چند درصد از خاک سوریه در کنترل نیروهای مقاومت است؟

 موفقیت‌های میدانی ارتش سوریه در دو ماه اخیر خاطرات تلخ سال 2013در تحولات میدانی سوریه را به فراموشی سپرده است.

ارتش سوریه، حزب‌الله و محور مقاومت در پله‌های پیروزی گام برمی‌دارند و این موفقیت‌ها در ماه‌های اخیر در عملیات موفق استان حمص و ریف دمشق خود را به خوبی نشان داده است.

تروریست‌های تکفیری که روزی بر بخش‌های قابل توجهی از استان‌های سوریه مسلط بودند امروز در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و همه این‌ها نشان دهنده موفقیت‌های میدانی ارتش سوریه در جغرافیای بیش از 180 هزار کیلومتر مربعی سوریه است.

نقشه تحولات میدانی سوریه نشان می‌دهد که ارتش سوریه و حزب‌الله بر بخش‌های استراتژیک سوریه مسلط هستند و بخش‌هایی به وسعت بیش از 5 هزار کیلومتر مربع را در دو ماه اخیر آزاد کرده‌اند.

اگر همین نقشه کنونی را با وضعیت ارتش سوریه در سال 2013 مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم که نیروهای سوری بر بیش از 25 درصد خاک این کشور هم اکنون مسلط و به دنبال آزادسازی باقی مناطق از چنگال تکفیری‌ها هستند.

چند درصد از خاک سوریه در کنترل ارتش سوریه و حزب‌الله است؟ + تقشه و جزییات

 

این پیشروی‌ها نکته مهم دیگری را نیز اثبات می‌کند و آن موفقیت نیروهای سوری در استان حما و مناطق راهبردی همچون صوران و طیبه امام است.

ارتش سوریه همچنین در استان حما توانسته مرکز این شهر را امن‌تر و شهر حما را از دسترس تکفیری‌ها خارج کند. به اعتقاد تحلیلگران نظامی شکست‌های سنگین داعش و همپیمانانش همچون مزدوران جندالاقصی در استان حما موجب شده تا شکست‌های داعش در عرصه میدانی گسترش یابد.

در استان طرطوس و لاذقیه و ریف دمشق ابتکار عمل در اختیار ارتش سوریه و مقاومت بوده و تروریست‌های چند ملیتی به شدت در انزوا هستند.

در استان حلب نیز وضعیت ارتش سوریه و مقاومت قابل قبول است و تهدید خاصی متوجه نیروهای سوری در این استان نیست.

اما در استان مهم و راهبردی حمص موفقیت‌های ارتش سوریه بسیار ارزشمند بوده و پاکسازی حومه تدمر و پیشروی به سمت ارک و السخنه از موفقیت‌های نیروهای سوری بوده است.

به نظر می‌رسد با توجه به نقشه تحولات میدانی؛ ارتش سوریه و محور مقاومت بر بیش از 35 هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه مسلط هستند.

نکته دیگری که در نقشه تحولات میدانی سوریه وجود دارد این است که ارتش سوریه ضربات جدی به تروریست‌های داعش در شرق سوریه وارد آورده است.

کوچک شدن جغرافیایی تکفیری‌ها در شمال و جنوب پیام مهمی را با خود دارد و آن شکست تروریست‌ها در سوریه و به خصوص شرق این کشور است.