ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در برنامه زنده تلویزیونی در مورد کاهش نرخ سود بانکی و کاهش دو درصدی سود بانکی توسط بانک مسکن گفت: نرخ سود پیش‌تر 14 درصد بود که در یک مرحله آن را یک درصد کاهش دادیم و هم اکنون نیز 2 درصد دیگر از دیروز کاهش دادیم که در مجموع، بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات بازپرداخت را 3 درصد کاهش داده است.

عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن درباره احتمال کاهش نرخ سود بانکی گفت: ما همیشه منافع، مصارف، هزینه و درآمدهای انواع محصولات خود را بررسی می‌کنیم و هر زمان که احساس کنیم نیاز به اصلاح وجود دارد اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد:کاهش دوباره نرخ سود بستگی به شرایط دارد. بدین معنا، اگر روند کاهشی تورم ادامه داشته باشد و روند کاهشی سپرده ها نیز ادامه داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که در آینده بار دیگر کاهش نرخ سود تسهیلات اتفاق بیفتد.

رحیمی‌انارکی در مورد تغییراتی که کاهش نرخ سود بانکی بر اقساط بازپرداخت تسهیلات مسکن می‌گذارد گفت: دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن تغییری نمی‌کند و همان 12 سالی که تعیین شده بود باقی خواهد ماند. منتها با کاهشی که دیروز بانک مسکن در نرخ سود انواع تسهیلات صندوق بانک مسکن اعمال کرد، میزان مبلغ اقساط حدود 10درصد کاهش پیدا می‌کند.

*قسط وام 80 میلیونی ماهانه از 972 هزار تومان به 880 هزار تومان رسید

وی ادامه داد: با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، در صندوق پس‌انداز مسکن یکم، قسط سال اول در حالت قبلی 972 هزارتومان در تهران بود که الان به 880 هزار تومان می‌رسد. بدین‌معنا، قسط صندوق پس‌انداز مسکن یکم در حدود 100 هزار تومان در سال کاهش یافته است. همچنین در شهرهای کوچک که زیر 200 هزارنفر بودند میزان پرداخت اقساط از 490 هزار تومان به 440 هزارتومان می‌رسد و در شهرهای کوچک نیز 50 هزارتومان برای وام‌هایی با سقف 40 میلیون تومان کاهش بازپرداخت را داریم که برای سایر حساب های صندوق نیز به همین ترتیب کاهش رخ می‌دهد.

رحیمی انارکی تاکید کرد:  کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، تاثیر قابل توجهی را در توان بازپرداخت متقاضیان خواهد داشت و به پرداخت تسهیلات بانک مسکن کمک خواهد کرد.

* تسهیلات 80 میلیونی مسکن به واحدهای مسکونی 15 سال هم تعلق می گیرد

وی در مورد شرایط و ویژگی های مسکنی که تسهیلات مسکن به آنها تعلق می‌گیرد گفت: خانه‌ای که توسط متقاضیان خریداری و توسط بانک کارشناسی می‌شود نباید حداکثر 15 سال از پروانه ساختمانی آن گذشته باشد و همچنین متقاضیان نیاز به افتتاح حساب در یکی از شعب بانک مسکن دارند.

وی افزود:تسهیلات بانکی که وجود دارد برای زوجین در تهران 160 میلیون تومان است که هریک از زوجین باید حساب جداگانه‌ای افتتاح کنند تا بتوانند هریک از وام 80 میلیونی استفاده کنند. این میزان تسهیلات در مراکز استان‌ها و شهرهای زیر 200 هزار نفر جمعیت 120 میلیون تومان و برای هریک از زوجین 60  میلیون تومان و در سایر شهرها نیز 80 میلیون تومان و برای هریک از زوجین 40 میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

رحیمی انارکی ادامه داد: شرایط افتتاح حساب اینگونه است که متقاضیان باید بالای 18 سال و دارای درآمد مستقل باشند تا بتوانند از عهده بازپرداخت تسهیلات مسکن برآیند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: برای استفاده از تسهیلات مسکن باید حداقل یکسال از افتتاح حساب بگذرد و به ازای هر 6 ماه یک برابر متوسط موجودی تسهیلات به آنها تعلق می گیرد و واحدهای مسکونی خریداری شده توسط متقاضیان باید واحدهایی باشد که بیش از 15 سال از صدور پروانه ساختمانی آنها نگذشته باشد. این شرایط عمومی است که بانک مسکن ارایه کرده است.

رحیمی انارکی ادامه داد: هریک از حساب‌ها برای افتتاح به حداقل متوسط موجودی نیاز دارند. یعنی برای فردی که بخواهد 80 میلیون تومان وام تسهیلات دریافت کند حداقل متوسط موجودی باید 13.5 میلیون تومان باشد. برای 60 میلیون تومان، 10 میلیون تومان موجودی و برای 40 میلیون تومان حداقل موجودی باید 6 میلیون و 700 هزارتومان باشد.

عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن در مورد کارشناسی قیمت مسکن خریداری شده توسط زوج‌های جوان گفت: روش به این شیوه است که واجدین شرایط واحد را انتخاب می‌کنند، مبایعه نامه تنظیم شده و به شعبه‌ای که حساب دارند مراجعه می‌کنند، آن شعبه تشکیل پرونده می‌دهد و برای ارزیابی ارسال می شود. ارزیاب‌های بانک واحد را مورد ارزیابی قرار می دهند و تا 80 درصد ارزش ارزیابی شده را تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

وی در پایان افزود: اگر واحدی توسط ارزیاب های بانک مسکن به ارزش 200 میلیون تومان ارزش گذاری شود زوج های متقاضی می‌توانند کل 160 میلیون تومان را در آن واحد استفاده کنند که بقیه نیز توسط متقاضیان تامین و به فروشنده واحد مسکونی پرداخت می‌شود.