ... برای اجرای مقاومت اقتصادی تشکیل می دهند اما هیچ خاصیتی ندارد. بدنه دولت که اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد باید نظرش عوض شود.

به هر حال به نظر می آید دولتی ها نمی خواهند قدرت و ثروت را از دست بدهند و برای همین مقاومت در مقابل خصوصی سازی وجود دارد آیا اینطور نیست؟

بله دقیقا و اقتصاد دولتی کاری انجام نمی شود.

برخی گمانه زنی ها  نشان از این دارد شاید محمود احمدی نژاد بخواهد دوباره به عرصه سیاست و ریاست جمهوری برگردد نظر شما در مورد بازگشت وی چیست؟ آیا اگر احمدی نژاد بیاید اصولگرایان از او به صورت مشروط حمایت می کنند و یا اصولگرایان مخالف حضور دوباره وی هستند؟

خدا کند احمدی نژاد نیاید،احمدی نژاد 8 سال امتحان داد و نتیجه نگرفتیم و میبینیم معاون او الان درزندان است و برخی از وزرایش زیرسوال هستند. حتی رئیس بانک مرکزی او رفته و نماینده مجلس شده است، احمدی نژاد با درامدهای کشور چه کرد؟

شما یعنی بعید می دانید اصولگرایان پشت احمدی نژاد بایستند؟

من بعید نمی دانم زیرا مملکت ما در سیاست به یک شکل خاصی است و خدا نکند بیاید. ما 8 سال امتحان کردیم احمدی نژاد رائ مملکت منفعتی نبرد . من در جلسه ای که مرا بغل کرد به او گفتم هلوکاست به تو چه ربطی دارد؟ آلمان و هیتلر و یهودیها بوده اند و این موضوع چه ربطی به تو دارد. اگر می خواهی در مورد هلوکاست صحبت شود بگذارسفیر تو در یک کشور کوچک آفریقایی مثلا بگوید بعد تو آن را جمع کن اما وقتی تو به عنوان رئیس جمهور و عضو سازمان ملل گفتی و اسرائیلی های پدرسوخته علیه تو اعلام جرم می کنند و این را نگو .

در هیچ دوره ای به اندازه زمان آقای احمدی نژاد قطع نامه صادر نشد . خدا پدر آقای ظریف را بیامرزد که قطعنامه ها را حل کرد. تفکر آقای احمدی نژاد در مقابل قطعنامه ها این بود که کاغذ پاره است، این چنین آدمی اگر بخواهد رئیس جمهور شود واقعا چه می شود؟

به نظرمیرسد نگاه دولت همواره به سوی غربی ها است و غرب را بیشتر از شرق دوست دارند، آیا اینطور نیست؟

نگاه دولت غرب زده است ولی غرب قابل اعتماد نیست.

شرقی ها قابل اعتماد هستند؟

بیشتر ازغربیها قابل اعتماد هستند. روسها خیلی قابل اعتماد نیستند اما چینیها بیشتر قابل اعتماد هستند. چین و هند و اندونزی کره و این کشورها قابل اعتماد هستند.

روسها می خواهند بگویند قابل اعتماد هستند اما درسرمایه گذاری این چینی ها هستند که مقداری سرمایه گذاری کرده اند . ما روسها را میخواهیم تشویق به سرمایه گذاری کنیم اما هنوز آنها برای سرمایه گذاری نیامده اند. اخیرا آقای پوتین دستور داده تا مشکلات بانکی میان دو کشور حل شود و شاید حل شود.

اما در مورد غربی ها نیز می توان گفت وضع اروپایی ها با امریکا فرق می کند، اگر بتوانیم با اروپا حالتی باشد که جدای از آمریکا اروپایی ها بتوانند تصمیم بگیرند می توانیم کار کنیم چون ما 100 سال است با اروپایی ها کار کرده ایم و بیشتر کارخانه های ما برای آلمان و فرانسه است اما از آنجایی که امریکا با ما سر سازگاری ندارد نمی گذارد اروپایی ها با ما کار کنند.

الان در برجام که این همه زحمت کشیده شده اما آمریکایی ها اذیت می کنند و اروپایی ها از ترس آمریکا کاری نمی کنند. من سیاسی نیستم و هیچ ازسیاست نمی دانم و در سیاست خرفت هستم اما در 8 سال حکومت آقای احمدی نژاد مملکت به نفعی نرسید.

اگر می خواهیم بگوئیم روحانی نه باید کسی باشد که تغییری در اقتصاد کشور دهد ، در اشتغال تغییراتی به وجود اورد، ما همیشه دعا برای مقام معظم رهبری می کنیم که خداوند واقعا به ایشان طول عمر دهند که اقتصاد مقاومتی را مطرح و پیگیری می کنند، امروز ایران امنیت اش بسیار خوب است و این امنیت را هیچ کجای دنیا نیست و این اهمیت دارد.