تظاهرات علیه ترامپ در خیابان های نیویورک

در پی برگزیده شدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هزاران معترض از شهر بوستون در ایالت ماساچوست در شرق ایالات‌متحده تا شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا در غرب این کشور تظاهرات کردند.

بر اساس اعلام پلیس آمریکا، دست‎کم 5 هزار نفر تنها در شهر نیویورک به خیابان‌ها آمدند. این معترضان در مقابل برج ترامپ در این شهر، نسبت به اظهارات نژادپرستانه و ضد مهاجرت این غول املاک و مستغلات آمریکایی که اکنون رئیس‌جمهور منتخب مردم آمریکاست، شعار سر دادند.

به گزارش پرس تی‌وی، بسیاری از معترضان نیز در واشنگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا، در مقابل کاخ سفید تجمع کرده و شعارنوشته‌هایی در دست داشتند که جملاتی نظیر «[ترامپ] رئیس‌جمهور من نیست» و «نفرت پیروز شد» بر آن‌ها نگاشته شده‌‎ بود.

بسیاری از معترضان در شهرهایی تظاهرات کردند که پایگاه‌های بزرگ حزب دموکرات بودند و اکثریت مردمِ آن به هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ، رأی داده بودند.

ازجملۀ این شهرها می‎توان به آتلانتا، آستین، تگزاس، بوستون، شیکاگو، دنور، فیلادلفیا، پورتلند، اورگن، سان‌فرانسیسکو، سیاتل و واشنگتن اشاره کرد.

در شیکاگو، بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی، معترضان از اقصا نقاط به سمت برج ترامپ در این شهر حرکت کردند. شبکۀ خبری سی‌ان‌ان در گزارشی از این تظاهرات، جوان دانشجویی را به تصویر کشید که در شعارنوشته‌ای که در دست داشت، نوشته‌شده بود: «هنوز نمی‎توانم باور کنم که باید برای حقوق مدنی تظاهرات کنم.»

یکی از زنان حاضر در این تظاهرات به خبرنگار سی‎ان‎ان گفت: «واقعاً ناامیدکننده است، چراکه ما به‌عنوان یک ملت راه درازی را طی کرده‎ایم، اما به نظر می‌رسد در حال برداشتن گام‌‎های بسیاری رو به عقب هستیم.»

در پوتلند، بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگن که از ساعات اولیۀ اعلام نتایج صحنۀ تظاهرات مردمی بوده است، معترضان شعارهایی نظیر «نه به ترامپ، نه به کو کلاکس کلان، نه به امریکای فاشیست» سر دادند.

کو کلاکس کلان، نام سازمان‌های هم‌بسته‎ای در امریکاست که پشتیبان برتری نژاد سفید و نفرت‌ نژادی هستند.

صدها نفر از معترضان که عمدتاً جوانان لاتین بودند در لس‌آنجلس تظاهرات کردند و شعارهایی همچون «من در ترس زندگی نخواهم کرد» و «بایست و بجنگ» سر دادند.بسیاری از مهاجرانِ مکزیکیِ امریکا نگران آن هستند که ترامپ از کسب قدرت، اعضای خانوادۀ آن‎ها را از امریکا اخراج کند.

حتی دانش‌آموزان دبیرستانی در مرکز شهر لس‌آنجلس در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کرده و شعارنوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته‌شده بود: «نفرت پیروز نخواهد شد.»

در شهر آستین در ایالت تگزاس نیز معترضان یک بزرگ‌راه را مسدود کردند.

در کالیفرنیا حدود یک هزار و 500 دانش‎آموز دبیرستانی به نشانۀ اعتراض کلاس‎های درس را ترک کردند. در شهر فینیکسِ ایالت آریزونا نیز حدود 200 دانش‎‌آموز تظاهرات کردند.

تیراندازی در سیاتل؛ 5 زخمی

هم‌زمان با تظاهرات علیه ترامپ در مرکز شهر سیاتل در ایالت واشنگتنِ آمریکا، یک مرد مسلح در نزدیکی محل تظاهرات به روی مردم آتش گشود.

در جریان این حادثه 5 نفر زخمی شدند که حال یک تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام محلی نوشت به نظر می‌رسد که جدلی میان مردم رخ داده باشد.

به گفتۀ این مقام، مهاجم ابتدا از گروهی که با یکدیگر بحث می‌کردند دور شده و سپس به آن‎‏ها شلیک می‎کند.

یک زن و چهار مرد هدف گلولۀ این مهاجم قرار گرفتند.

براساس گزارش‌ها، مهاجم پس از شلیک پا به فرار می‌گذارد، اما یکساعت بعد پلیس وی را دستگیر می‌کند.

نیروهای پلیس آمریکا برای نظارت بر تظاهرات مردم در خیابان‎های تمام شهرهای بزرگ مستقر هستند.