ظریف: من به برجام نمره 20 می دهم

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی در پاسخ به سؤالی پیرامون روند اجرای برجام اظهار داشت: برجام نشان‌دهنده عزت، مقاومت و استیفای حقوق ملت ایران در برابر کشورهایی بود که به قلدری و احترام نگذاشتن به حقوق دیگران عادت کرده‌اند.

وی افزود: از طرفی به غربی‌ها نشان دادیم، هیچ وقت نباید یک ایرانی را تهدید کرد. از این جهت بنده به برجام نمره 20 می‌دهم.

ظریف در مورد میزان بهره‌مندی طرف ایرانی از توافق هسته‌ای عنوان کرد: هیچ توافقی در دنیا صد در صد در راستای تأمین منافع یک طرف تحقق نیافته است، مگر اینکه شما معاهده‌ای به منظور تسلیم با طرف مقابل امضا کنید. حصول یک توافق در بهترین شرایط 55- 45، 60- 40 یا 50 – 50 به سود طرفین خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: یک توافق دارای نقاطی بوده که، ممکن است به نفع طرف مقابل باشد، مخصوصا توافقی که جمهوری اسلامی ایران یک طرف آن بوده و 6 کشور بزرگ دنیا با قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت در طرف دیگر آن قرار دارند.

 

ظریف تصریح کرد: علیرغم این موضوع، از هر کسی که در دنیا سوال شود توافق برجام به نفع کیست؟ هیچکس به شما نخواهد گفت که توافق برجام علیه جمهوری اسلامی است. از این جهت باز هم برجام نمره خوبی خواهد گرفت. اما این به معنای نمره خوب آمریکا در اجرای برجام نیست. تقریبا هیچ معاهده‌ای را در دنیا پیدا نخواهید کرد که همه طرف‌ها، مفاد آن را اجرا کرده باشند.

*خبرنگاری شغلی بسیار دشوار

رئیس دستگاه دیپلماسی پیرامون روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگار یک فرد سختکوش است که با تلاش خود و قرار گرفتن در محیط‎هایی نه چندان مساعد، به مردم کمک می‌کند تا در تصمیم‌گیری و فهم بهتر موضوعات پیشرو باشند و براساس یک اطلاعات درست تصمیم بگیرند.

 

وی تصریح کرد: خبرنگاری شغل بسیار دشواری است و می‌دانم که یک خبرنگار به چه میزان برای تهیه یک خبر زحمت می‌کشد. هدف خبرنگاری هدف بسیار مقدسی است. خبرنگارانی بوده‌اند که در این مسیر به شهادت رسیدند و اساسا روز خبرنگار هم به خاطر همین موضوع در تقویم گنجانده شده است، البته در رقابت با روز دیپلمات! چون در این روز (17 مرداد) تعداد قابل توجهی از همکاران دیپلمات ما به شهادت رسیدند، ولی  روز 17 مرداد که به روز خبرنگار نامگذاری شده است؛ نوش جان تمام خبرنگاران.

 

ظریف ادامه داد: بنده در تمام حوزه‌ها مشاهده کردم که برای کسب اطلاع از یک موضوع بسیار مهم و اساسی در یک نظام مردمسالار برای پوشش دادن آن، دوستان خبرنگارمان، ساعت‌ها پشت درب‌های بسته حضور داشتند. یک بار به یکی از دوستان گفتم شرایط برای ما که در اتاق مذاکره بودیم چه بسا شاید راحت‌تر از دوستان خبرنگاری باشد که بیرون درب هتل کوبورگ یا لوزان در سرما و گرما ساعت‌ها ایستاده‌اند.

 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی پیرامون حضور در بالکن هتل کوبورگ در جریان مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دلیل اینکه بنده گاهی اوقات به بالکن هتل کوبورگ می‌رفتم این بود که؛ احساس می‌کردم خبرنگارانی که بیرون از هتل مستقر هستند در معرض انواع فضاسازی‌ها قرار گرفته‌اند و تلاش می‌کردند تا اطلاعات کسب و به مردم مخابره کنند. از این رو بنده تمایل داشتم از نزدیک شاهد حضور خبرنگاران عزیز باشم. 

 

ظریف در ادامه در مورد نحوه برخورد با خبرنگاران گفت: به رغم برخی از بداخلاقی‌ها که ممکن است از طرف ما اتفاق بیفتد، ما قدردان زحمات خبرنگاران هستیم و از همین جا من از شما خبرنگاران تشکر می‌کنم و امیدوارم شما و مجموعه همکارانتان موفق و سربلند باشید.

 

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا شما استاد خوبی برای دانشجویان خود هستید، خاطرنشان کرد: من معمولا به شاگردان نمره خوبی می‌دهم، چرا که معتقدم اگر دانشجوی من نمره مطلوبی کسب نکرده باشد، حتما شخص من تدریس خوبی ارائه نکردم. لذا در زمان معلمی ضمن سخت‌گیری نمره خوبی به شاگردان می‌دادم و در آینده وقتی به شغل شریف معلمی برگشتم خیلی‌ها به بهانه اینکه نمره خوبی بگیرند سرکلاس من حاضر شوند.