بازار فروش، مهمترین مشکل صنایع دستی است

20خرداد ، روز جهانی صنایع دستی بهانه ای شد تا پای درد دل یکی از هنرمندان این عرصه بنشینیم.

یک بانوی هنرمند عرصه صنایع دستی در گفتگو با آل نور در معرفی خود اظهارداشت:سمانه محمدی هستم و مدت ۱۲ سال است که در رشته صنایع چوب و در زمینه های معرق، مشبک و منبت مشغول به کار هستم.

وی افزود:با همکاری اداره تعاون شهرستان به تازگی اقدام به تاسیس شرکت تعاونی تولید و توزیع آثار صنایع دستی در شهرستان جوین نموده ام .

محمدی تصریح کرد:یکی از اهداف این شرکت تولید آثار با کیفیت ،در سطح انبوه و با قیمت مناسب است.

وی گفت:در همین راستا تصمیم دارم ابتدا یک دوره آموزشی گسترده درسطح روستاهای شهرستان برای علاقمندان این رشته برگزار کرده و سپس با جذب نیروی کار، تولید آثار صنایع دستی را به سطح انبوه برسانم.

این هنرمند جوینی افزود:ما در این شرکت تعاونی سعی داریم ازهمه هنرمندان صنایع دستی شهرستان در رشته های مختلف نیز حمایت کنیم.

 

بازار فروش،  مهمترین مشکل صنایع دستی

محمدی مهمترین مشکل هنرمندان صنایع دستی را فروش کالای تولیدی آنها عنوان کرد و افزود: مهم ترین دغدغه مادر زمینه بازاریابی و فروش محصولات است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولین ونهادهای دولتی از صنایع دستی حمایت کنند ، بازار فروش محصولات بهتر می شود، گفت: مثلا در مدارس و مهد کودک ها به جای اینکه کالای چینی به دانش آموزان هدیه داده شود از آثار هنرمندان صنایع دستی شهرستان استفاده کنند .

این هنرمند جوینی تصریح کرد:این موضوع باعث می شود هنرمندان صنایع دستی نسبت به تولید آثار هنری و با کیفیت اشتیاق بیشتری نشان دهند.

 

واردات مشکل بازار فروش صنایع دستی را افزایش داده است

محمدی یادآورشد:یکی دیگر از مشکلاتی که از سال‌های پیش دامنگیر حوزه صنایع دستی شده ،واردات  کالاهای چینی به کشور است.

وی افزود:با وجود این همه کالای تولید چین که اغلب بی کیفیت و از طرفی ارزان هستند؛ تمام هنرمندان صنایع دستی در کشور با مشکل مواجه شده اند .

محمدی در بخش دیگری از اظهاراتش به‌ مشکل دلالی در توزیع صنایع‌دستی در کشور اشاره کرد وگفت:در حال حاضر یکی از عمده ترین مشکلات بخش صنایع دستی در کشور دلال بازی ها در این حوزه است.

وی تصریح کرد:در این راستا لازم است دولت کمک کندتا جلوی دلالی صنایع‌دستی گرفته شود.

 

ایجاد مراکز فروش یا نمایشگاه های دائمی راهکاری برای حل مشکل بازار صنایع دستی

این هنرمند صنایع دستی با اشاره به اینکه با ایجاد مراکز فروش یا نمایشگاه های دائمی می توان به فروش صنایع دستی کمک کرد، افزود: از این طریق مردم هم کم کم با کارهنرمندان شهرستان آشنا می شوند.

وی ایجاد پایگاه‌های ثابت فروش صنایع دستی را جزء اقدامات حمایتی از هنرمندان این صنعت دانست و گفت:با این اقدام هنرمندان آثار کاربردی و با کیفیت خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهندو از این طریق تولید و فروش آن ها نیز افزایش می‌یابد.

محمدی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون کار چندانی در خصوص ترویج فرهنگ استفاده از صنایع دستی در شهرستان صورت نگرفته است، افزود: باید با فرهنگ‌ سازی مناسب مردم را به خرید صنایع دستی اصیل ایرانی تشویق کرد .

وی یادآورشد:برای فرهنگ سازی گسترده ما آمادگی داریم که در روستاهای شهرستان به علاقمندان این رشته آموزش های لازم را تامرحله تولید کار حرفه ای ارائه دهیم.

محمدی خرید صنایع دستی هنرمندان شهرستان را در راستای حمایت از تولید ملی دانست و افزود:حمایت از صنایع دستی به اشتغالزایی وکاهش بیکاری در شهرستان نیز کمک می کند .

این هنرمند صنایع دستی تصریح کرد:مثلا شرکت تعاونی ما که به تازگی به ثبت رسیده است ،توانایی به کارگیری ۵ نیروی خانم برای تولید کار انبوه را دارد.

وی در پایان گفت:یکی از مهم ترین دغدغه های ما این است که در نمایشگاه ای مهم کشور همه هنرمندانی که کار حرفه ای انجام می دهند بتوانند شرکت کنند و طوری نباشد که این نمایشگاه ها فقط مخصوص عده ای خاص باشد.

محمدی یادآورشد:متاسفانه هنرمندانی هستند که برای تولید آثارهنری از جان و دل مایه می گذارند اما چون نمایشگاه های بزرگ کشور مخصوص عده خاصی شده است ، این هنرمندان نمی توانندآثار خود را درمعرض دید عموم قرار دهند و از این طرق درآمدی برای خود به دست آورند.

انتهای پیام/رض

  • ب
  • ی
  • ز
  • ر
  • ل
  • ق