جزئیات مصوبه هیئت دولت برای بهبود محیط کسب و کار + سند

بر اساس مصوبه هیئت دولت به منظور ارتقا جایگاه ایران در محیط کسب وکار و کاهش زمان فرآیند ثبت شرکتها، سازمان امور مالیاتی  و تامین اجتماعی مکلف اند طرف سه ماه از زمان تصویب این آیین نامه ارتباط خود را از طریق پنجره واحد الکترونیکی با اداره کل  ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به نحوی بر قرار نمایند که کلیه امور اداری از قبیل حق تمبر گواهی سهام، ثبت اطلاعات کارگاهها ، کلیه امور مالیاتی و بیمه ای در کمتر از یک روز صورت پذیرد.

در بخش دیگر این مصوبه آمده است، بر اساس ماده 57 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر کلیه دستگاههای اجرایی که مجوز آنها برای ثبت شرکتها لازم است، موظف اند زمینه لازم برای صدور الکترونیکی مجوز از طریق پنجره واحد اداره کل ثبت شرکتها را فراهم کنند.

در این راستا بانک مرکزی موظف شده است با همکاری اداره ثبت شرکتها در راستای حذف گواهی بانکی پرداخت حداقل سرمایه شرکتهای در حال تاسیس و افزایش سرمایه بعدی آنها به صورت فیزیکی، شرایط و زمینه لازم برای برقراری ارتباط الکترونیکی سامانه ثبت شرکتها با بانکها را برقرار نماید.

همچنین دستگاههای ارائه دهنده خدمات از جمله آب و فاضلاب، توزیع برق و گاز مکلف اند در راستای حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت و انشعابات از مراجع متعدد، همکاری لازم را جهت ارائه خدمات و فروش انشعاب در محدوده شهر تهران از طریق درگاههای شهرداری فراهم آورند. در این بین شرکت آب و فاضلاب مکلف شده است ظرف شش ماه از ابلاغ این مصوبه امکان کاهش زمان اخذ انشعاب آب و فاضلاب را به نحوی فراهم اورد که زمان لازم برای اخذ هر دو انشعاب کمتر از 10 روز کاری از زمان تحویل مدارک از سوی متقاضی شود.

دستگاههای اجرایی مکلف شده اند ظرف مدت دو ماه از ابلاغ  این تصوب نامه اطلاعات استعلامی درخواست شده که با مهر هیئت دولت تایید شده است را به صورت بر خط در اختیار شهرداری قرار دهند.

همچنین وزارت صنعت مکلف شده است بعد از دو ماه از ابلاغ این تصویب نامه بستر به کار گیری امضای الکترونیکی را فراهم کند.

دستگاههای اجرایی مکلف شده اند، گزارش خود از اجرای این تصویب نامه را در قالب دستور العملی که از سوی وزارت اقتصاد آماده خواهد شد، ارائه کند.

برای دریافت متن مصوبه هیئت دولت برای ارتقا جایگاه ایران در محیط کسب وکار اینجا کلیک کنید.