مدیریت به پشتوانه پول نفت

رضا امیر خانی نویسنده برجسته کشورمان امروز در مراسم رونمایی از چاپ چهارم کتاب خود -نفحات نفت - با انتقاد از وضعیت اقتصادی و عملکرد مسئولین در این حوزه اظهار داشت: ما زماني كه ميفهميم يك كارخانه دچار مشكل شده به جاي اينكه به محصول و رفع نقص آن فكر كنيم فورا ميرويم سراغ مسئولين بالاتر از خودمان و از آنها تقاضاي كمك مي كنيم و آنها نيز شير نفت را به سمت ما شل مي كنند كه اين باعث مي شود آرام آرام راه حل مشکل برایمان ساده شود و به همین دلیل است که علم در دانشگاهها در دراز مدت كم شود و نخبه های ما حاضر نیستند به دنبال حل مشکلات بصورت علمی بروند.

به گزارش افکار نیوز وی در ادامه افزود کشور ما حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال است که متوجه عقب ماندگی خود با جهان شده و هیچ نخبه ای وجود ندارد که این موضوع را نداند و برای حل آن نیندیشد. اما متاسفانه همواره این موضوع در دوره های زمانی مختلف تبدیل به موضوعات دیگری شده و ما را از موضوع اصلی که همان خود عقب افتادگی است غافل کرده است.

رضا امیر خانی گفت در کشور ما به بهانه ی پول مفت می شود مدیریت کرد چرا که با فروش نفت و بدون دردسر پول بدست می آید و لازم نیست برای تولید ثروت و سرمایه زحمت زیادی بکشیم لذا مسئولیتمان هم در برابر کاری که انجام می دهیم کاهش می یابد

وی ادامه داد یکی از ایرادهای بزرگ دیگر ما این است که باشخصیتهای بزرگ کشور نیز درست رفتار نمی کنیم برای مثال در مورد امام به جای اینکه بیاییم بحثکنیم که ایشان چگونه این مسیر را پیمودند فقط می گوییم ایشان شعر هم می گفتن.

امیر خانی در ادامه با اشاره به قانون کار آن را دارای اشکالات جدی دانست وگفت: مشکل قانون کار این است که مانند جریانات دیگر سیاسی به اصل آن توجه نشده است.
امیر خانی در پاسخ به سوال یکی از حاضران که آیا صحت دارد که بخشی از کتاب شما را حذف کردند گفت: بله، به دلیل انتقادهای غیر اصولی بخشی از کتاب حذف شده است اما به خاطر آ نکه مسئول مورد نظر هم دیگر در سمت قبلی خود نیست مایل نیستم درباره آن صحبت کنم و به اصطلاح بهتر است چوب به مرده نزنیم وراجع به آن صحبت نکنیم اما باید بگویم که من به آن بخش افتخار می کنم.
وی افزود انقلاب ما یک آغاز است و باید نگاه مسئولین اینگونه باشد و ما باید برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی تلاش کنیم همانگونه که ژاپن و ترکیه دارند برای رسیدن به تمدن بزرگ عثمانی و تمدن بزرگ ژاپن تلاش می کنند
وی تصریح کرد: راهی که باید برویم راه سختی است و اگر یک روزی کشور ما دچار مشکل شود خطری که ما داریم فقط خطر فرو پاشی نیست بلکه آن وقت همه می گویند تئوری های اسلامی یک کشور را نمی تواند نگه دارد.

وی در ادامه جامعه را به یک خانواده تشبیه کرد و گفت: وقتی پدر خانواده معتاد شد و برای خرج خانه به سراغ طلاهای مادر خانواده رفت دیگر باید از این پدر نا امید شد و به سراغ بچه ها رفت تا اقتصاد خانواده را تامین کنند
امیر خانی اظهار داشت: دولت در نقش پدر و ملت در نقش مادر و نفت همان طلاست که اگر ما هم برای بر طرف کردن نیاز به دنبال نفت برویم دیگر نباید امیدی به پدر خانواده داشت و باید سراغ فرزندان آن برویم.
وی تصریح کرد: باید جامعه به این آگاهی برسد که نمی توان نفت فروخت و کشور را اداره کرد. جامعه باید این را بپذیرد و سختی جدا شدن این پول مفت و ایستادن روی پای خود را تحمل کند. در این صورت می توان با آینده کشوری که تنها از پول نفت ارتزاق نمی کند امیدوار بود.

وی درباره کتاب جدیدی که در دست نگارش دارد، نیز گفت: «جانستان کابلستان» سفرنامه‌ای به کشور افغانستان است. من سال گذشته بعد از انتخابات ایران سفری به افغانستان داشتم و بعد از آن هم چند سفر دیگر داشتم، به نظرم رسید که می‌توان درباره چهار کشور لبنان، ایران، افغانستان و عراق که در سال گذشته مهم‌ترین انتخابات‌های خاورمیانه را داشتند، کتابی نوشت و با نگاه آسیب شناسانه به این موضوع نگاه کنیم. در این چهار انتخابات فارغ از درشت نماهایی که این روزها داریم فقط دو کشور خارجی دخیل بودند که یکی ایران و دیگری آمریکا بود. شکی نیست در این چهار انتخابات ایران و آمریکا، بزرگترین اثرگذارهای خاورمیانه بودند چون منافع داشتند و به طبع منافعشان در این انتخابات‌ها نقش داشتند. با تاسف باید گفت که ما در سه انتخابات لبنان و عراق و افغانستان شکست خوردیم.»

وی افزود: «من در «جانستان کابلستان» موضوع این شکست را بررسی می‌کنم که واقعیت امر این است در این سه انتخابات که به نظرم شکست خوردیم به دلیل برخوردهای درست سیاسی اتفاقا ما پیروزیمان بیشتر بود.»

وی ابراز امیدواری کرد کتاب جدیدش پایان ماه مبارک رمضان آماده شود و در عین حال گفت: اما اینکه چه زمانی منتشر شود در دست من نیست.


رونمایی از چاپ چهارم کتاب امیر خانی به همت معاونت فرهنگی منطقه هفت شهرداری تهران برگزار شد و مورداستقبال گرم دوستداران کتاب قرار گرفت